Teaching-Learning Processes in Body Expression at the INEFC from its Creation to the Present Day. A History of Synergies

  • Silvia Garcías De Ves
    Universitat de Lleida sgarcias[at]gencat.cat
  • Mercè Mateu Serra
    Universitat de Barcelona
  • Luciana Spadafora
    Universitat de Lleida
  • Carlota Torrents Martín
    Universitat de Lleida

Abstract

Body Expression (BE) is, together with Dance, a compulsory subject in the Bachelor’s Degrees in Physical Activity and Sport Sciences (CAFYD) in Spain. Currently, at the National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC), this subject consists of six ECTS credits (60 hours). In the centers of Barcelona and Lleida, the teachers of this subject encourage this expressive activity inside and outside the centers by organizing specific continuing education courses in BE or through extra-academic activities. This manuscript aims to approach the writing of creative non-fiction by bringing together the stories of four women told in the first person. After reading it, we can see points in common between them and how teamwork has facilitated the creation of an optimal context for the emergence of creative ideas, the organization of artistic groups, events or activities that constitute, in a non-formal way, a parallel training to the degree. This training has been the driving force for many students who have oriented their professional careers towards the artistic field of movement, either as teachers or as artists.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ARCHILLA, M. T. (2013). Dificultades del profesorado de educación física con los contenidos de expresión corporal en secundaria. Universidad de Valladolid.
BACH, R. (1970). Juan Salvador Gaviota, título original Jonathan Livingston Seagull: a story. Macmillan Publishers.
BORTOLETO, M. A. C. (coord.). (2021). ANTUALPA, K.; LEÓN, K.; SCHIAVON, L.; BACCIOTTI, S.; CARBINATTO, M. V.; OLIVEIRA, M.; SANTOS, M. y MATEU, M. Seminario Internacional Extensao e Ensino. Grupo Técni-co Didáctico FEF. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UU_IfZdTr2Q&feature=youtu.be
CAÑADAS, L.; SANTOS-PASTOR, M. L. y CASTEJÓN, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos, 35(November 2018), 284-288.
DÍAZ-ISO, A.; EIZAGUIRRE, A. y GARCÍA-OLALLA, A. (2020). A systematic review of the concept of extracur-ricular activity in higher education. Educacion XXI, 23(2), 307-335. https://doi.org/10.5944/educxx1.25765
FRESÁN, M. (2004). La extensión universitaria y la universidad pública. Universidad y Difusión de la Cultu-ra, 39, 48-54.
GARCÍAS, S.; MATEU, M.; SPADAFORA, L. y ARMADA, J. M. (2022). Sentimientos y aprendizajes que emergen del Encuentro Interuniversitario de Expresión Corporal. Retos, 45, 1076-1086. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91461
GIL, J. (2016). Los contenidos de la expresión corporal en el título de grado en ciencias del deporte. Tesis doctoral. Facultad de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Universidad Politécnica de Madrid.
MATEU, M. (2013). Circo y universidad. Ambidextro, 54, 30-32.
MENEGALDO, F. y BORTOLETO, M. A. (2021). Extensão universitária e reconhecimento social. Revista Inter-nacional de Extensão da UNICAMP/International Journal of Outreach and Community Engagement, 2(August). https://doi.org/10.20396/ijoce.v2i00.15272
MONTÁVEZ, M. (2012). La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su ense-ñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de educa-ción primaria de la ciudad de Córdoba. Córdoba: Universidad de Córdoba.
TOMMASINO, H. y CANO, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamerica-nas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades UDUAL, 67, 7-24.
VALLS, M. (2022). Una experiència d’extensió universitària a l’INEFC centre de Barcelona. Trabajo Final de Grado. INEFC.
Garcías De Ves, S., Mateu Serra, M., Spadafora, L., & Torrents Martín, C. (2023). Teaching-Learning Processes in Body Expression at the INEFC from its Creation to the Present Day. A History of Synergies. Aula, 29, 51–71. https://doi.org/10.14201/aula2023295171

Downloads

Download data is not yet available.
+