Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Daily Press Headers as a Reinforcement to Brand Identity in Spanish Sport Newspapers both Print and Online

  • Belén Puebla Martínez
    Universidad Rey Juan Carlos belen.puebla[at]urjc.es
  • Laura González Díez
    Universidad CEU San Pablo
  • Pedro Pérez Cuadrado
    Universidad Rey Juan Carlos

Abstract

Press headers are to daily newspapers the same as brands are to products. Because a newspaper is an object itself which also participates in a double designing process: from information and from product design; and in both cases this serves the same purpose, that the reader feels attracted and comes back for more every day. On that trip, which takes place either to the newsstand or to the computer, to become visible and unique is of paramount importance and the header is the element that best identifies not only the publication but also the tone of the language that the reader expects to find in it. This study intends to dive into the Spanish sport daily press headers, both print and digital, to establish how newspapers achieve their pretended brand identity.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Canga Larequi, J. (1994): El diseño periodístico en Prensa diaria. Barcelona: Bosch.

Cases, A. (2006): El diseño de la noticia. Proyectos 2004-2006. Barcelona: Cases i Associatts.

—(2008): El diseño de la noticia. Una mirada actual a las estrategias periodísticas en papel y web. Proyectos 2006-2008. Barcelona: Cases i Associatts.
García, M. (1983): Diseño y remodelación de periódicos. Pamplona: EUNSA.

González Díez, L. (2014): “La portada de cartel o póster como recurso habitual en la prensa deportiva española”. En González Díez, L. y Pérez Cuadrado, P. (coordinación): La Gráfica en el Deporte. Madrid: CEU Ediciones.

González Díez, L. y Pérez Cuadrado, P. (2006): Cabeceras, cabezotes, cabezales, rótulos, logotipos y manchetas. Madrid: Asociación de diseñadores de la Comunidad Valenciana.

—(2014): “La cabecera como signo de identidad del producto periódico. Una aproximación teórico-práctica a los rótulos de la prensa diaria española en 2013”. En Icono 14, volumen 12 (1), pp. 31-62.

Intermedios (1999): “El Mundo Deportivo se rediseña y se transforma en Mundo Deportivo”, agosto de 1999, número 124, p. 2.

Lallana, F. (2000): Tipografía y Diseño. Madrid: Editorial Síntesis.

Mainar, R. (1906): El arte del periodista. Barcelona: Manuales Gallach.

Noticias de la Comunicación (1999a): “Los diarios deportivos se defienden” (Editorial), mayo de 1999, número 181, p. 3.

Noticias de la Comunicación (1999b): “El Mundo Deportivo potencia el color y la infografía en su nuevo diseño”, julio-agosto de 1999, número 183, p. 6.

Sutton, A. (1963): Concepción y confección de un periódico. Madrid: Ediciones Rialp.

Toro, C. (2008): Historia de Marca. Madrid: La Esfera de los Libros.

Vílchez de Arribas, J. F. (2011): Historia Gráfica de la Prensa Española (1758-1976). Barcelona: RBA Editores.

—(2014): “Análisis de los diarios deportivos en la historia de la prensa española”. En González Díez, L. y Pérez Cuadrado, P. (coordinación): La Gráfica en el Deporte. Madrid: CEU Ediciones.
Puebla Martínez, B., González Díez, L., & Pérez Cuadrado, P. (2015). Daily Press Headers as a Reinforcement to Brand Identity in Spanish Sport Newspapers both Print and Online. Fonseca, Journal of Communication, 10(10), 50–78. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12911

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+