Inclusive Education in Primary Schools: Teachers’ Voice

Abstract

Educational inclusion is a central concern of the education system, which seeks to guarantee quality education that ensures the presence, participation and learning of all students, including those with Specific Educational Support Needs (SEN). This study aims to give Primary Education teachers in the Valencia Region a voice on inclusion, identifying barriers and facilitators in their daily practice. Using a qualitative approach, a multiple case study is carried out in four socio-geographically diverse primary schools. Semi-structured interviews were conducted with six teachers and direct observations in their classrooms, allowing their perceptions and experiences to be collected and analysed. Data were processed and interpreted using ATLAS.ti software and double-entry matrices. The results show that, although teachers make curricular adaptations and maintain some collaboration with specialists and families, obstacles such as lack of training, work overload or shortage of human and material resources persist. This research concludes that effective inclusion requires the collective commitment of the entire educational community, based on initial and ongoing training and a culture of collaboration that allows classrooms to be transformed into truly equitable and fair spaces.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alcaraz, S. y Arnáiz, P. (2020). La escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en España: un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 78. https://doi.org/10.17227/rce.num78-10357

Hussain, A. y Abdullah, A. (2023). Percepciones de los docentes sobre su experiencia con prácticas de educación inclusiva en Arabia Saudita. Investigación en Discapacidades del Desarrollo, 140, 104584. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2023.104584

Boer, A., Pijl, S. J. y Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteacher’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 331‐353. https://doi.org/10.1080/13603110903030089

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM, OEI.

Calero, J. y Pérez, X. (2015). Factores de calidad de la educación inclusiva en Europa: una exploración. Red Europea de Educación Inclusiva y Discapacidad, incluDed.

Clark, C., Dyson, A. y Millward, A. (1995). Towards Inclusive Schools? David Fulton Publishers Ltd.

Domingo-Martos, L., Domingo-Segovia, J., y Pérez-García, P. (2024). Broadening the view of inclusion from a social justice perspective. A scoping review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 28(10), 2298-2320. https://doi.org/10.1080/13603116.2022.2095043

Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa: "voz y quebranto". REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2)9-18.

Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24.

Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12(2011), 26-46.

Engelbrecht, P. y Savolainen, H. (2018). A mixed-methods approach to developing an understanding of teachers’ attitudes and their enactment of inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 33(5), 660-676. http://doi.org/10.1080/08856257.2017.1410327

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata.

García, P. S. y Castelao, S. R. (2023). Evaluación de la actitud del profesorado especialista hacia la inclusión educativa. Revista Española de Discapacidad, 11(1), 97-114.

Garzón, P., Calvo, M. I. y Orgaz, M. B. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad, 4(2), 25-46. https://doi.org/10.5569/2340-5104.04.02.02

Gimeno, J. (1999). La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas. Aula de Innovación Educativa, 81,67-72.

Goldhaber, D. (2016). In schools, teacher quality matters most: Today’s research reinforces Coleman’s findings. Education Next, 16(2), 56-63.

González-Gil, F., Martín-Pastor, E., Poy, R. y Jenaro, C. (2016). Percepciones del profesorado sobre la inclusión: estudio preliminar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 11-24. https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.219321

Granada, M., Pomés, M. P. y Sanhueza, S. (2013). Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa. Papeles de Trabajo, 25, 51-59. https://doi.org/10.35305/revista.v0i25.88

Huberman, A. M. y Miles, M. B. (1984). Innovation up close: How school improvement works. Springer Science and Business Media.

Lema, C. (2009). El impacto de la Convención de la ONU sobre los derechos de las personas con discapacidad en la educación. En M. A. Casanova y M. Á. Cabra (Coords.), Educación y personas con discapacidad: presente y futuro (pp. 31-64). Fundación ONCE.

López-Melero, M. (2018). Educar como proceso de transformación en la convivencia. REIFOP: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32(92), 17-28.

Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage.

Moya, J. y Hernández, J. (2020). Una metamorfosis educativa para alcanzar un desarrollo humano sostenible. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(3), 149-173. http://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15971

Naciones Unidas. (2006). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Navarro-Cintas, D. (2016). La percepción del profesorado sobre la inclusión del alumnado con discapacidad. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 2(4), 35-52.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. 3.ª ed. Sage Publications, Inc.

Pérez-Vera, L., Herrera, S. S., Méndez, M. J. R. y Sánchez, M. J. F. (2024). Inclusión educativa de los estudiantes con discapacidad: un análisis de la percepción del profesorado. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 51, 1185-1193.

Purkey, S. C. y Smith, M. S. (1985). Educational policy and school effectiveness. En Research on exemplary schools (pp. 181-200). Academic Press.

Saloviita, T. (2019). Explaining classroom teachers’ attitudes towards inclusive education. Support for Learning, 34(4), 433-442. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12277

Saloviita, T. (2020). Attitudes of teachers towards inclusive education in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(2), 270-282.

Shallish, L., Rao, S. y Pancsofar, N. (2020). Teaching Toward Justice: Reflections on collaboration, engagement, and social action in uncertain times. Educational Forum, 84(1), 18-28. https://doi.org/10.1080/00131725.2020.1674437

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.

Tamarit, J. (2015). La transformación de los servicios hacia la calidad de vida. Una iniciativa de innovación social de FEAPS. Siglo Cero, 46(3), 47-71.

Tilstone, C., Florian, L. y Rose, R. (1998). Promoting inclusive practice. Routledge.

Woodcock, S., Gibbs, K., Hitches, E. y Regan, C. (2023). Investigating teachers’ beliefs in inclusive education and their levels of teacher self-efficacy: Are teachers constrained in their capacity to implement inclusive teaching practices? Education Sciences, 13(3), 280. https://doi.org/10.3390/educsci13030280

Young, K., McNamara, P. M. y Coughlan, B. (2019). Authentic inclusion-utopian thinking? Irish post-primary teachers’ perspectives of inclusive education. Teaching and Teacher Education, 68, 1-11.
Vidal Esteve, M. I. (2025). Inclusive Education in Primary Schools: Teachers’ Voice. Siglo Cero, 56(2), 31–47. https://doi.org/10.14201/scero.32260

Downloads

Download data is not yet available.
+