Commitment and Destiny in the Essayistic Work of Ramón Gaya

Abstract

My interest consists in explaining how political and artistic commitment are reconciled in the writtings of the poet, painter and essayist Ramón Gaya, linked by generation and by ideology to the Generation of 27. As a great defender of the “dehumanization of art”, the Generation of 27 had to adapt their original artistic approaches to a historical situation conditioned by the Civil War, and each representative found a solution to the conflict between politics and art. The objective is also to base the origin of Gaya’s attitude with a broad historical contextualization referred to artistic situation.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AA. VV. (2018). Y así nos entendimos. Correspondencia entre María Zambrano y Ramón Gaya. Valencia: Pretextos.

AZNAR SOLER, M. (1987). Congreso Internacional de Escritores para la Defensa de la Cultura (Valencia-Madrid-Barcelona-París, 1937). Vol. II: Literatura española y antifascismo (1927-1939). Valencia: Generalitat Valenciana, Conselleria de Cultura, Educació y Ciencia.

BALLESTER, J. (2007). “Joseph Renau. Pro arte impura”, en AA. VV. Josep Renau (1907-1982). Compromiso y cultura. Universitat de València y Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales (SECC), pp. 234-245.

BUNDGAARD, A. (2009). Un compromiso apasionado: María Zambrano: una intelectual al servicio del pueblo (1928-1939). Madrid: Trotta.

CANO BALLESTA, J. (1972). La poesía española entre pureza y revolución (1930-1936). Madrid: Gredos.

COBB, C. H. (1992-93). “El Agit-Prop Cultural en la Guerra Civil”. Studia Historica-Historia Contemporánea, X-XI, pp. 237-249.

DENNIS, N. (2011). “Ramón Gaya y el Museo del Pueblo de las Misiones Pedagógicas”. Escritura e imagen, 7, pp. 15-26.

GAMONAL TORRES, M. A. (1987). Arte y política en la guerra civil española. El caso republicano. Granada: Diputación Provincial de Granada.

GAMONAL TORRES, M. A. (2014). “Arte de urgencia: aportaciones al debate crítico sobre el arte de propaganda en la Guerra Civil española”. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 45, pp. 169-190.

GAYA, R. (1975). “Cartas bajo un mismo techo”, en CAUDET, F. (ed.). Hora de España (Antología). Madrid: Turner.

GAYA R. (1990). Obra completa. Tomo I. Valencia: Pre-textos.

GAYA, R. (2002). Naturalidad del arte (y artificialidad de la crítica). Valencia: Pretextos.

GAYA, R. (2002). Obra completa. Tomo II. Valencia: Pre-textos.

MARÍN ECED, T. (1990). La renovación pedagógica en España (1907-1936). Los pensionados en pedagogía por la Junta para Ampliación de Estudios. Madrid: CSIC.

MEYER-MINNEMANN, K., LUENGO, A., PÉREZ y EFFINGER, D. (2003). “La Ponencia Colectiva (1937) de Arturo Serrano Plaja: una toma de posición literaria y política en la Guerra Civil”. Revista de Literatura (CSIC), LXV, 130, pp. 447-469.

MORENO, M. (2018). Otra modernidad. Estudios sobre la obra de Ramón Gaya. Valencia: Pre-textos.

MURCIA SERRANO, I. (2010). Agua y destino. Introducción a la estética de Ramón Gaya. Oxford: Peter Lang.

ORDEN JIMÉNEZ, R. (2011). “Ramón Gaya, vocación y destino del artista Ramón Gaya”. Escritura e imagen, 7, pp. 11-14.
Murcia Serrano, I. (2022). Commitment and Destiny in the Essayistic Work of Ramón Gaya. Azafea: Revista De Filosofía, 23(1), 277–306. https://doi.org/10.14201/azafea202123277306

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inmaculada Murcia Serrano

,
Universidad de Sevilla
Profesora Titular Universitaria. Área de Estética y Teoría de las Artes 
+