Minima Moralia and the Experience of Late-style

Abstract

In order to give a right and just interpretation of Minima Moralia in relation with its methodological particularities, this paper puts forward the necessity of carefully rethinking the dialectical relationship between «form» and «content» in Adorno’s work. The dilucidation of the particular ways in which this relationship functions within each text is considered in these pages as one of the fundamental keys to gain a correct intellection of the texts by Adorno. This paper shall try a reading of Minima Moralia in which the inmmanent criticism of the modern subjective form through its alienated means of expressions is activated. In doing so, the adornian cathegory of «late style» will be of great help. This reading of Minima Moralia also tries to show the fundamental continuity of the same conditions of subjetivization throughout the whole modern-capitalist period, based on the hegemony of «value law» as the general form of socialization.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ADORNO, Theodor W. La personalidad autoritaria. Buenos Aires: Proyección, 1965.

ADORNO, Theodor W. Dialéctica negativa. Trad. José María Ripalda. Madrid: Taurus, 1975.

ADORNO, Theodor W. Minima Moralia. Trad. Joaquín Chamorro Mielke. Madrid: Taurus, 2001.

ADORNO, Theodor W. Notas sobre literatura. Obra completa, 11. Trad. Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal, 2003.

ADORNO, Theodor W. Teoría estética. Obra completa, 7. Trad. Jorge Navarro Pérez. Madrid: Akal, 2014.

ADORNO, Theodor W. y Max Horkheimer. Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Trad. Juan José Sánchez. Madrid: Trotta, 2018.

ADORNO, Theodor W. Beethoven. Filosofía de la música. Trad. Antonio Gómez Schneekloth y Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal, 2020.

ANDRADE, Joao Paulo. «La constelación más tardía. Adorno y la forma paratáctica». Constelaciones 11-12 (2020): 286-310.

BENJAMIN, Walter. Iluminaciones, 2 (Baudelaire). Trad. Jesús Aguirre. Madrid: Taurus, 1972.

BONEFELD, Werner y Cris O’KANE (eds.). Adorno and Marx. Negative Dialectics and the Critique of Political Economy. Edición de Werner Bonefeld y Chris O’Kane. Londres: Bloomsbury, 2022.

BUCK-MORSS, Susan. Origen de la dialéctica negativa. Theodor W. Adorno, Walter Benjamin y el Instituto de Frankfurt. Trad. Nora Rabotnikof Maskivker. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2011.

CARO, Rubén D. «Mínima Moralia y parataxis filosófica: La dialéctica del fragmento en Theodor Adorno». Universitas: Revista de Filosofía, Derecho y Política 1 (2004): 22-28.

LÉZARD, Princesse. «Fragmentation et ambiguïtés dans les Mínima Moralia». Tumultes 23 (2004):137-154. DOI: https://doi.org/10.3917/tumu.023.0139.

FUSTER, Pablo. «Negatividad y espectáculo: Marx, Adorno y Debord». Azafea. Revista de filosofía 25 (2003): 365-388.

GÓMEZ, Vicente. «¿Literatura por filosofía? Sobre la epistemología del fragmento en Th. W. Adorno». Anales del Seminario de Metafísica 30 (1996): 219-238.

HERVÁS, Marina. «El tiempo en Th. W. Adorno: la influencia de la teoría musical en la construcción de la dialéctica negativa». Constelaciones 7 (2015): 222-247.

HORKHEIMER, Max. Ocaso. Trad. José María Ortega. Barcelona: Anthropos, 1986.

JAEGGI, Rahel. «“No individual can resist”: Minima Moralia as Critique of Forms of Life» Constellations 12, 1 (2005): 65-82. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1351-0487.2005.00403.x

JAMESON, Fredric. Marxismo y forma. Teorías dialécticas de la literatura en el siglo XX. Trad. Cristina Piña Aldao. Madrid: Akal, 2006.

JAMESON, Fredric. Marxismo tardío. Adorno y la persistencia de la dialéctica. Trad. María Julia de Ruschi. México D.F: Fondo de Cultura Económica, 2010.

MAISO, Jordi. «Escritura y composición textual en Adorno». Azafea. Revista de filosofía 11 (2009): 73-96.

MARX, Karl. El capital. Antología. Trad. Manuel Sacristán. Madrid: Alianza, 2018.

SAID, Edward. Sobre el estilo tardío. Música y literatura a contracorriente. Trad. Rober-to Falcó Miramontes. Barcelona: Debate, 2018.
Castillo Ávila, A. (2024). Minima Moralia and the Experience of Late-style. Azafea: Revista De Filosofía, 26, 253–274. https://doi.org/10.14201/azafea202426253274

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Castillo Ávila

,
Universidad Autónoma de Madrid
Graduado en Literatura Comparada por la Universidad de Granada, Máster en Crítica y Argumentación Filosófica por la Universidad Autónoma de Madrid y Doctor en Estudios Artísticos, Literarios y de la Cultura por la Universidad Autónoma de Madrid con la tesis “Escrituras fragmentarias. Poéticas de la discontinuidad en las formas autobiográficas de Friedrich Schlegel, André Breton y Walter Benjamin”, dirigida por el profesor José Manuel Cuesta Abad. Ha publicado varios artículos y capítulos de libro tales como "Escritura, autografismo y catástrofe en la obra de Mario Bellatin" (2022) o "La armadura y la máquina. Notas en torno a la sustitución" (2024). Actualmente es investigador independiente y sus intereses principales se centran en las relaciones entre la escritura literaria y los procesos de subjetivación modernos, las homologías e isomorfismos entre fenómenos literarios y estructuras socioeconómicas y, recientemente, la radical historicidad de algunas literaturas fantásticas y de terror.
+