Amalia Guglielminetti, the Femme Fatale and its Didactic Application

  • Cristina Iglesias-Grande
    Universidad de Sevilla

Abstract

The aim of this project is to analyse the iconography that refers to the femme fatale within the poetic work of Amalia Guglielminetti. The author reflects on the desire for emancipation and feminine desires, because of the social changes that happened at the beginning of the 20th century in Italy. In addition, an innovative method of didactic application for classrooms is proposed, Project-Based Learning (pbl) in which, through group research, students can acquire knowledge about gender studies autonomously and share it with their classmates.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arriaga Flórez, Mercedes (2019). «Las vírgenes locas de Amalia Guglielminetti: Iconografías rebeldes». En A. Cagnolati (ed.), Escritoras en lengua italiana. Renovación del canon literario (pp. 5-15). Granada: Comares.

Arriaga Flórez, Mercedes y Cerrato, Daniele (2021). «Las mujeres flor y otras metamorfosis modernistas en Le Vergini Folli de Amalia Guglielminetti». Segni e comprensione, vol. 100, n. xxv, pp. 62-78.

Benso, Ornella (1944). Una relazione letteraria. Amalia Guglielminetti e Guido Gozzano [Tesina de Licenciatura]. Università degli Studi di Torino, Turín.

Blumenfeld, Phyllis; Soloway, Elliot; Marx, Ronald; Krajcik, Joseph; Guzdial, Mark y Palincsar, Annemarie (1991). «Motivating Project-Based Learning: Sustaining the doing, supporting the learning». Educational Psychologist, vol. 3-4, n. 26, pp. 369-398.

Borea de la Portilla, Alejandra (2017). «Nombrar con los ojos. Una crítica al ocularcentrismo desde la fenomenología» [Ponencia]. xii Jornadas de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Guglielminetti, Amalia (2012). I serpenti di Medusa. [Kindle]. Media Fanega.

Guglielminetti, Amalia (2018). Las vírgenes locas. Edición crítica, introducción y traducción de M. Arriaga Flórez. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Guglielminetti, Amalia (2021). Le seduzioni. [Kindle]. Media Fanega.

Guglielminetti, Marziano (1985). «La cultura crepuscolare». En Il Novecento letterario in Italia. Poesia e prosa, vol. i. Milán: Vita e Pensiero.

Kokotsaki, Dimitra; Menzies, Victoria y Wiggins, Andy (2016). «Project-Based Learning: A review of the literature». Improving Schools, vol. 3, n. 19, pp. 267-277.

Markham, Thom; Larmer, John y Ravitz, Jason (2003). Project Based Learning: A guide to standards-focused Project based learning. Oakland: Buck Institute for Education.

Massin, Benjamin (2022). Del decadentismo de Antonio de Hoyos y Vinent a la literatura punk de Virginie Despentes: femme-fatale, ambigüedad de los cuerpos, gesto violento del artista [Trabajo de Fin de Grado]. Universidad de Valladolid, Valladolid.

Pitigrilli (1919). Amalia Guglielminetti. Milán: Modernissima.

Raffo, Silvio (2012). Lady Medusa. Vita, poesia e amori di Amalia Guglielminetti. Grazia Bianchi (ed.). Milán: Edizioni Bietti.

Scaraffia, Giuseppe (1987). La donna fatale. Palermo: Sellerio.

Thomas, John W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. San Rafael: Autodesk Foundation.

Wurdinger, Scott; Haar, Jean; Hugg, Robert y Bezon, Jennifer (2007). «A Qualitative Study Using Project-Based Learning in a Mainstream Middle School». Improving Schools, vol. 2, n. 10, pp. 150-161.
Iglesias-Grande, C. (2024). Amalia Guglielminetti, the Femme Fatale and its Didactic Application. Revista De La Sociedad Española De Italianistas, 17, 87–97. https://doi.org/10.14201/rsei.31423

Downloads

Download data is not yet available.
+