Cooperative Learning Projects in Dance. A practice in the University: UCAdanza

Abstract

Collaborative learning projects are a great chance for university students to leave the simulated practices of university subjects and enrich their learning process in real contexts. On the other hand, dance, as a content of the university studies of Physical Activity and Sport Sciences, should help to improve many of the skills acquired in the subject of Body Expression, with a view to the future professional practice of these university students. Therefore, this article develops two dance proposals with collaborative methodologies: collaborative project-based teaching and service-learning.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALONSO, I.; ARANDIA, M.; MARTÍNEZ, I.; MARTÍNEZ, B. y GEZURAGA, M. (2013). El aprendizaje-servicio en la innovación universitaria. Una experiencia realizada en la formación de educadoras y educadores sociales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2(2), 195-216.
BEHAR, R. (2010). La construcción cultural del cuerpo: El paradigma de los trastornos de la conducta alimen-taria. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 48(4), 319-334.
CAMPO, L. (2014). Aprendizaje servicio y educación superior. Una rúbrica para evaluar la calidad de pro-yectos. Tesis doctoral no publicada. Universitat de Barcelona, Barcelona.
CHIVA-BARTOLL, O.; SANTOS-PASTOR, M. L.; MARTÍNEZ-MUÑOZ, F. y SALVADOR-GARCÍA, C. (2019). Valo-ración del impacto del aprendizaje-servicio universitario en el ámbito de la actividad física y el deporte: una propuesta desde la teoría de stakeholders. Revista Publicaciones, 49(4), 29-48.
COTERÓN, J. y SÁNCHEZ, G. (2013). Expresión Corporal en Educación Física: bases para una didáctica fun-damentada en los procesos creativos. Retos, 24, 117-122.
FENSHAM, R. Y GARDNER, S. (2005). Dance classe, youth culture and public health. Youth studies Australia, 24(4), 14-20.
FERNÁNDEZ-RÍO, J. (2021). Aprendizaje cooperativo. En A. PÉREZ-PUEYO, D. HORTIGÜELA-ALCALÁ y J. FERNÁNDEZ-RÍO (coords.), Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. Léon: Universidad de León.
FOLGUEIRAS, P.; GONZÁLEZ, E. y PUIG, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185.
FRANCISCO, A. y MOLINER, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la forma-ción de ciudadanía crítica. REIFOP, 13(4), 69-77.
FURCO, A. (2002). Is service-learning really better than community service. A study of high school service programme outcomes. En A. FURCO y S. A. BILLIG (eds.), Service learning: The essence of Pedagogy (vol. 1). Grenwich C.T. Estados Unidos.
GARCÍA-RUSO, H. (2000). Danza y Universidad. Adaxe. Revista de Estudios y Experiencias Educativas, 16, 133-144.
GILES GIRELA, F. J.; RIVERA GARCÍA, E. y TRIGUEROS CERVANTES, C. (2021). Gestión de Aula del alumnado universitario en una propuesta de Aprendizaje Servicio en Educación Física en Comunidades de Apren-dizaje. Retos, 39, 224-230.
HARGREAVES, A. y FINK, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid: Morata.
HUANG, S. Y.; HOGG, J.; ZANDIEH, S. y BOSTWICK, S. B. (2012). A ballroom dance classroom program promo-tes moderate to vigorous physical activity in elementary school children. Am J Health Promot, 26(3), 160-165.
KAGAN, S. y KAGAN, M. (2009). Kagan cooperative learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing.
MURILLO-GARCÍA, Á.; VILLAFAINA, S.; ADSUAR, J. C.; GUSI, N. y COLLADO-MATEO, D. (2018). Effects of Dance on Pain in Patients with Fibromyalgia: A Systematic Review and Meta-Analysis. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 18, 1-16.
NAVARRO, D.; COLLADO, J. A. y PELLICER, I. (2020). Modelos pedagógicos en Educación Física. #familiaedu-fis
OLIVEIRA, S. M.; SIMOES, H. G.; MOREIRA, S. R.; LIMA, R. M.; ALMEIDA, J. A.; RIBEIRO, F. M.; PUGA, G. M. y CAMPBELL, C. S. (2010). Physiological responses to a tap dance choreography: comparisons with graded exercise test and prescription recommendations. J Strength Cond Res, 24(7), 1954-1959.
REQUENA-PÉREZ, C. M.; MARTÍN-CUADRADO, A. M. y LAGO-MARÍN, B. S. (2015). Imagen corporal, autoes-tima, motivación y rendimiento en practicantes de danza. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 37-44.
SCHROEDER, K.; RATCLIFFE, S. J.; PEREZ, A.; EARLEY, D.; BOWMAN, C. y LIPMAN, T. H. (2017). Dance for Health: An Intergenerational Program to Increase Access to Physical Activity. Journal of Pediatric Nur-sing, 37, 29-34.
SVENDLER NIELSEN, C.; BURRIDGE, S. y ROBINSON, K. (2015). Dance Education around the World: Perspec-tives on Dance, Young People and Change. New York: Routledge.
TRAVER MARTÍ, J. A. y GARCÍA-LÓPEZ, R. (2004). La enseñanza-aprendizaje de la actitud de solidaridad en el aula: una propuesta de trabajo centrada en la aplicación de la técnica de puzzle de Aronson. Revista Española de Pedagogía, 62(229), 419-437.
Padilla-Moledo, C. (2023). Cooperative Learning Projects in Dance. A practice in the University: UCAdanza. Aula, 29, 39–49. https://doi.org/10.14201/aula2023293949

Downloads

Download data is not yet available.
+