El Maestro (1921-1923): Literary Attempts in Vasconcelo’s Cultural Proposal

Abstract

This paper analyses, from a pedagogical perspective, the literary proposal of El Maestro, a magazine of national culture that was published from 1921 to 1923, which publication represents one of the highlights of Vasconcelos’ cultural idea. First, José Vasconcelos autobiography is linked as a decisive part in the creation of a policy related to reading. Secondly, it explores El Maestro publication around his pedagogical ideas and its composition as cultural object as a Mexican cultural object from postrevolutionary period. Finally, the literary proposal is approached to rethink the figure of the teacher and educative experiences produced through the act of reading.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Navarro Zárate, R., & Lovato Sagrado, A. (2024). El Maestro (1921-1923): Literary Attempts in Vasconcelo’s Cultural Proposal. Historia De La Educación, 43(1), 91–109. https://doi.org/10.14201/hedu202491109

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raúl Navarro Zárate

,
Universidad de Barcelona
Doctor en Educación y Sociedad por la Universitat de Barcelona y Máster en Humanidades por la Universitat Oberta de Catalunya. Profesor del Departamento de Teoría e Historia de la Educación y miembro del Grupo de Investigación en Pensamiento Pedagógico y Social (GREPPS). Investigador del proyecto Mestres i lectura. El compromís docent amb la cultura humanística, coordinado por el profesor Jordi García Farrero (Universitat de Barcelona). Sus líneas de investigación se centran en la historia, análisis de la cultura y movimientos juveniles contemporáneos con un enfoque que se nutre de la Antropología Pedagógica y la Filosofía de la Educación. Ha publicado recientemente: «Sobre la casa i l’educació». Comprendre, Revista catalana de filosofia, 2022, Vol. 24, Núm. 2, p. 71-90; «Entre cultura y educación: sobre modelos y contramodelos en la cultura occidental». Ars Brevis, 2021, Núm. 27, p. 151-170. ORCID: 0000-0002-3608-9620

Antonio Lovato Sagrado

,
Universidad de Barcelona
Profesor Asociado y doctorando en la Facultad de Educación de la Universitat de Barcelona. Tiene un Máster en Innovación y Cambio Educativo por la misma universidad y en Cine Documental por la Escuela Superior de Cine y Audiovisuales de Cataluña (ESCAC). Investiga sobre Inteligencia Artificial, Cultura y cambio educativo y Arte y educación. Es creador y codirector de la película Quando sinto que já sei del proyecto Educação de Alma Brasileira por la Vekante Educação e Cultura. Es investigador del Grupo de Investigación Enseñanza y Aprendizaje Virtual (GREAV) de la UB y del Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas (GEPPE) de la Universidade de Brasilia. Publicación seleccionada: Contributions of Vigotski to Thinking about Intercultural Education - DOI: 10.1590/2175-6236116915vs02. ORCID: 0000-0003-0846-5606
+