Childhood Injured in the civil wars of Spain and Guatemala. A Revision from the Cinema

Abstract

All armed conflict violates the lives of innocent people who, through no fault suffer physical and psychological consequences thereof. In the civil wars in Spain and Guatemala, children who were killed or wounded were counted by thousands, and a generation who lived his childhood in that context was marked by its aftermath. In recent decades, the film has recovered many experiences of these realities, it can be a matter of historical reflection and education for new generations. This study answers the following questions: Can cinema help to recover the historical memory? What are the imaginary recreated around children in times of civil war? How does that certain facts acquire meaning for viewers, especially those who have not lived through such experiences directly? Can all this contribute to the learning of new generations, especially of a historical matter? Films that are addressed relate to the civil wars in Spain and Guatemala for being part of a doctoral thesis that the author developes at the University of Alcalá, which is a comparative study on the matter.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Amar, Victor (2000). «La alfabetización audiovisual a través de la educación con el cine». Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, Nº 15. Huelva: Colectivo Andaluz para la educación en medios de comunicación.

Argueta, Luis (2005). El silencio de Neto, guión y artículos afines. Guatemala: Editorial Universitaria, USAC.

Crusells, Magí (2000). La Guerra Civil Española: cine y propaganda. Barcelona: Ariel.

Crusells, Magí (2006). Cine y Guerra Civil Española, imágenes para la memoria. Madrid: Ediciones JC.

De los Reyes, José (2011) Curso: Historia, Cine y Escuela (entrevista personal efectuada el 19 de julio de 2011). Universidad Autónoma de Madrid.

Ferro, Marc (1995). Historia Contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.

Ferro, Marc (2008). El cine, una visión de la historia. Madrid: Akal.

García, Francisco (2000a). La representación del niño en los medios de comunicación. Madrid: Huerga y Fierro.

García, Francisco (2000b). La imagen del niño en los medios de comunicación. Madrid: Huerga y Fierro.

Gubern, Román (1986). 1936-1939: La guerra de España en la pantalla.Madrid: Filmoteca Española.

Gubern, Román (2005). «La guerra vista por el cine». En: Revista Letra Internacional, Nº 87. Editorial Pablo Iglesias.

Ibáñez, Juan y Anania, Francesca (2010). Memoria histórica e identidad en cine y televisión. Zamora: Comunicación Social, ediciones y publicaciones.

Millán, Francisco (1995). La hija del puma, cine con rostro indígena. Escuela de Ciencias de la Comunicación, Universidad de San Carlos de Guatemala.

Monterde, José (1986). Cine, historia y enseñanza. Barcelona: Laia.

Payán, Javier (2006). Las cien mejores películas sobre la Guerra Civil Española. Madrid: Cacitel.

Payán, Miguel (1993). El cine español de los 90. Madrid: Ediciones JC.

Rosenstone, Robert (1995). Revisioning history film & the construction of a new past. New Jersey: Princenton University Press Studies in Culture.

Rosenstone, Robert (1997). El pasado en imágenes, el desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelona: Ariel.

Sánchez-Biosca, Vicente (2006a). Cine y Guerra Civil Española, del mito a la memoria. Madrid: Alianza Editorial.

Sánchez-Biosca, Vicente (2006b). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Cátedra.

Yela, Otto (2006). El cine como laboratorio social: La reconstrucción de eventos históricos en el aula a partir de una hermenéutica audiovisual. Trabajo de Investigación Tutelado. Doctorado en Desarrollo Psicológico, Aprendizaje y Educación, Perspectivas Contemporáneas. Universidad de Alcalá.
Yela Fernández, O. R. (2013). Childhood Injured in the civil wars of Spain and Guatemala. A Revision from the Cinema. El Futuro Del Pasado, 4, 207–226. https://doi.org/10.14201/fdp.24754

Downloads

Download data is not yet available.
+