Socio-Educational and Socio-Emotional Impact of ADHD: Life Stories on University Students

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) can have a negative impact on the academic and emotional environment and on aspects related to quality of life. The aim of this study is to deepen the life experiences of university students diagnosed with ADHD. This research, of a phenomenological-descriptive nature, is based on life stories through semi-structured in-depth biographical interviews with three university students with ADHD. In the analysis of the results, a great impact of ADHD was identified in relation to four major focuses: treatment, academic aspects, social relations and quality of life. The results highlight a relationship between quality of life and academic aspects, and of these latter with social relations, as well as the importance of treatment. These aspects are mainly related to self-esteem, self-concept, anxiety, executive functions and empathy of the subjects.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AMBROSINI, P. J., BENNET, D. S. y ELIA, J. (2013). Attention Deficit Hyperactivity Disorder characteristics: II. Clinical correlates of irritable mood [Características del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad: II. Correlatos clínicos del estado de ánimo irritable]. Journal of Affective Disorders, 145, 70-76. https://doi.org/10.1016/j.jad.2012.07.014

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. (2013). Diagnostic and statiscal manual of mental disorders [Manual de diagnóstico y estadísticas de los trastornos mentales] (5.ª ed.). APA (trad. Editorial Médica Panamericana, 2014).

BAKKER, L. y RUBIALES, J. (2012). Autoconcepto en niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. Psiencia: Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 4(1), 5-11. https://doi.org/10.5872/psiencia.v4i1.85

BALBUENA, F. (2016). La elevada prevalencia del TDAH: posibles causas y repercusiones socioeducativas. Psicología y Educación, 22(2), 81-85. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v64n3.54924

BARKLEY, R. (2005). ADHD and the nature of self-control [El TDAH y la naturaleza del autocontrol]. Guilford.

BARKLEY, R. (2006). Niños hiperactivos: cómo comprender y atender sus necesidades especiales: guía completa del trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Paidós.

BECKER, S. P., MEHARI, K. R, LANGBERG, J. M. y EVANS, S. W. (2017). Rates of peer victimization in young adolescents with ADHD and associations with internalizing symptoms and self-esteem [Tasas de victimización de los compañeros en adolescentes jóvenes con TDAH y asociaciones con la internalización de los síntomas y la autoestima]. Eur Child Adolesc Psychiatry, 26, 201-214. https://doi.org/10.1007/s00787-016-0881-y

BIRCHWOOD, J. y DALEY, D. (2012). Brief report: the impact of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms on academic performance in an adolescent community simple [Breve informe: el impacto de los síntomas del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) en el rendimiento académico en una muestra de adolescentes]. Journal of Adolescence, 35, 225-231. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.08.011

BOLÍVAR, A., DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.

CACI, H., DOEPFNER, M., ASHERSON, P., DONFRANCESCO, R., FARAONE, S. V., HERVAS, A. y FITZGERALD, M. (2013). Daily life impairments associated with self-reported childhood/adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder and experiences of diagnosis and treatment: results from the European Lifetime Impairment Survey [Los impedimentos de la vida diaria asociados con el trastorno de déficit de atención e hiperactividad de la infancia y la adolescencia, y las experiencias de diagnóstico y tratamiento que se hayan notificado: resultados de la Encuesta Europea sobre Deterioro de la Vida]. European Psychiatry, 29, 316-323. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2013.10.007

DE CASO, A. M. (2014). Pautas para el estudio de la motivación académica. International Journal of Development and Educational Psychology, 6(1), 213-220. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.736

DESCHAMPS, P. K., SCHUTTER, D. J., KENEMANS, J. L. y MATTHYS, W. (2015). Empathy and prosocial behavior in response to sadness and distress in 6- to 7-year olds diagnosed with disruptive behavior disorder and attention-deficit hyperactivity disorder [Empatía y comportamiento prosocial en respuesta a la tristeza y la angustia en niños de 6 a 7 años diagnosticados con el trastorno de comportamiento perturbador y el trastorno de déficit de atención e hiperactividad.]. Eur Child Adolesc Psychiatry, 24(1), 105-13. https://doi.org/10.1007/s00787-014-0535-x

DUPAUL, G. J., FRANKLIN, M. K., POLLACK, B. L., STACK, K. S., JAFFE, A. R., GORMLEY, M. J., ANASTOPOULOS, A. D. y WEYANDT, L. L. (2018). Predictors and trajectories of educational functioning in college students with and without attention-deficit/hyperactivity disorder [Predicciones y trayectorias del funcionamiento educativo en estudiantes universitarios con y sin trastorno por déficit de atención e hiperactividad]. Journal of Postsecondary Education and Disability, 31(2), 161-178. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6586431/

FENNEL, M. (1999). Overcoming low self-esteem: a self-help guide using cognitive behavioral techniques [Superar la baja autoestima: una guía de autoayuda usando técnicas de comportamiento cognitivo]. Robinson.

FOLEY-NICPON, M., RICKELS, H., ASSOULINE, S. G. y RICHARDS, A. (2012). Self-esteem and self-concept examination among gifted students with ADHD [Evaluación de la autoestima y el autoconcepto entre los estudiantes superdotados con TDAH]. Journal for the Education of the Gifted, 35, 220-240. https://doi.org/10.1177/0162353212451735

GARCÍA, T., GONZÁLEZ-CASTRO, P., RODRÍGUEZ, C., CUELI, M., ÁLVAREZ, D. y ÁLVAREZ, L. (2014). Alteraciones del funcionamiento ejecutivo en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad y sus subtipos. Psicología Educativa, 20(1), 23-32. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.003

GOFFER, A., COHEN, M., BERGER, I. y MAEIR, A. (2019). Beyond academic outcomes: occupational profile and quality of life among college students with and without attention deficit hyperactivity disorder. British Journal of Occupational Therapy, 82(3), 170-178. https://doi.org/10.1177/0308022618782809

GOITIA, A., DARRETXE, L. y BERASATEGI, N. (2019). Historias de vida de familias con hijos e hijas con síndrome de Angelman. Siglo Cero, 50(4), 23-37. https://doi.org/10.14201/scero20195042337

HUANG, C. (2011). Self-concept and academic achievement: a meta-analysis of longitudinal relations [Autoconcepto y logros académicos: un meta-análisis de las relaciones longitudinales]. Journal of School Psychology, 49(5), 505-528. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2011.07.001

LÓPEZ-ROMERO, L., ROMERO, E. y ANDERSHED, H. (2015). Conduct problems in childhood and adolescence: developmental trajectories, predictors and outcomes in a six-year follow up [Problemas de conducta en la infancia y la adolescencia: trayectorias de desarrollo, predicciones y resultados en un seguimiento de seis años]. Child Psychiatry and Human Development, 46, 762-773. https://doi.org/10.1007/s10578-014-0518-7

MARTÍNEZ, M. J. (2010). Práctica educativa con un alumno con diagnóstico de TDAH en la etapa de Educación Infantil. Innovación Educativa, 20, 261-272. https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/5012/19.Marta%20Mtnez.pdf?sequence=1&isAllowed=y

MCMILLAN, J. H. y SCHUMACHER, S. (2005). Investigación educativa (5.ª ed.). Pearson
Educación.

MIRANDA, A., BERENGUER, C., COLOMER, C. y ROSELLÓ, R. (2014). Influence of the syptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and comorbid disorders on functioning in adulthood [Influencia de los síntomas del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) y los trastornos comórbidos en el funcionamiento en la edad adulta]. Psicothema, 26(4), 471-476. https://doi.org/10.7334/psicothema2014.121

MOLINA, M. y MAGLIO, A. (2013). Características del autoconcepto y el ajuste en las autopercepciones de los niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad de Buenos Aires. Cuadernos de Neuropsicologi?a, 7(2), 50-71. https://doi.org/10.7714/cnps/7.2.203

OKUMURA, Y., YAMASAKI, S., ANDO, S., USAMI, M., ENDO, K., HIRAIWA-HASEGAWA, M., KASAI, K. y NISHIDA, A. (2019). Psychosocial burden of undiagnosed persistent ADHD symptoms in 12-year-old children: a population-based birth cohort study [La carga psicosocial de los síntomas del TDAH persistente sin diagnosticar en niños de 12 años: un estudio de cohorte de nacimientos basado en la población]. Journal of Attention Disorders, 1-10. https://doi.org/10.1177/1087054719837746

PAWASKAR, M., FRIDMAN, M., GREBLA, R. y MADHOO, M. (2020). Comparison of quality of life, productivity, functioning and self-esteem in adults diagnosed with ADHD and with symptomatic ADHD [Comparación de la calidad de vida, la productividad, el funcionamiento y la autoestima en adultos diagnosticados con TDAH y con TDAH sintomático]. Journal of Attention Disorder, 24(1), 136-144. https://doi.org/10.1177/1087054719841129

PERA, G. (2017). ¿Eres tú, soy yo o es el TDAH adulto? TDAH Vallès.

PINHO, T. D., MANZ, P. H., DUPAUL, G. J., ANASTOPOULOS, A. D. y WEYANDT, L. L. (2019). Predictors and moderators of quality of life among college students with ADHD. Journal of Attention Disorders, 23(14), 1736-1745. https://doi.org/10.1177/1087054717734645

RETZ, W., RETZ-JUNGINGER, P., DAVYDENKO, S. y RÖSLER, M. (2020). Pharmacotherapy of attention deficit hyperactivity disorder in adults. [Medikamentöse Therapie der Aufmerksamkeitsdefizit/Hyperaktivitätsstörung im Erwachsenenalter]. Nervenarzt, 91(7), 583-590. https://doi.org/10.1007/s00115-020-00891-3

ROSELLÓ, B., BERENGUER, C. y BAIXAULI, I. (2019). La inhibición, el autocontrol emocional, la memoria de trabajo y la supervisión ¿predicen las manifestaciones típicas de adultos con TDAH? International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 181-192. http://www.infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/1428

SANDÍN, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.

YOUNG, S., FITZGERALD, M. y POSTMA, M. J. (2013). TDAH: hacer visible lo invisible. Libro Blanco sobre el trastorno por déficit de atencio?n con hiperactividad (TDAH): propuestas políticas para abordar el impacto social, el coste y los resultados a largo plazo en apoyo a los afectados. European Brain Council.

WEYANDT, L. L., OSTER, D. R., GUDMUNDSDOTTIR, B. G., DUPAUL, G. J. y ANASTOPOULOS, A. D. (2017). Neuropsychological functioning in college students with and without ADHD. Neuropsychology, 31(2), 160-172.?https://doi.org/10.1037/neu0000326
Álvarez de Godos, M., & Ferreira, C. (2022). Socio-Educational and Socio-Emotional Impact of ADHD: Life Stories on University Students. Siglo Cero, 53(1), 137–157. https://doi.org/10.14201/scero2022531137157

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Álvarez de Godos

,
Universidad de León
-
+