Development of plurilingualism through the Electronic European Language Portfolio (eelp) at the Official Language School: a case study

Abstract

ict have revolutionized the way we interact and inform, so that the multilingual and intercultural communication has become essential in the Information Society, an aspect that advocates the cefr (Common European Framework of Reference for Languages). To this end, some European initiatives have been implemented in this regard with varying degrees of impact. This article presents the results of a research on the eelp (Electronic European Language Portfolio). The aim has been to analyze the development of multilingualism through this electronic document of the Council of Europe, as to attitudes and multilingual activities. The study was conducted for six months, from November 2015 to April 2016 in four groups of German students (levels A2.1, B1.1 and B1.2) at the Official School of Languages in Alicante, with a total of 109 students. A quantitative methodology was used with a pretest and posttest: students filled out a questionnaire of the 18 descriptors on multilingualism on the eelp before and after the implementation to find out the degree of achievement of goals. The data were analyzed globally and broken down by sex and age groups. According to the results, it can be concluded that the eelp has contributed to the development of multilingualism, especially in multilingual activities. However, it would take more time to implement attitudes towards linguistic and cultural variety, particularly among men and the age groups of less than 20 years and more than 50 years.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aranda, A. F.; Pastor, V. M. L.; Oliva, F. J. C. y Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta, 41 (2), 23-34.

Arribas, J. M. (2012). El rendimiento académico en función del sistema de evaluación empleado. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18 (1), 1-15.

Arrufat, M. J. G.; Sánchez, V. G. y Santiuste, E. G. (2015). Tendencias en la evaluación del aprendizaje en cursos en línea masivos y abiertos. Educación xx1, 18 (2).

Cebrián, F. J. y García, R. L. (2015). Actividades de evaluación continua-correlación con la calificación de la prueba final y efecto sobre la calificación final. Evidencia en Administración y Dirección de Empresas. Revista Complutense de Educación, 26 (2), 241-254.

Del Moral, M. E. y Villalustre, L. (2008). Sviluppo di progetti collaborativi in corsi universitari a partire da un gioco di simulazione e da Wiki. Tecnologie Didattiche, 45, 3, 31-37.

Del Moral, M. E. y Villalustre, L. (2009). Modalidades de aprendizaje telemático y resultados interuniversitarios extrapolables al nuevo eees (Proyecto matrix). Barcelona: Editorial Octaedro.

García, M. L. S. y Colmena, R. F. (2013). Formación inicial del profesorado en tics: Un análisis de Castilla la Mancha. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17 (3), 151-183.

Gil, J. J. S. (2015). Innovación pedagógica en educación continua: hacia un curso de metodología de investigación clínica en el marco de Espacio Europeo de Educación Superior usando la plataforma educativa Blackboard. riesed-Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2 (4), 109-118.

Ji, Z.; García Seoane, J. J.; Vázquez, T.; Flores, R. y Álvarez, M. P. (2014). V Encuentro Internacional de Intercambio de Experiencias Innovadoras en la Docencia. Madrid.

Olmos Miguelá-ez, S. y Rodríguez Conde, M. J. (2012). Perspectiva tecnológica de la evaluación educativa en la universidad. Teoría de la Educación, 23 (1), 22.

Parrilla, J. C.; Rullán, X. O. y Bauzà, M. S. (2013). Evaluando la evaluación continua. @ tic. revistad'innovació educativa, 10, 33-43. https://doi.org/10.7203/attic.10.1687

Rebollo Catalán, M.; García Pérez, R.; Buzón García, O. y Barragán Sánchez, R. (2013). Las comunidades virtuales como potencial pedagógico para el aprendizaje colaborativo a través de las tic. Ense-anza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 30 (2), 105-126. Recuperado de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-5374/article/view/9317/9610.

Ricoy, M. C. y Fernández-Rodríguez, J. (2013). La percepción que tienen los estudiantes universitarios sobre la evaluación: Un estudio de caso. Educación xx1, 16 (2), 321-342. https://doi.org/10.5944/educxx1.2.16.10344

Salvador, C. C.; Villach, M. J. R.; Saíz, R. M. M. y Llanos, M. N. (2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las tic. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5 (13), 783-804.

Segalés, A. V.; Brumos, M. V. G.; Torres, R. M. N.; Aran, A. P.; Rull, J. O.; Falgueras, E. A. y Rubinat, M. T. (2015). Actividades de evaluación continua: percepción de los estudiantes. Un estudio multidisciplinar. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (cidui), (2).

Tosina, R. Y.; Díaz, L. A. y Blázquez, F. (2012). La e-evaluación de aprendizajes en educación superior a través de aulas virtuales síncronas. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 39, 159-167.

Za-artu, L. M. (2002). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de Diálogo Interpersonal y en Red. [En línea]. Descargado el: 02/4/13. Disponible en http://contexto-educativo.com.ar/2003/4/nota-02.htm.

Zea, N. P.; Medina-Medina, N.; Vela, F. L. G.; Rodríguez, P. P.; López-Arcos, J. R.; Delgado, M. P. N. y Polo, J. R. (2015). Evaluación continua para aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para videojuegos educativos. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 21, 3.
Ortega Sánchez, I., Albert Gómez, M. J., & García Pérez, M. (2017). Development of plurilingualism through the Electronic European Language Portfolio (eelp) at the Official Language School: a case study. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 35(1), 81–98. https://doi.org/10.14201/et20173518198

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Ortega Sánchez

,
UNED
DRA. ISABEL ORTEGA SÁNCHEZUNEDPROFESORA CONTRATADA DOCTORADEPARTAMENTO DE TEORÍA DE LA EDUCACIÓN Y PEDAGOGIA SOCIALFACULTAD DE EDUCACIÓN 

María José Albert Gómez

,
UNED
UNEDPROFESORA TITULARDEPARTAMENTO DE TEORÍA DE LA EDUCACIÓN Y PEDAGOGIA SOCIAL

María García Pérez

,
UNED
UNEDPROFESORA AYUDANTE DOCTORDEPARTAMENTO DE TEORÍA DE LA EDUCACIÓN Y PEDAGOGIA SOCIAL
+