The Voices of Ulysses. On the Origin of the Difference between Philosophy and Poetry

Abstract

This paper addresses the ancient problem of the difference between philosophy and poetry starting from an interpretation of the narrative art personified by Ulysses in the Odyssey. A reading of the episode of the Sirens allows us to reconstruct the web of diverse voices that constitutes the Homeric narrative, as well as to understand the significance of this polyphonic structure in the Odyssean imaginary. In contrast to the clear opposition between autophony and allophony proposed by Platonic philosophy, Homeric poetry implies an idea of heterophony that goes beyond a binary logic, and suggests the irreducibility of the poetic voice to a play between opposite extremes. Heterophony consists rather in a figural voice that creates the «fuzzy logic» of fictional world by neutralizing the differences between enunciative subjects.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ADORNO, Theodor W. y Max HORKHEIMER. Dialéctica de la Ilustración. Trad. Juan José Sánchez. Madrid: Trotta, (1944) 1994.

AGAMBEN, Giorgio. El lenguaje y la muerte. Trad. Tomás Segovia. Valencia: Pre-Textos, 2003.

ARDIZZONI, Antos. ΠOIHMA. Ricerche sulla teoria del linguaggio poetico nell’Antichità. Bari: Adriatica Editrice, 1953.

AX, Wolfram. Laut, Stimme und Sprache. Studien zu drei Grundbegriffe der antiken Sprachtheorie. Gotinga: Vandenhoeck & Rupre-cht, 1986.

BLANCHOT, Maurice. El libro por venir. Trad. Cristina de Peretti y Emilio Velasco. Madrid: Trotta, (1959) 2005.

BOITANI, Piero. L’ombra d’Ulisse. Figure di un mito. Bolonia: Il Mulino, 1992.

BOLOGNA, Corrado. Flatus vocis. Metafisica e antropologia della voce. Bolonia: Il Mulino, 2000 (ed. revisada).

CALVINO, Italo. «Los niveles de la realidad en la literatura». En Punto y aparte. Ensayos sobre literatura y sociedad, 362-377. Trad. Gabriela Sánchez Ferlosio. Madrid: Siruela, 2013.

CITATI, Pietro. Ulises y la Odisea. El pensamiento iridiscente. Trad. José L. Gil Aristu. Barcelona: Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, 2006.

DE JONG, Irene. A Narratological Commentary on Odyssey. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

DERRIDA, Jacques. La voix et le phénomène. París: P.U.F., 1967a.

DERRIDA, Jacques. «La parole soufflée». En L’écriture et la différence, 253-292. París: Seuil, 1967b.

DETIENNE, Marcel. Les Maîtres de Verité dans la Grèce archaïque. París: Livre de Poche, 2006.

DETIENNE, Marcel y Jean-Pierre VERNANT. Les ruses de l’intelligence. La mètis des Grecs. París: Flamarion, 2018.

DIANO, Carlo. «La poetica dei Feaci». En Opere, 479-508. Edición de Francesca Diano. Milán: Bompiani, 2022.

DIANO, Carlo. «Forma ed evento». En Opere, 47-87. Edición de Francesca Diano. Milán: Bompiani, 2022.

DIONISIO DE HALICARNASO. La composición literaria [De compositione verborum]. En Tres ensayos de crítica literaria. Introducción, trad. y notas de Víctor Bécares Botas. Madrid: Alianza, 1992.

FOUCAULT, Michel. «Homère, les récits, l’éducation, le discours». Texto transcrito y presentado por Martin Rueff. La Nouvelle Revue Française 616, París, Gallimard (2016): 103-150.

GARCÍA QUINTELA, Marco V. «The Phonological Politics of Plato and the Myth of Protagoras». Métis. Anthropologie des mondes grecs anciens 7 (2009): 247-276.

GADAMER, Hans-Georg. «Stimme und Sprache». En Gesammelte Werke, 258-270. Vol. VIII, Ästhetik und Poetik, I. Kunst als Aus-sage. Tubinga: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1993.

HAVELOCK, Eric A. Preface to Plato. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1963.

HÖLSCHER, Uvo. Die Odyssee: Epos zwischen Märchen und Roman. Munich: Verlag C.H. Beck, 1988.

HOMERO [Omero]. Odissea. Introducción de Alfred Heubeck & Stephanie West. Trad. Giuseppe Aurelio Privitera. Milán: Fonda-zione Lorenzo Valla / Mondadori, 2003, 6 vols. [9ª ed. renovada].

HOMERO. Odisea. Trad. Carlos García Gual. Madrid: Alianza Editorial, 2004.

KAFKA, Franz. «Das Schweigen der Sirenen». En Sämtliche Erzählungen. Frankfurt: Fischer, (1917) 1970.

LANATA, Giuliana. Poetica pre-platonica. Testimonianze e frammenti. Florencia: La Nuova Italia, 1963.


LÉTOUBLON, Françoise. «Le miroir et la boucle», Poétique 53 (1983): 19-36.

NANCY, Jean-Luc. Le partage des voix. París: Galilée, 1982.

OTTO, Walter F. Las Musas. Trad. Hugo Bauzá. Madrid: Siruela, 2005.

PERCEAU, Sylvie. «Expérience esthétique et ravissement dans l’épopée homérique: plaisir d’admiration (terpsis) ou de possession (thelxis)?». En Michel Briand (Ed.). Les figures du ravissement, 33-51. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2014.

PLATÓN. Protágoras. Edición crítica y trad. de Ramón Serrano Cantarín y Mercedes Díaz de Cerio Díez. Madrid: CSIC-Alma Mater, 2005.

PRIVITERA, Giuseppe Aurelio. Il ritorno del guerriero. Lettura dell’ Odissea. Turín: Einaudi, 2005.

PUCCI, Pietro. Hesiod and the Language of Poetry. Baltimore/Londres: The Johns Hopkins University Press, 1977.

PUCCI, Pietro. The Song of the Sirens. Essays on Homer. Boston: Rowman & Littlefield Publishers, 1998.

QUIGNARD, Pascal. La leçon de musique. París: Gallimard-Folio, 2002.

REINHARDT, Karl. «Die Abenteuer der Odyssee». En Von Werken und Formen: Vorträge und Aufsätze, 52-162. Godesberg: Küpper Verlag, 1948.

RILKE, Rainer Maria. «Der Insel der Sirenen». En Neue Gedichte. Anderer Teil. Leipzig: Inserl Verlag, 1908 (1918).

RÓHEIM, Géza. «The Song of Sirens». The Psychiatric Quarterly 22 (1948): 18-44.

SEGAL, Charles. «Kleos and its Ironies in the Odyssey». L’antiquité classique 52 (1983): 22-47.

SNELL, Bruno. Die Entdeckung des Geistes: Studien zur Entstehung des europäischen Denkens bei den Griechen. Gotinga: Vanden-hoeck & Ruprecht, (1946) 2011.

TENTORIO, Gilda. «Dal grido di Cassandra al canto delle Sirene: contributo a uno studio di acustica omerica (ópa)». Seminari Romani di Cultura greca X, 2 (2007): 189-221.

ZUMTHOR, Paul. Introducción a la poesía oral. Trad. Concepción García-Lomas. Madrid: Taurus, 1991.
Cuesta Abad, J. M. (2023). The Voices of Ulysses. On the Origin of the Difference between Philosophy and Poetry. Azafea: Revista De Filosofía, 25, 425–448. https://doi.org/10.14201/azafea202325425448

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Manuel Cuesta Abad

,
Universidad Autónoma de Madrid
Profesor Titular de Teoría de la literatura y Literatura comparada en la Universidad Autónoma de Madrid, donde dirige el Grupo de Investigación «Hermenéutica y Literatura comparada» (HELICOM). Se doctoró en la Universidad de Bolonia con una tesis dirigida por Umberto Eco y Ezio Raimondi. Autor de trabajos sobre hermenéutica y deconstrucción y de ensayos en torno a las relaciones entre filosofía, estética y literatura en época moderna, entre sus libros se cuentan títulos como La escritura del instante (2001), La palabra tardía. Hacia Paul Celan (2001), Juegos de duelo. La historia según Walter Benjamin (2004), La transparencia informe. Filosofía y literatura de Schiller a Nietzsche (2010), Demoliciones (2015), La Novena Elegía. Lo decible y lo indecible en Rilke (con A. Vega, 2018) o Raíz Celan. Poema − Lengua − Abismo (con Carlota Fernández-Jáuregui Rojas, 2022). Entre otras obras, ha editado el ensayo de Emmanuel Lévinas sobre Maurice Blanchot (2000) y los escritos de Walter Benjamin sobre Baudelaire (2014).
+