The assessment of the ASD (Autism Spectrum Disorder) classrooms in early children’s education: the voice of teachers and families

  • Belén De La Torre González
    Comunidad de Madrid. Equipo de Orientación Educativa y Psicopedagógica de Móstoles belendelatorre22[at]hotmail.com
  • Elena Martín Ortega
    Universidad Autónoma de Madrid
  • Eva María Pérez García
    Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Psicología. Sección departamental de Psicología Evolutiva y de la Educación

Abstract

It is well known that progress towards more inclusive cultures, policies and practices is a complex and dilemmatic process. The obstacles increase when dealing with students with greater difficulties as is the case of Autism Spectrum Disorder (ASD). The Community of Madrid, like other Autonomous Communities, has developed a preferential schooling program for these students, in an attempt to include students with ASD, which until now was located in specific centers, in ordinary educational centers. The research developed aims to identify and analyze the concretion of the dimensions of inclusion in Early Childhood Education (Booth and Ainscow, 2006) within the framework of the educational proposal developed by these centers. For this, a necessary strategy is to keep in mind “the voices” (Susinos and Ceballos, 2012) of families and teachers as an expression of their desires and expectations, and also of their achievements, difficulties and proposals for improvement that underlie the work they perform daily. The fact of knowing the perception by families and teachers in relation to the characteristics that define inclusion in the centers, the importance of a pedagogical leadership in the management teams, teacher’s high commitment and satisfaction with the work they develop, as well as the high rates in the participation of families in the centers are some of the results that are shown in the article as key indicators to favor the processes of educational inclusion.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Londres: Routledge.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM V). United States of America: American Psychiatric Publishing.

Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Index for inclusión. Madrid: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva.

Charman, T., Pellicano, L., Peacey, L., Peacey, N., Forward, K. y Dockrell, J. (2011). What is good practice in autism education? Londres: University of London-Institute of Education.

Echeita, G. (2011). El proceso de educación inclusiva en España. ¡Quien bien te quiere te hará llorar! Revista Participación Educativa, 18, 117-128.

Echeita, G. y Cuevas, I (2011). La educación inclusiva. En T. Mauri y E. Martín. Orientación educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva. Madrid: Editorial Graó.

Echeita, G., Simón, C., Verdugo, M. Á., Sandoval, M., López, M., Calvo, M. I. y González-Gil, F. (2008). Paradojas y dilemas en el proceso de inclusión educativa en España. Revista de Educación, 349, 153-178.

Fuentes, J., Ferrari, M. J. y cols. (Grupo de estudio de los TEA. Instituto de Salud Carlos III). Guía de Buena Práctica para el tratamiento de los Trastornos del Espectro Autista. Diagnóstico e Investigación. Revista de Neurología, 43, 425-438.

Hernández, J., Artigas, J. y cols. (Grupo de estudio de los TEA. Instituto de Salud Carlos III). Guía de Buena Práctica para la detección temprana de los Trastornos del Espectro Autista. Diagnóstico e Investigación. Revista de Neurología, 41, 237-245.

Hernández, J. M. (2006). Centros de Integración Preferente para Alumnos con Trastornos Generalizados del Desarrollo: Reto. Realidad. Polibea, 78, 22-27.

Marchesi, A., Martín, E., Echeita, G., Babío, M., Galán, M., Aguilera, M. J. y Pérez, E. (2003). Situación del alumnado con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad en la Comunidad de Madrid. Madrid: Informe presentado al Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid.

Palacios, J. y Oliva, A. (1991). Ideas y actitudes de madres y educadores sobre la educación infantil. Madrid: CIDE. Ministerio de Educación y Ciencia.

Schalock, R. (1999). III Jornadas Científicas de Investigación sobre personas con discapacidad. Universidad de Salamanca.

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Susinos, T. y Ceballos, N. (2012). Voz del alumnado y presencia participativa en la vida escolar. Apuntes para una cartografía de la voz del alumnado en la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 24-44. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulosre359/re35902.pdf?documentId=0901e72b813d7295.
De La Torre González, B., Martín Ortega, E., & Pérez García, E. M. (2018). The assessment of the ASD (Autism Spectrum Disorder) classrooms in early children’s education: the voice of teachers and families. Siglo Cero, 49(3), 55–73. https://doi.org/10.14201/scero20184935573

Downloads

Download data is not yet available.
+