Paleolithic rock art in Hornos de la Peña cave (Cantabria): new data about the outside ensemble
Abstract Hornos de la Peña was one of the caves discovered at the beginnings of XXth century in the Cantabrian region, comprised in the classic work «Les Cavernes de la Région Cantabrique» (1911). As for the other caves studied in this work, the cave has not been re-studied again, only some punctual researches which did not supply the original. Recently, a partial revision of the parietal figures has been undertaken. This study applies the most recent methodologies of rock art research and has allowed to the authors to identify three complete three-lineal engraved hinds who previously had been interpreted as nonfigurative outlines, and another one located inside. In the present paper we demonstrate the importance of the finding and its implications for the knowledge of the graphical activity of the cavity and for the Cantabrian region artistic research. The finding of the engraved hind located in the dark side of the cave, first of these characteristics, is specially interesting, because allowed us to reaffirm the correlation between the formal schemes of outside ensemble and some representations located in the deep zones of the caves.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
ALCALDE DEL RÍO, H. (1906): Las pinturas y grabados de las cavernas prehistóricas de la provincia de Santander. Altamira – Covalanas – Hornos de la Peña – Castillo. Santander: Blanchard y Arce.
ALCALDE DEL RÍO, H.; BREUIL, H. y SIERRA, L. (1911): Les Cavernes de la Région Cantabrique. Monaco: Chêne.
ALMAGRO BASCH, M. (1977): “Nuevos hallazgos de arte rupestre en cueva Chufín. Riclones (Santander)”, Trabajos de Prehistoria, 34, pp. 9-29.
BARANDIARÁN MAESTU, I. (1973): Arte mueble del Paleolítico cantábrico. Monografías Arqueológicas, XIC. Zaragoza: Univ. de Zaragoza.
BERNALDO DE QUIRÓS, F. (1982): Los inicios del Paleolítico superior cantábrico. Madrid: Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Ministerio de Cultura.
BREUIL, H. y OBERMAIER, H. (1912): “Les premiers travaux de l’Institut de Paléontologie Humaine”, L’Anthropologie, 23, pp. 1-27.
CORCHÓN, M. S. (2004): “El arte mueble paleolítico en la cornisa cantábrica y su prolongación en el epipaleolítico”. En FANO, M. A. (ed.): Las sociedades del Paleolítico en la Región Cantábrica. Kobie (Paleoantropología), anejo n.º 8, pp. 425-474.
FORTEA, J. (1989): “Cuevas de La Lluera. Avance al estudio de sus artes parietales”. En Cien años después de Sautuola, pp. 187-202.
(1994): “Los ‘santuarios’ exteriores en el Paleolítico cantábrico”, Complutum, 5, pp. 203-220.
FORTEA, J. (2000/01): “Los comienzos del arte paleolítico en Asturias: aportaciones desde una arqueología contextual no post-estilística”, Zephyrus, 53/54, pp. 177-216.
FORTEA, J. (2005/06): “Los grabados exteriores de Santo Adriano (Muñón. Santo Adriano. Asturias)”, Munibe (Antropologia-Arkeologia), 57 (n.º 3), Homenaje a Jesús Altuna, pp. 23-52.
FORTEA, J.; RODRÍGUEZ ASENSIO, J. A. y RÍOS GONZÁLEZ, G. (1999): “La grotte de Los Torneiros (Castañedo del Monte, Tuñón, Asturies, Espagne)”, INORA, 24, pp. 8-11.
FRITZ, C. y TOSELLO, G. (2007): “The hidden meaning of forms: methods of recording Paleolithic parietal art”, Journal of Archaeological Method and Theory, 14 (2), pp. 48-80.
http://dx.doi.org/10.1007/s10816-007-9027-3
GÁLVEZ, N. y CACHO, R. (2002): “Hornos de la Peña”. En ACDPS (coord.): Las cuevas con arte paleolítico en Cantabria. Torrelavega: Cantabria en Imagen, pp. 135-141.
GARATE, D. (2006): “Nuevos datos en torno al inicio del arte parietal paleolítico cantábrico: la aportación de un caballo inédito en el panel de las manos de la cueva del Castillo (Puente Viesgo, Cantabria)”, Sautuola, 12, pp. 112-119.
GARCÍA MORALES, M. (1986/87): “Nuevas figuras grabadas en Hornos de la Peña (Cantabria)”, Bajo Aragón. Prehistoria, 7/8, pp. 167-177.
GONZÁLEZ SAINZ, C. (2000): “Representaciones arcaicas de bisonte en la región cantábrica”, SPAL, 9, pp. 257-277.
GONZÁLEZ SAINZ, C.; CACHO, R. y FUKAZAWA, T. (2003): Arte paleolítico en la región cantábrica. Base de datos multimedia Photo VR, DVD-ROM versión Windows. Santander: Consejería de Cultura, Turismo y Deporte del Gobierno de Cantabria, Servicio de Public. de la Univ. de Cantabria y Texnai Inc. (DVD).
GONZÁLEZ SAINZ, C. y GONZÁLEZ MORALES, M. R. (1986): La Prehistoria en Cantabria. Santander: Tantín.
HERNANDO, C. (2011): “Nuevas perspectivas de un viejo problema: los grabados exteriores premagdalenienses de la cornisa cantábrica. Contexto cronológico y homogeneidad gráfica”, Munibe (AntropologiaArkeologia), 62, pp. 101-116.
JORDÁ, F. (1964): “Sobre las técnicas, temas y etapas del arte paleolítico de la región cantábrica”, Zephyrus, xv, pp. 5-26.
LEROI-GOURHAN, A. (1971): La préhistoire de l’art occidental. Paris: Mazenod.
ONTAÑÓN, R. (2009a): Cueva de Altamira y Arte Rupestre Paleolítico de la Cornisa Cantábrica (1985, 2008). Patrimonio Mundial de España. Madrid: Ministerio de Cultura/Pressgroup Holding Europe, pp. 24-25.
ONTAÑÓN, R. (2009b): “La ampliación de una declaración: el Arte Rupestre Paleolítico de la Cornisa Cantábrica”, Patrimonio Cultural de España, 2 (El Patrimonio Mundial en España: una visión crítica), pp. 179-191.
SAUVET, G.; FRITZ, C. y TOSELLO, G. (2007): “L’art aurignacien : émergence, développement, diversification”. En CAZALS, N.; GONZÁLEZ URQUIJO, J. y TERRADAS, X. (eds.): Frontières naturelles et frontières culturelles dans les Pyrénées préhistoriques. Monografías del Instituto Internacional de Investigaciones de Cantabria, 2. Santander, pp. 319-338.
TEJERO, J. M.; CACHO, C. y BERNALDO DE QUIRÓS, F. (2008): “Arte mueble en el Auriñaciense cantábrico. Nuevas aportaciones a la contextualización del frontal grabado de la cueva de Hornos de la Peña (San Felices de Buelna, Cantabria)”, Trabajos de Prehistoria, 65/1, pp. 115-123.
UCKO, P. J. (1987): “Débuts illusoires dans l’étude de la tradition artistique”, Préhistoire Ariegeoise, 42, pp. 15-81.
UCKO, P. J. (1989): “La subjetividad y el estudio del arte parietal paleolítico”. En GONZÁLEZ MORALES, M. (coord.): Cien años después de Sautuola: estudios en homenaje a Marcelino Sanz de Sautuola en el Centenario de su muerte. Santander: Consejería de Cultura, Educación y Deporte de Cantabria, pp. 283-358.
ALCALDE DEL RÍO, H.; BREUIL, H. y SIERRA, L. (1911): Les Cavernes de la Région Cantabrique. Monaco: Chêne.
ALMAGRO BASCH, M. (1977): “Nuevos hallazgos de arte rupestre en cueva Chufín. Riclones (Santander)”, Trabajos de Prehistoria, 34, pp. 9-29.
BARANDIARÁN MAESTU, I. (1973): Arte mueble del Paleolítico cantábrico. Monografías Arqueológicas, XIC. Zaragoza: Univ. de Zaragoza.
BERNALDO DE QUIRÓS, F. (1982): Los inicios del Paleolítico superior cantábrico. Madrid: Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Ministerio de Cultura.
BREUIL, H. y OBERMAIER, H. (1912): “Les premiers travaux de l’Institut de Paléontologie Humaine”, L’Anthropologie, 23, pp. 1-27.
CORCHÓN, M. S. (2004): “El arte mueble paleolítico en la cornisa cantábrica y su prolongación en el epipaleolítico”. En FANO, M. A. (ed.): Las sociedades del Paleolítico en la Región Cantábrica. Kobie (Paleoantropología), anejo n.º 8, pp. 425-474.
FORTEA, J. (1989): “Cuevas de La Lluera. Avance al estudio de sus artes parietales”. En Cien años después de Sautuola, pp. 187-202.
(1994): “Los ‘santuarios’ exteriores en el Paleolítico cantábrico”, Complutum, 5, pp. 203-220.
FORTEA, J. (2000/01): “Los comienzos del arte paleolítico en Asturias: aportaciones desde una arqueología contextual no post-estilística”, Zephyrus, 53/54, pp. 177-216.
FORTEA, J. (2005/06): “Los grabados exteriores de Santo Adriano (Muñón. Santo Adriano. Asturias)”, Munibe (Antropologia-Arkeologia), 57 (n.º 3), Homenaje a Jesús Altuna, pp. 23-52.
FORTEA, J.; RODRÍGUEZ ASENSIO, J. A. y RÍOS GONZÁLEZ, G. (1999): “La grotte de Los Torneiros (Castañedo del Monte, Tuñón, Asturies, Espagne)”, INORA, 24, pp. 8-11.
FRITZ, C. y TOSELLO, G. (2007): “The hidden meaning of forms: methods of recording Paleolithic parietal art”, Journal of Archaeological Method and Theory, 14 (2), pp. 48-80.
http://dx.doi.org/10.1007/s10816-007-9027-3
GÁLVEZ, N. y CACHO, R. (2002): “Hornos de la Peña”. En ACDPS (coord.): Las cuevas con arte paleolítico en Cantabria. Torrelavega: Cantabria en Imagen, pp. 135-141.
GARATE, D. (2006): “Nuevos datos en torno al inicio del arte parietal paleolítico cantábrico: la aportación de un caballo inédito en el panel de las manos de la cueva del Castillo (Puente Viesgo, Cantabria)”, Sautuola, 12, pp. 112-119.
GARCÍA MORALES, M. (1986/87): “Nuevas figuras grabadas en Hornos de la Peña (Cantabria)”, Bajo Aragón. Prehistoria, 7/8, pp. 167-177.
GONZÁLEZ SAINZ, C. (2000): “Representaciones arcaicas de bisonte en la región cantábrica”, SPAL, 9, pp. 257-277.
GONZÁLEZ SAINZ, C.; CACHO, R. y FUKAZAWA, T. (2003): Arte paleolítico en la región cantábrica. Base de datos multimedia Photo VR, DVD-ROM versión Windows. Santander: Consejería de Cultura, Turismo y Deporte del Gobierno de Cantabria, Servicio de Public. de la Univ. de Cantabria y Texnai Inc. (DVD).
GONZÁLEZ SAINZ, C. y GONZÁLEZ MORALES, M. R. (1986): La Prehistoria en Cantabria. Santander: Tantín.
HERNANDO, C. (2011): “Nuevas perspectivas de un viejo problema: los grabados exteriores premagdalenienses de la cornisa cantábrica. Contexto cronológico y homogeneidad gráfica”, Munibe (AntropologiaArkeologia), 62, pp. 101-116.
JORDÁ, F. (1964): “Sobre las técnicas, temas y etapas del arte paleolítico de la región cantábrica”, Zephyrus, xv, pp. 5-26.
LEROI-GOURHAN, A. (1971): La préhistoire de l’art occidental. Paris: Mazenod.
ONTAÑÓN, R. (2009a): Cueva de Altamira y Arte Rupestre Paleolítico de la Cornisa Cantábrica (1985, 2008). Patrimonio Mundial de España. Madrid: Ministerio de Cultura/Pressgroup Holding Europe, pp. 24-25.
ONTAÑÓN, R. (2009b): “La ampliación de una declaración: el Arte Rupestre Paleolítico de la Cornisa Cantábrica”, Patrimonio Cultural de España, 2 (El Patrimonio Mundial en España: una visión crítica), pp. 179-191.
SAUVET, G.; FRITZ, C. y TOSELLO, G. (2007): “L’art aurignacien : émergence, développement, diversification”. En CAZALS, N.; GONZÁLEZ URQUIJO, J. y TERRADAS, X. (eds.): Frontières naturelles et frontières culturelles dans les Pyrénées préhistoriques. Monografías del Instituto Internacional de Investigaciones de Cantabria, 2. Santander, pp. 319-338.
TEJERO, J. M.; CACHO, C. y BERNALDO DE QUIRÓS, F. (2008): “Arte mueble en el Auriñaciense cantábrico. Nuevas aportaciones a la contextualización del frontal grabado de la cueva de Hornos de la Peña (San Felices de Buelna, Cantabria)”, Trabajos de Prehistoria, 65/1, pp. 115-123.
UCKO, P. J. (1987): “Débuts illusoires dans l’étude de la tradition artistique”, Préhistoire Ariegeoise, 42, pp. 15-81.
UCKO, P. J. (1989): “La subjetividad y el estudio del arte parietal paleolítico”. En GONZÁLEZ MORALES, M. (coord.): Cien años después de Sautuola: estudios en homenaje a Marcelino Sanz de Sautuola en el Centenario de su muerte. Santander: Consejería de Cultura, Educación y Deporte de Cantabria, pp. 283-358.
Rivero Vilá, O., & Garate Maidagan, D. (2013). Paleolithic rock art in Hornos de la Peña cave (Cantabria): new data about the outside ensemble. Zephyrvs, 72, 59–72. https://doi.org/10.14201/zephyrus2013725972
Most read articles by the same author(s)
- Eduardo Sainz-Maza, Diego Garate Maidagan, Alejandro García Moreno, New Evidences of Post-Palaeolithic Rock Art in Las Merindades (Burgos) , Zephyrvs: Vol. 88 (2021)
- Diego Garate Maidagan, Joseba Rios Garaizar, Rosario Pérez Martín, Raquel Rojas Mendoza, Manuel Santoja Gómez, Paleolithic rock art in the open air place of La Salud (Tormes valley, Salamanca) , Zephyrvs: Vol. 77 (2016)
- M.ª Soledad Corchón Rodríguez, Diego Garate Maidagan, Hélène Valladas, Olivia Rivero Vilá, Edwige Pons-Branchu, Paula Ortega Martínez, Clara Hernando Álvarez, Back to the point: new datings for La Peña de Candamo cave art (Asturias) , Zephyrvs: Vol. 73 (2014)
- Soledad Corchón Rodríguez, Olivia Rivero Vilá, Los rodetes del Magdaleniense Medio cántabro-pirenaico: análisis tecnológico y nuevas evidencias de la Cueva de Las Caldas (Asturias, España) , Zephyrvs: Vol. 61 (2008)
- Diego Garate Maidagan, Joseba Rios-Garaizar, Sahra Talamo, Insertion of objects in the walls of Pasiega B cave (Puente Viesgo, Cantabria) , Zephyrvs: Vol. 83 (2019)
- Diego Garate Maidagan, Olivia Rivero Vilá, ‘The Bisons Gallery’: a new decorated sector in Alkerdi cave (Urdazubi/Urdax, Navarra) , Zephyrvs: Vol. 75 (2015)
- Joseba Rios-Garaizar, Diego Garate Maidagan, Asier Gomez Olivencia, Diego Arceredillo Alonso, Eneko Iriarte Avilés, Alejandro García Moreno, Daniel Garrido Pimentel, Ziortza San Pedro Calleja, The end of Solutrean in Cantabrian East region through the Arlanpe Cave occupations (Lemoa, Biscay) , Zephyrvs: Vol. 72 (2013)
- César González Sáinz, Diego Gárate Maidagán, Los grabados y pinturas rupestres de la cueva de El Rincón, en el contexto artístico del desfiladero del río Carranza (Bizkaia-Cantabria) , Zephyrvs: Vol. 59 (2006)
- Diego Gárate Maidagán, Alejandro García Moreno, Critical review and time-space contextualisation for the Niño’s cave Palaeolithic rock art (Ayna, Albacete) , Zephyrvs: Vol. 68 (2011)
- M.ª Soledad Corchón Rodríguez, Diego Gárate Maidagán, New palaeolithic rock-art findings in La Peña cave (Candamo, Asturias) , Zephyrvs: Vol. 65 (2010)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−