The evidence of Epicurean πρόληψις and its Practical Scope

Abstract

This paper discusses the Epicurean preconception and the issues related to its acquisition and function (both in theoretical and practical domains). The authors argue that in the Epicurean contractual model justice is regarded as a modality of the useful and that the preconception of the just is a canon that validates the laws in the political communities. They also examine the link between language and justice in Epicureanism, focusing first on the role of language in the Epicurean genealogy of justice and, second, on the connections between language learning and the prolepsis of the just in constituted political communities.  In this vein, they hold that language learning is a relevant ingredient of experience for understanding the empirical genesis of the Epicurean preconception. 
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Author Biographies

Javier Aoiz Monreal

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Universidad de Santiago de Chile
Profesor de la Universidad de Santiago de Chile. Ha sido Profesor Titular de la Universidad Simón Bolívar y Profesor Invitado en Universidades de Latinoamérica y España. Miembro fundador de la Sociedad Venezolana de Fenomenología, la Asociación Latinoamericana de Filosofía Antigua y el Grupo de Investigación Filosófica Universidad de Salamanca-Universidad Simón Bolívar. En 2006 obtuvo en Venezuela el Premio Nacional de Investigación Filosófica Federico Ríu. Sus principales áreas de interés son epistemología, ética y psicología en Platón, Aristóteles, el estoicismo y el epicureísmo,  Ha publicado Alma y tiempo en Aristóteles, Caracas, 2007; Elementos de Ética, Extractos de Estobeo y Glosas de la Suda de Hierocles el Estoico, Salamanca, 2014 (con Deyvis Deniz); La filosofía política de los epicúreos, Buenos Aires, 2019; Theory and Practice in Epicurean Political Philosophy: Security, Justice and Tranquility, Londres, 2023 (con Marcelo D. Boeri).

Marcelo D. Boeri Carranza

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Pontificia Universidad Católica de Chile
Profesor Titular en el Instituto de Filosofía de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Fue Investigador Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina), Junior Fellow en el Center for Hellenic Studies (Harvard University), Fellow de la John Simon Guggenheim Foundation y miembro del Editorial Board de los Platonic Studies (International Plato Society).  Recientemente ha publicado ¿Serías capaz de hablar si nadie te respondiera? Filosofía y drama en Platón, (Berlin: Logos Verlag, 2023), Theory and Practice in Epicurean Political Philosophy: Security, Justice and Tranquility, London: Bloomsbury, 2023 (con Javier Aoiz), Aristóteles, Ética Nicomaquea (Traducción, introducción y notas), Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2024 (con Gabriela Rossi).
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