Perception of Families and Teachers about the Distance-Teaching Mode Implemented in the Community of Madrid During the Covid-19

Abstract

This research work analyzes the process that primary education has followed in the distance-teaching mode implanted, temporarily, in the Community of Madrid, as a consequence of the crisis by Covid-19, from the perspective of families and teachers of public, charter and non-charter schools. The research has been carried out by sending a questionnaire to families with sons and daughters in primary education, obtaining a sample of 120 responses and conducting interviews with two teachers of different educational levels at the indicated stage. A quantitative study was carried out with the results obtained from the questionnaire, through a statistical analysis using SPSS, obtaining information from the crossing of variables. The qualitative analysis of the content of the interviews has been carried out using a mixed categorical system that has allowed the establishment of previous categories from which other emergent ones related to the study aspects have been extracted. The results show that a large majority of students have continued their education virtually, although families’ access to the internet and their availability of digital resources to continue learning at home has been influenced by their economic level. In addition, teachers show a change in modality marked by anxiety and lack of coordination, and the need to rethink the Spanish educational system based on a digitization that replaces the deficiencies detected.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Adell, J. y Sales, A. (1999). El profesor online: elementos para la definición de un nuevo rol docente. En Edutec 99. IV Congreso de Nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación para la educación. Nuevas tecnologías en la formación flexible y a distancia. Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/62465/El_profesor_online_elementos_para_la_definición_de_un_nuevo_rol_docente.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bartolomé, A. y Sandals, L. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 23, 7-20. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/viewFile/61237/37251
Casi 10.000 docentes se forman en nuevas tecnologías durante el confinamiento (2020, 23 de mayo). La Vanguardia. Recuperado de: https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20200523/481343816554/casi-10000-docentes-se-forman-en-nuevas-tecnologias-durante-el-confinamiento.html
Chacón, M. (2020, 15 de abril). Colegios y padres de familia, enfrentados por clases virtuales. El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/vida/educacion/colegios-y-padres-de-familia-enfrentados-por-clases-virtuales-484434
Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Concebir la educación del futuro. Bruselas, 28.3.2001. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0172:FIN:ES:PDF
Domínguez, J. (2020, 13 de abril). La pandemia muestra las carencias de la enseñanza a distancia: «Al no tener un modelo, cada profesor está haciendo lo que cree correcto». El diario.es. Recuperado de https://www.eldiario.es/andalucia/cuestion-culpables-evidencia-preparado-educacion_0_1016299005.html
Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge: essays on meaning and learning networks. Canada: National Research Council. Recuperado de http://www. downes. ca/files/books/Connective_Knowledge-19May2012. Pdf
Educación descarta terminar el curso escolar en Madrid en julio: «es la última opción» (2020, 8 de abril). Programa 120 minutos. TeleMadrid. Recuperado de http://www.telemadrid.es/programas/120-minutos/Enrique-OssorioQue-Julio-lectivo-ultima-0-2220677933--20200408014528.html
El PSOE exige un Plan de digitalización de educación tras carencias registradas en el confinamiento (2020, 30 de mayo). Europa Press. Recuperado de https://www.europapress.es/sociedad/educacion-00468/noticia-psoe-exige-plan-digitalizacion-educacion-carencias-registradas-confinamiento-20200530184433.html
García-Peñalvo, F. J. y Seoane Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de e-Learning. Décimo Aniversario. EKS, 16. Recuperado de https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/126062/DIA_GarciaSeoane_ConceptoeLearning.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Garrison, D. R. y Anderson, T. (2003). E-Learning in the 21st Century: a framework for research and practice. London: Routledge/Falmer.
Gros, B. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21 (2), 69-82. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/20577
Gutiérrez, F. (2020, 31 de mayo). Una docencia a distintas velocidades. SUR. Recuperado de https://www.diariosur.es/malaga/docencia-distintas-velocidades-20200523172126-nt.html?ref=https: %2F %2Fwww.google.es
«Home office» e hijos: la combinación que lleva a las mujeres al límite (2020, 7 de mayo). Telemundo. Recuperado de https://www.telemundo.com/lifestyle/2020/05/07/home-office-e-hijos-la-combinacion-que-lleva-las-mujeres-al-limite-tmna3762513
Madrid entregará 1.000 tablets y 2.000 tarjetas SIM con conexión a Internet para alumnos sin recursos (2020, 2 de abril). El Economista.es. Recuperado de https://www.eleconomista.es/ecoaula/noticias/10457735/04/20/Madrid-entregara-1000-tablets-y-2000-tarjetas-SIM-con-conexion-a-Internet-para-alumnos-sin-recurso.html
Refojos, M. (2020, 13 de marzo). ¿Niños sin clase pero con Tablet? ¿El coronavirus abre al puerta al e-Learning? El Periódico. Recuperado de https://byzness.elperiodico.com/es/tu-formacion/20200313/ninos-sin-clase-pero-con-tablet-el-coronavirus-da-el-relevo-al-e-learning-7887313
Sáez, R. (2020, 7 de mayo). La eclosión de la formación online. La Vanguardia. Formación. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/vida/formacion/20200507/481005820399/tiempos-coronavirus-formacion-sobrevive-gracias-internet.html
Sanmartín, O. (2020, 26 de marzo). Celaá revela que el 12 % de los alumnos no está conectado con el profesor y ordena identificarlos. El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/espana/2020/03/26/5e7c9014fdddff5c328b4664.html
Sevillano, M. L. (2008). Nuevas tecnologías en educación social. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España, S. A. U.
Sevillano, M. L. y Vázquez-Cano, E. (2015). Modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en Educación Superior. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España,
S. A. U.
Sevillano, M. L. y Vázquez-Cano, E. (2019). Dispositivos digitales móviles en Educación. El aprendizaje ubicuo. Madrid: Narcea, S. A. de ediciones.
Torres, A. (2020, 9 de abril). La rebelión de las familias contra las evaluaciones de sus hijos durante el coronavirus. El País. Recuperado de https://elpais.com/sociedad/2020-04-08/rebelion-de-las-familias-contra-las-evaluaciones-de-sus-hijos-durante-el-coronavirus.html
Vergara, M. (2014). E-learning. La revolución educativa. Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11 (2), 115-125. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/823/82332625002.pdf
Zapata, M. (2015). Patrones en e-Learning. Elementos y referencias para la formación. Revista de Educación a Distancia, (27). Recuperado de https://www.um.es/ead/red/27/patrones.pdf
Martín, A. de las M. (2020). Perception of Families and Teachers about the Distance-Teaching Mode Implemented in the Community of Madrid During the Covid-19. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 38(2), 25–45. https://doi.org/10.14201/et20203822545

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arántzazu de las Morenas Martín

,
Universidad Nacional de Educación a Distancia
Maestra de Educación Infantil y Primaria
+