Opportunities and Barriers for the Consolidation of More Inclusive Classroom Practices within the Framework of the New School Model

Abstract

The main goal of this study was to understand the different opportunities and barriers that arise in rural school contexts for the consolidation of more inclusive classroom practices within the framework of the Escuela Nueva model for students with disabilities. To identify the factors that favor or hinder inclusive processes, a multiple case study is structured with six teachers from two rural educational institutions in Colombia, to approach their understandings, experiences and practices, through conversational techniques (informal interviews and semi-structured) and observational (classroom observations recorded in field diaries). Three emerging categories are identified that account for the results of the study: Understandings of inclusion: discourses that determine inclusive or exclusive practices; Pedagogical strategies for more inclusive educations: tensions between needs and barriers; and Inclusive education in rural contexts: limitations and opportunities. In this way, it is possible to state that inclusive education in the rural context constitutes a pedagogical and political challenge, quite complex from the possibilities of some schools to guarantee access, participation and permanence of all, which requires transformations in educational proposals, accessibility, co-responsibility and continuous training of teachers.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Andrade-Rivera, G. E. (2021). Cómo ha sido el proceso de inclusión en la educación durante este tiempo de pandemia con los estudiantes con necesidades educativas especiales (vinculadas o no a la discapacidad) y con sus familias en el Sector de San José de Morán en la Ciudad de Quito-Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7(2), 1088-1099. https://doi.org/10.23857/dc.v7i2.1848

Arán, A. (2021). La inclusión educativa en una escuela normal rural: Un estudio de caso. Revista Estudios Psicológicos, 1(4), 7-32. https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.04.001

Arnaiz, P. (2004). La educación inclusiva: Dilemas y desafíos. Educación, Desarrollo y Diversidad, 7(2), 25-40.

Arranz, M. (2020). La escuela inclusiva y el aprendizaje cooperativo en educación primaria. Universidad de Valladolid.

Cadavid-Rojas, A. M. (2020). Las guías de aprendizaje: El currículo que se define para la escuela primaria rural desde el modelo Escuela Nueva en Colombia. Tendencias Pedagógicas, 37, 18-30. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.003

Colbert, V. (1991). La experiencia educativa “escuela nueva” de Colombia. En Unesco/Oreal (Comps.), Proyecto principal de educación en América Latina y el Caribe (pp. 51-56). Unesco/Oreal. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000091134_spa

Coronado, D. y Mora, I. J. (2020). Escuela Nueva: Un estudio de caso sobre las guías de aprendizaje en la Institución Educativa Nuevo Horizonte. Universidad de Antioquia.

Cortés, G. H. y Figueroa, A. R. (2021). Inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en contexto rural. Revista de Trabajo Social, 94, 65-73. https://doi.org/10.7764/rts.94.65-73

Echeita, G. (2020). Educación inclusiva: El sueño de una noche de verano. Octaedro.

Escarbajal, A. E., Corbalán-Palazón, P. y Orteso-Iniesta, P. (2020). Análisis de la inclusión educativa en contextos vulnerables. Revista Colombiana de Educación, 1(78), 361-382. https://doi.org/10.17227/rce.num78-6776

Hernández, I., Cardozo, G. D., García, A. C., Franco, N. N., Vargas, D. C. y Luna, J. A. (2019). Dificultades del aprendizaje: Una mirada desde el contexto. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma. Revista de Psicologia i Ciències de l'Educació, 19, 87-112. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065

Ley 1346 de 2009. Por medio de la cual se aprueba la Convención sobre los Derechos de las personas con Discapacidad, adoptada por la Asamblea General de las Naciones Unidas el 13 de diciembre de 2006. 31 de julio de 2009. D. O. 47.427.

López Melero, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación Educativa, 21, 37-54. http://bit.ly/3T3nxBO

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Manual de Implementación Escuela Nueva. MEN Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Educación para todas las personas sin excepción. Lineamientos de política para la inclusión y la equidad en educación. MEN Colombia-Fundación Saldarriaga Concha.

Muñoz, C. G., Ochoa, M. P., Niculcar, B. G. y Costa, P. A. (2020). Una mirada desde la inclusión al Programa de Integración Escolar (PIE) en escuelas rurales chilenas: Un análisis de casos. Revista Colombiana de Educación, 79, 371-392. https://doi.org/10.17227/rce.num79-9725

Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Naciones Unidas.

Naciones Unidas. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas-CEPAL.

Nozu, W. C., Silva, M. A., Santos, B. C. y Ribeiro, E. A. (2020). Inclusão de alunos da Educação Especial em escola do campo: ¿Possibilidades de um trabalho colaborativo? Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, e8972. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8972

Restrepo, P. A. (2021). Haga clic aquí para escribir texto. La educación inclusiva desde los gestos menores: Escenas escolares. Editorial UOC.

Rosas, R., Espinoza, V., Hohlberg, E. e Infante, S. (2021). ¿Es siempre exitosa la inclusión educativa? Resultados comparativos del sistema regular y especial. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 55-73. https://doi.org/10.4067/s0718-73782021000100055

Sabella, T. V. (2017). La actitud docente hacia la inclusión educativa en el sector rural de El Salvador. ECA: Estudios Centroamericanos, 72(751), 481-493. https://doi.org/10.51378/eca.v72i751.3267

Slee, R. (2013). How do we make inclusive education happen when exclusion is a political predisposition? International Journal of Inclusive Education, 17(8), 895-907. https://doi.org/10.1080/13603116.2011.602534

Slee, R. (2013). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Ediciones Morata.

Stake, R. (2006). Multiple Case Study Analysis. The Guilford Press.

Unesco. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Unesco.

Unesco. (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales. Unesco.

Unesco. (2000). Marco de acción de Dakar: Educación para todos: Cumplir nuestros compromisos comunes. Unesco.

Unesco. (2014). Declaración final de la reunión mundial sobre la EPT de 2014. El acuerdo de Mascate. Unesco.

Unesco. (2015). Declaración de Incheon. Educación 2030: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Unesco.

Unesco. (2020). Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción. Unesco.

Urrea Quintero, S. E. y Figueiredo de Sá, E. (2018). Escuela Nueva Colombiana: Análisis de sus guías de aprendizaje. Acta Scientiarum. Education, 40(3), e39727. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.39727

Yacuzzi, E. (2005). El estudio de caso como metodología de investigación: Teoría, mecanismos causales, validación. Serie Documentos de Trabajo. Universidad del Centro de Estudios Macroeconómicos de Argentina (UCEMA).

Yin, R. K. (1989). Case study research: Design and methods. Sage.

Yin, R. K. (1994). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y métodos. Applied Social Research Methods Series, 5(2), 1-35.
Restrepo García, P. A., Diaz Muriel, A. P., & Cuartas Ortiz, D. (2024). Opportunities and Barriers for the Consolidation of More Inclusive Classroom Practices within the Framework of the New School Model. Siglo Cero, 55(4), 87–112. https://doi.org/10.14201/scero.31644

Downloads

Download data is not yet available.
+