Hygiene, sport and humanism in the Spanish Renaissance
Abstract Starting with the medieval canon of the six non-natural things that maintain and prolong health, this paper analyses some of the hygienic aspects (air and life in the towns, the body and bathing, noble sports, the physic exercises, moderation in diet and way of life, the passions of the soul and spiritual exercises) that were considered important during the Late Middle Ages and Renaissance. Furthermore, viewing the history of teaching as a process that spansmany centuries, the author argues that education has perpetuated, from Antiquity to the modern period, a series of commonplaces about bodily health that extol - in line with Aristotelian and Galenic tradition - the importance of a balanced, moderate life, which aligns with the virtue of temperance. It is also stated that hygiene ?in its public and private dimensions? has a history that goes back before the Enlightenment and the liberalism of the 19th century.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Vilanou Torrano, C. (2013). Hygiene, sport and humanism in the Spanish Renaissance. Historia De La Educación, 28, 37–59. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10261
Most read articles by the same author(s)
- Isabel Vilafranca Manguán, Conrad Vilanou Torrano, Concepción Sainz-Amor: Wien, laboratory of Pedagogy , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- Conrad Vilanou Torrano, Anastasio Martínez Navarro, Bibliographic selection about History of Physical Education , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- Conrad Vilanou Torrano, Anastasio Martinez Navarro, Presentation , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- Conrad Vilanou Torrano, CACHO VIU, Vicente: «Los intelectuales y la política. Perfil público de Ortega y Gasset». Madrid: Biblioteca Nueva, 2000. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- Conrad Vilanou Torrano, D O R S , Eugenio: «Trilogía de la «Residencia de Estudiantes». Pamplona: edición preparada por Alicia García Navarro y Ángel d’Ors, Presentación de Alvaro d’Ors, EUNSA, 2000. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- Conrad Vilanou Torrano, Elogio del profesor José María Quintana Cabanas (1930-2013). Su contribución a la historia del pensamiento pedagógico , Historia de la Educación: Vol. 33 (2014)
- Conrad Vilanou Torrano, ALABRÚS IGLESIAS, Rosa María (ed.). «Tradición y Modernidad. El pensamiento de los dominicos en la Corona de Aragón en los siglos XVII y XVIII». Madrid: Sílex ediciones, 2011. , Historia de la Educación: Vol. 32 (2013): La estética, entre la historia y la pedagogía
- Conrad Vilanou Torrano, MOREU, Ángel C. y VILLAFRANCA, Isabel (Edición de): «Margarita Comas, pedagoga (1892-1973). Esbós biobliogràfic i tria de textos». Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1998. , Historia de la Educación: Vol. 18 (1999): Historia de la educación social
- Conrad Vilanou Torrano, Feixas Sibila, Valentí: Vida, pensament pedagògic i acció educativa de Pau López Castellote (1929-1994), prólogo de Francesc Torralba, Lleida, Pagès editors, 2019, 298 pp. , Historia de la Educación: Vol. 39 (2020): Contributions to the History of Mathematics Education
- Conrad Vilanou Torrano, MIRA, E.: «Psicología y Medicina. Ultimas conferencias». Madrid/Barcelona: (Edición de Enrique Lafuente y Montserrat Mira), UNED/Universitat de Barcelona, 1998. , Historia de la Educación: Vol. 18 (1999): Historia de la educación social
Downloads
Download data is not yet available.
+
−