MicroDeCine: The Teaching of Clinical Microbiology at the University of Santiago de Compostela by Means of Film
Abstract The development of new ways of learning and a closer approach of education to social reality and its problems, to which all forms of disease are inseparable, is among the challenges of the European Higher Education Area. Bearing in mind that the University of Salamanca has consolidated itself as a pioneer in the use of film for teaching purposes, it seems that film has at last entered into the classroom and that Spanish Universities are increasingly taking up this kind of activity. The present authors wish to contribute the experience they have drawn from the activity MicroDeCine, which took place during November 2008 at the University of Santiago de Compostela, and which positively surprised everyone, both teachers and students.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Argüelles JC. Cine y Microbiología. Actualidad SEM [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2008;45:15: [1 p.]. Disponible en: http://www.semicro.es/Actualidad/PDFS/45/Cine%20y%20microbiologia.pdf García Sánchez JE, Fresnadillo MJ, García Sánchez E. El cine en la docencia de enfermedades infecciosas y microbiología clínica. Enferm Infecc Microbiol Clin. 2002;20(8):403-406.
Astudillo Alarcón W, Mendinueta Aguirre C. El cine en la docencia de la medicina: cuidados paliativos y bioética. Rev Med Cine [Internet].[ citado 10 de diciembre de 2008]; 2007, 1(3):32-41: [10 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/revistamedicinacine/Vol_3/3.1/esp.3.1.pdf/c_paliati vos.pdf
Baños Díez JE , Aramburu Beltrán JF, Sentí Clapés M. Biocinema: la experiencia de emplear películas comerciales con estudiantes de Biología. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2005;1(2):42- 46: [5 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/ ~revistamedicinacine/ numero%202/esp_2/biocinema_esp.pdf
Cappelletti GL, Sabelli MJG, Tenutto MA. ¿Se puede enseñar mejor? Acerca de la relación entre el cine y la enseñanza. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2007;3(3):87-91: [5 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Vol_3/3.3/esp.3.3.pdf/educ.pdf 6.-García Sánchez JE, García Sánchez, E. Medicina, cine y Educación. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2008;4(2):39-40: [2 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistame dicinacine/Vol_4/4.2/ esp.4.2.pdf/editorial4_2.pdf
Fresnadillo Martínez MJ, Diego Amado C, García Sánchez E, García
Loscos J, Baños JE, Loscos F, de la Cámara, J. Medicina, Cine y Literatura: una experiencia docente en la Universitat Autónoma de Barcelona. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2006;2(4):138-142: [5 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/ revistamedicinacine/Volumen_2_1/n4/esp_4_pdf/med_lit_cine.pdf
Merino Vasiloff LA, Esquivel Torres GP, Lifschitz Pagliera V. El cine como herramienta en la enseñanza de la Microbiología. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2008;4(4):145-147: [3 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Vol_4/4.4/ esp.pdf/Herramienta.pdf
Sánchez JE. Metodología docente para la utilización del cine en la enseñanza de la microbiología médica y las enfermedades infecciosas. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2005;1(1):17-23: [7 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/revistamedicinacine/numero_1/ version_espanol/esp_1/metod_esp.pdf
Astudillo Alarcón W, Mendinueta Aguirre C. El cine en la docencia de la medicina: cuidados paliativos y bioética. Rev Med Cine [Internet].[ citado 10 de diciembre de 2008]; 2007, 1(3):32-41: [10 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/revistamedicinacine/Vol_3/3.1/esp.3.1.pdf/c_paliati vos.pdf
Baños Díez JE , Aramburu Beltrán JF, Sentí Clapés M. Biocinema: la experiencia de emplear películas comerciales con estudiantes de Biología. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2005;1(2):42- 46: [5 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/ ~revistamedicinacine/ numero%202/esp_2/biocinema_esp.pdf
Cappelletti GL, Sabelli MJG, Tenutto MA. ¿Se puede enseñar mejor? Acerca de la relación entre el cine y la enseñanza. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2007;3(3):87-91: [5 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Vol_3/3.3/esp.3.3.pdf/educ.pdf 6.-García Sánchez JE, García Sánchez, E. Medicina, cine y Educación. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2008;4(2):39-40: [2 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistame dicinacine/Vol_4/4.2/ esp.4.2.pdf/editorial4_2.pdf
Fresnadillo Martínez MJ, Diego Amado C, García Sánchez E, García
Loscos J, Baños JE, Loscos F, de la Cámara, J. Medicina, Cine y Literatura: una experiencia docente en la Universitat Autónoma de Barcelona. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2006;2(4):138-142: [5 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/ revistamedicinacine/Volumen_2_1/n4/esp_4_pdf/med_lit_cine.pdf
Merino Vasiloff LA, Esquivel Torres GP, Lifschitz Pagliera V. El cine como herramienta en la enseñanza de la Microbiología. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2008;4(4):145-147: [3 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/~revistamedicinacine/Vol_4/4.4/ esp.pdf/Herramienta.pdf
Sánchez JE. Metodología docente para la utilización del cine en la enseñanza de la microbiología médica y las enfermedades infecciosas. Rev Med Cine [Internet]. [citado 10 de diciembre de 2008]; 2005;1(1):17-23: [7 p.]. Disponible en: http://www.usal.es/revistamedicinacine/numero_1/ version_espanol/esp_1/metod_esp.pdf
Muñoz-Crego, Ángeles, Santos Rodríguez, I., & Seoane Prado, R. (2016). MicroDeCine: The Teaching of Clinical Microbiology at the University of Santiago de Compostela by Means of Film. Journal of Medicine and Movies, 5(3), 87–91. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13834
Similar Articles
- Milena Soto-Araya, Josep E. Baños, Elisabeth Moyano, Jorge Pérez, The Presence of Humanities in Dental Studies at Universities in Chile and Spain , Journal of Medicine and Movies: Vol. 19 No. 3 (2023)
- Irene Cambra-Badii, Magí Farré, Jorge Pérez, And the Band Played On: Epidemiological Research and Bioethical and Psychological Aspects in the HIV Pandemic , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Download data is not yet available.
+
−