The Rejection of Marriage in The Queen of Darkness by Grazia Deledda

  • María José Ruiz León
    Universidad de Sevilla

Abstract

Some of the stories in the anthology The Queen of Darkness by Grazia Deledda, published in 1903 and translated into Spanish in 2020, feature women who, for various reasons, reject marriage. Following Elaine Showalter’s theoretical assumptions, we will examine the images and stereotypes of women in three of the stories in this work: «The Queen of Darkness», «Sarra» and «First Kisses», with the aim of tracing common features and analysing the matriarchal archetypes that underlie the construction of their protagonists who deviate from the natural destiny of normative femininity and channel their lives through the sacred femininity of which they are the bearers.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Angioni, Giulio (2005). «La famiglia la donna in Sardegna: Annotazioni di studio». Lares, pp. 487-498.

Arcidiacono, Caterina (2017). «Rossana Dedola, Grazia Deledda: I luoghi, gli amori e le opere». La Camera Blu, vol. 16, pp. 196-200.

Bachofen, Joan Jacob (1987). El matriarcado: una investigación sobre la ginecocracia en el mundo antiguo según su naturaleza religiosa y jurídica. Madrid: Akal.

Baring, Anne y Cashford, Jules (2005). El mito de la diosa. Evolución de una imagen. Barcelona: Siruela.

Cirlot, Juan Eduardo (1969). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.

Croce, Benedetto (1914). La letteratura della nuova Italia, in Scritti di storia letteraria e politica. Bari: Laterza.

De Martino, Ernesto (2002). Furore simbolo valore. Milán: Feltrinelli Editore,

Deledda, Grazia (1959). Il paese del vento. Milán: Mondadori.

Deledda, Grazia (1969). Nostalgie. Milán: Mondadori.

Deledda, Grazia (1981). Cosima. Milán: Mondadori.

Deledda, Grazia (1993). I grandi romanzi. Roma: Newton Compton Editori.

Di Pilla, Francesco (1966). Grazia Deledda: Premio Nobel per la letteratura 1926. Milán: Fabbri.

Ebinger, Edwin J. (2000). An examination of the use of magic and madness as narrative devices in the novels of Grazia Deledda and Toni Morrison. California State University: Dominguez Hills.

Falchi, Luigi (1937). L’opera di Grazia Deledda. Milán: La Prora.

Farnetti, Monica (2009). Chi ha paura di Grazia Deledda?. Roma: Iacobelli.

Heyer-Caput, Margherita (2001). «Per svelare Il segreto dell’uomo solitario di Grazia Deledda». Quaderni D’Italianistica, 22, 2, pp. 121-138.

Lombardi, Olga (1989). Invito alla lettura di Grazia Deledda. Milán: Mursia Editore.

Morales, Elena M.ª (2007). El poder de las relaciones de género. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces, Consejería de la Presidencia.

Muraro, Luisa (1995). El orden simbólico de la madre. Madrid: Horas y horas, 1995.

Pérez Miranda, Iván (2009). «Hijas de la noche (I): Mito, género y nocturnidad en la Grecia Antigua». Arys, n. 8, 2009-2010, pp. 129-140.

Pomeroy, Sarah (1987). Diosas, rameras, esposas y esclavas: mujeres en la antigüedad clásica. Madrid: Akal.

Sanna, Alessandra (2014). La narrativa breve di Gracia Deledda: studio e confronto. Granada: Universidad de Granada.

Showalter, Elaine (1981). A literature of their own: British women novelists from Brontë to Lessing. Nueva Jersey: Princeton University Press.

Tanda, Nicola (1992). Dal mito dell’isola all’isola del mito. Deledda e dintorni. Roma: Bulzoni Editore.

Urioste Azcorra, Carmen de (1997). Narrativa andaluza (1900-1936): erotismo, feminismo y regionalismo. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Vilatte, Sylvia (1992). «Déméter et l’institution matrimonial: le refus du passage». Revue belge de philologie et d’histoire, tomo 70, fasc. 1.
Ruiz León, M. J. (2024). The Rejection of Marriage in The Queen of Darkness by Grazia Deledda. Revista De La Sociedad Española De Italianistas, 17, 131–142. https://doi.org/10.14201/rsei.31428

Downloads

Download data is not yet available.
+