Fundamentum Scientiae: Heidegger and the Non-thinking of Modern Science
Abstract One of the highlights of Martin Heidegger’s thought is his critique of science. This critique of science is based on the assumption of a lack of a basis or support to sustain it, precisely because science has no ultimate foundation but, on the contrary, it is focused solely on its own progress, without looking back to its roots. Heidegger repeatedly points out in his work that «science does not think». This «non-thinking» of science assumes in Heidegger’s own thought a certain paradox because science implies in itself the exercise of thinking, this being the task of scientific activity. But this «non-thinking» of science means that science has derived into a science of the being without taking into account at all the being that founds it. Our purpose in this paper is to clarify Heidegger’s critique of science.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
ADORNO, Theodor Wiesegrund. Jargon der Eigentlichkeit. Zur deutschen Ideologie. Fráncfort del Meno: Suhr- kamp, 1971
ADORNO, Theodor Wiesegrund. Kulturkritik und Gesellschaft. Fráncfort del Meno: Suhrkamp, 1977
DESCARTES, René. Ouvres VI. Edición y notas de Charles Adam y Paul Tannery. París: Cerf, 1974.
HEIDEGGER, Martin. Vorträge und Aufsätze (1936-1953). Edición de Friedrich-Wilhelm von Herrmann, Fránc-
fort del Meno: Klostermann, 2000.
HEIDEGGER, Martin. Was heißt denken? Edición de Paola Ludovika Coriando. Fráncfort del Meno: Kloster- mann, 2002a.
HEIDEGGER, Martin. Reden und andere Zeugnisse eines Lebensweges (1910-1976). Edición de Hermann Heide- gger. Fráncfort del Meno: Klostermann, 2002b.
HEIDEGGER, Martin. Wegmarken (1919-1961). Edición de Friedrich-Wilhelm von Herrmann. Fráncfort del Meno: Klostermann, 2004.
HEIDEGGER, Martin. Sein und Zeit. Frankfurt am Main: Niemeyer, 2006a.
HEIDEGGER, Martin. Zollikon Seminare. Protokolle-Zwiegespräche-Briefe. Edición de Medard Boss. Fráncfort del Meno: Klostermann, 2006b.
HIERRO S. Pescador, José. Principios de Filosofía del Lenguaje. Madrid: Alianza, 1997.
HOMERO. Odisea. Madrid: Gredos. 1982.
HUSSERL, Edmund. Philosophie als strenge Wissenschaft. Edición de Eduard Marbach. Hamburgo: Meiner, 2009.
KANT, Immanuel. Kritik def reinen Vernunft. Hamburgo: Meiner, 1998.
LUKÁCS, Giorgy. Die Zerstörung der Vernunft. Berlín: Luchterhand, 1962
ORDÓÑEZ-GARCÍA, José y Kurt Rüdinger. «Heidegger y la noción de preciencia (Vorwissenschaft) como pro- pedéutica existencial (Parte 1: El afecto del tiempo)». Estudios de filosofía. 50 (2014): 55-169.
PABÓN S. de Urbina, José Manuel. Diccionario Manual Griego. Griego clásico-español. Barcelona: Vox-Spes, 1967.
PLATÓN. Gorgias. Edición, introducción y notas de John Burnett. Oxford: Oxford University Press, 1989.
RODRÍGUEZ Aramayo, Roberto. Cassirer y su neoilustración. La conferencia sobre Weimar y el Debate de Da-
vos con Heidegger. Madrid: :Plaza y Valdés, 2009.
RUSSEL, Bertrand. Logic and Knowledge. Londres: Allen & Unwin, 1959.
SACRISTÁN Luzón, Manuel. Las ideas gnoseológicas de Heidegger. Edición y prólogo de Francisco Fernández Buey. Barce-lona: Crítica, 1995
SAFRANSKY, Rüdiger. Heidegger y el comenzar. Madrid: Pensamiento/Círculo de Bellas Artes de Madrid, 2006.
ADORNO, Theodor Wiesegrund. Kulturkritik und Gesellschaft. Fráncfort del Meno: Suhrkamp, 1977
DESCARTES, René. Ouvres VI. Edición y notas de Charles Adam y Paul Tannery. París: Cerf, 1974.
HEIDEGGER, Martin. Vorträge und Aufsätze (1936-1953). Edición de Friedrich-Wilhelm von Herrmann, Fránc-
fort del Meno: Klostermann, 2000.
HEIDEGGER, Martin. Was heißt denken? Edición de Paola Ludovika Coriando. Fráncfort del Meno: Kloster- mann, 2002a.
HEIDEGGER, Martin. Reden und andere Zeugnisse eines Lebensweges (1910-1976). Edición de Hermann Heide- gger. Fráncfort del Meno: Klostermann, 2002b.
HEIDEGGER, Martin. Wegmarken (1919-1961). Edición de Friedrich-Wilhelm von Herrmann. Fráncfort del Meno: Klostermann, 2004.
HEIDEGGER, Martin. Sein und Zeit. Frankfurt am Main: Niemeyer, 2006a.
HEIDEGGER, Martin. Zollikon Seminare. Protokolle-Zwiegespräche-Briefe. Edición de Medard Boss. Fráncfort del Meno: Klostermann, 2006b.
HIERRO S. Pescador, José. Principios de Filosofía del Lenguaje. Madrid: Alianza, 1997.
HOMERO. Odisea. Madrid: Gredos. 1982.
HUSSERL, Edmund. Philosophie als strenge Wissenschaft. Edición de Eduard Marbach. Hamburgo: Meiner, 2009.
KANT, Immanuel. Kritik def reinen Vernunft. Hamburgo: Meiner, 1998.
LUKÁCS, Giorgy. Die Zerstörung der Vernunft. Berlín: Luchterhand, 1962
ORDÓÑEZ-GARCÍA, José y Kurt Rüdinger. «Heidegger y la noción de preciencia (Vorwissenschaft) como pro- pedéutica existencial (Parte 1: El afecto del tiempo)». Estudios de filosofía. 50 (2014): 55-169.
PABÓN S. de Urbina, José Manuel. Diccionario Manual Griego. Griego clásico-español. Barcelona: Vox-Spes, 1967.
PLATÓN. Gorgias. Edición, introducción y notas de John Burnett. Oxford: Oxford University Press, 1989.
RODRÍGUEZ Aramayo, Roberto. Cassirer y su neoilustración. La conferencia sobre Weimar y el Debate de Da-
vos con Heidegger. Madrid: :Plaza y Valdés, 2009.
RUSSEL, Bertrand. Logic and Knowledge. Londres: Allen & Unwin, 1959.
SACRISTÁN Luzón, Manuel. Las ideas gnoseológicas de Heidegger. Edición y prólogo de Francisco Fernández Buey. Barce-lona: Crítica, 1995
SAFRANSKY, Rüdiger. Heidegger y el comenzar. Madrid: Pensamiento/Círculo de Bellas Artes de Madrid, 2006.
Gilabert Bello, F. (2022). Fundamentum Scientiae: Heidegger and the Non-thinking of Modern Science. Azafea: Revista De Filosofía, 24, 187–199. https://doi.org/10.14201/azafea202224187199
Downloads
Download data is not yet available.
+
−