Critics horizons of school management: Latin American perspective
Abstract Modernity has defined a way to be school as a stage in which the State devises certain ways of behaviour, citizen education and institution conception specific for a determined social order. Consequently, the direction of the school becomes a key strategy of the hegemonic project. This article aims to outline some signs that demonstrate an alternative school management in order to contribute to the school of thought on Latin-American perspectives in education. It aims to offer other keys on the perception of the Colombian reality on school management from a critical position that allows the creation of scenarios full of learning possibilities in the inside and outside of the school.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Alvesson, M. y Willmott, H. (1992) On the idea of emancipation in management and organization studies. Academy of management review, 17 (3), 432-464.
Blanco, G. y Duk, C. (2011) Educación inclusiva en América Latina. Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, Segunda Época. Ediciones Universidad de Salamanca, 17, 37-55.
De Sousa, B. (2003) Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Para un nuevo sentido común: la ciencia, el derecho y la política en la transición paradigmática, 1.
De Sousa, B. (2011) Epistemologías del sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 16 (54).
Echeita, G. y Domínguez, A. (2011) Educación inclusiva. Argumento, caminos y encrucijadas. Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, Segunda Época. Ediciones Universidad de Salamanca, 17, 23-35.
Fernández, C. (2007) Estudios críticos de la gestión: una visión general. En C. Fernández Vigilar y Organizar. Una introducción a los critical management Studies. Madrid: Siglo xxi Editores.
Fleming, P. y Spicer, A. (2003) Working at a cynical distance: Implications for power, subjectivity and resistance. Organization, 10 (1), 157-179. Doi: https://doi.org/10.1177/1350508403010001376
Fournier, V. y Grey, C. (2000) At the critical moment: Conditions and prospects for critical management studies. Human relations, 53 (1), 7-32. Doi: https://doi.org/10.1177/0018726700531002
Gadamer, H. G. (2005) Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Galeano, E. H. (1993) Las palabras andantes. Siglo XXI.
Zemelman, H. (2003) Conocimiento y ciencias sociales. Algunas lecciones sobre problemas epistemológicos. México: Universidad de la Ciudad de México.
Zemelman, H. (2005) Voluntad de conocer: el sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico (vol. 47). Anthropos Editorial.
Zemelman, H. (1992) Los horizontes de la razón, Historia y necesidad de utopía. El Colegio de México. Anthropos, España.
Zemelman, H. y Martínez, A. Q. (1987) Conocimiento y sujetos sociales: contribución al estudio del presente (vol. 111). Colegio de México, Centro de Estudios Sociológicos.
Blanco, G. y Duk, C. (2011) Educación inclusiva en América Latina. Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, Segunda Época. Ediciones Universidad de Salamanca, 17, 37-55.
De Sousa, B. (2003) Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Para un nuevo sentido común: la ciencia, el derecho y la política en la transición paradigmática, 1.
De Sousa, B. (2011) Epistemologías del sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 16 (54).
Echeita, G. y Domínguez, A. (2011) Educación inclusiva. Argumento, caminos y encrucijadas. Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, Segunda Época. Ediciones Universidad de Salamanca, 17, 23-35.
Fernández, C. (2007) Estudios críticos de la gestión: una visión general. En C. Fernández Vigilar y Organizar. Una introducción a los critical management Studies. Madrid: Siglo xxi Editores.
Fleming, P. y Spicer, A. (2003) Working at a cynical distance: Implications for power, subjectivity and resistance. Organization, 10 (1), 157-179. Doi: https://doi.org/10.1177/1350508403010001376
Fournier, V. y Grey, C. (2000) At the critical moment: Conditions and prospects for critical management studies. Human relations, 53 (1), 7-32. Doi: https://doi.org/10.1177/0018726700531002
Gadamer, H. G. (2005) Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Galeano, E. H. (1993) Las palabras andantes. Siglo XXI.
Zemelman, H. (2003) Conocimiento y ciencias sociales. Algunas lecciones sobre problemas epistemológicos. México: Universidad de la Ciudad de México.
Zemelman, H. (2005) Voluntad de conocer: el sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico (vol. 47). Anthropos Editorial.
Zemelman, H. (1992) Los horizontes de la razón, Historia y necesidad de utopía. El Colegio de México. Anthropos, España.
Zemelman, H. y Martínez, A. Q. (1987) Conocimiento y sujetos sociales: contribución al estudio del presente (vol. 111). Colegio de México, Centro de Estudios Sociológicos.
Ramírez Aristizábal, B., & Chica Lasso, M. F. (2017). Critics horizons of school management: Latin American perspective. Aula, 23, 149–157. https://doi.org/10.14201/aula201723149157
Most read articles by the same author(s)
- Andrea Suárez Salazar, Marco Fidel Chica Lasso, The world of the life of the Colombian researcher in education and pedagogy in Manizales university context. A phenomenological view , Aula: Vol. 17 (2011): Participation and colaboration within the educative inclusion proceedings
Downloads
Download data is not yet available.
+
−