Project-Based Learning Through the YouTube Platform for Teaching Mathematics in Primary Education
Abstract Project-based learning (PBL) is a methodology that can improve educational practice, as it offers strategies for students to learn through active and dynamic research in more realistic situations, culminating in the preparation of authentic and real products. The objective of this work is to verify the effectiveness of the PBL methodology in the acquisition of knowledge in the subject of mathematics subject in primary education and the improvement of student satisfaction. To this end, a didactic proposal that integrates five sessions and uses YouTube as a teaching resource has been designed and evaluated. A quasi-experimental research design with pre-test and post-test measurements was used, using experimental and control groups. The sample consisted of 40 5th grade students (aged 9 and 10) in primary education in a Spanish school. The intervention, focused on learning activities through various educational resources, presents positive results in mathematics. The differences found between the pre-test and post-test results in the experimental group are statistically significant and superior to those presented in the control group, so it is concluded that students who learn mathematics through the PBL methodology, integrating the use of YouTube, achieve more significant progress in their learning and are more satisfied.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Barba, R., Sonlleva, M. y García, N. (2018). “Presencia, participación y progreso”: el aprendizaje basado en proyectos en la trayectoria de una maestra en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 13-25. doi:https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323201
Basilotta, V., Pinto, A. M., García-Valcárcel, A. y García, M. L. (2018). La percepción de los docentes de Bachillerato sobre un proyecto de aprendizaje-servicio. Un estudio de caso. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 21(2), 65-78. doi:https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323301
Beltrán, P., Giacomone, B. y Burgos, M. (2018). Los Vídeos educativos en línea desde las didácticas específicas: el caso de las matemáticas. Cultura y Educación, 30(4), 633-662. doi https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1524651
Benjumeda, F. J., Romero, I. y López, M. (2015). Alfabetización matemática a través del aprendizaje basado en proyectos en secundaria. En C. Fernández, M. Molina y N. Planas (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 163-172). Alicante: SEIEM.
Campbell, D. y Stanley, J. (1993). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
Cascales, A. y Carrillo, Mª. E. (2018). Revista Iberoamericana de Educación, 76, 79-98. doi:https://doi.org/10.35362/rie7602861
Denegri, M. (2005). Proyectos de aula interdisciplinarios y reprofesionalización de profesores: un modelo de capacitación. Estudios pedagógicos, 31(1), 33-50. doi:https://doi.org/10.4067/S0718-07052005000100002
Driscoll, M. y Vergara, A. (1997). Nuevas tecnologías y su impacto en la educación del futuro. Revista pensamiento educativo, Revista de investigación educacional latinoamericana, 21(2), 81-99.
Esparza, D. (2018). Uso autónomo de recursos de Internet entre estudiantes de ingeniería como fuente de ayuda matemática. Educación matemática, 30(1), 73-91. doi:https://doi.org/10.24844/em3001.03
García-Valcárcel, A. (Coord.) (2015). Proyectos de trabajo colaborativo con TIC. Madrid: Síntesis.
García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. doi:https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Gillies, R. (2016). Aprendizaje cooperativo: revisión de la investigación y la práctica. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39-54. doi:https://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n3.3
Hernández, F. y Maquilón, J.J. (2010): El proceso de investigación. Del problema al informe de investigación. En F. Hernández, M. P. Colás y L. Buendía (Coords.), Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral (pp- 31-35). La Coruña: Davinci Continental.
Hunter, P. E. y Botchwey, N. D. (2017). Partnerships in Learning: A Collaborative Project between Higher Education Students and Elementary School Students. Innovative Higher Education, 42(1), 77-90. doi:https://doi.org/10.1007/s10755-016-9363-x
Iglesias, J., López, T. y Fernández, J. (2017). La enseñanza de las matemáticas a través del aprendizaje cooperativo en 2º curso de educación primaria. Contextos educativos, nº extraordinario, 47-64. doi:http://doi.org/10.18172/con.2926
Johnson, D. W. y Johnson, F. (2009). Joining together: Group theory and group skills. Boston: Allyn & Bacon.
Leiva, F. (2016). ABP como estrategia para desarrollar el pensamiento lógico matemático en alumnos de educación secundaria. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 21(2), 209-224. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n21.2016.09
León, O., Martínez, L. F. y Santos, M. L. (2018). Análisis de la investigación sobre Aprendizaje basado en Proyectos en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 27-42. doi:https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323241
López, A., Aciego, R., García-Déniz, M., García-Quintero, D. y Ramos, E. (2017). Evaluación del Proyecto Newton. “Matemáticas para la Vida” de 3º a 6º de Educación Primaria. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 95, 43-59.
Lucero, J. A. (2016) Del libro de texto a YouTube; una aproximación a las nuevas tecnologías y a las nuevas formas de aprendizaje. Revista de estudios socioeducativos, 4, 185-187.
Lynn, V. y Hwang, Y. (2016) Exploring the effects of project-based learning in secondary mathematics education. The Journal of Educational Research, 109(5), 449-463. doi:https://doi.org/10.1080/00220671.2014.979911
Martínez, E., Gewerc, A. y Vila, E. (2018). La competencia digital de niños y niñas de doce años. Un estudio mixto secuencial explicativo. En A. P. Costa, D. Neri de Souza, P. A. De Castro, R. Arellano y S. Oliveira (Eds.), Atas do 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa (pp. 233-242). Aveiro, Portugal: Ludomedia.
Medina, F. J. y Robles, A. M. (2012). Enredados: 20 propuestas de aprendizaje cooperativo basadas en la web 2.0. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Mosier, G., Levine, J. y Perkins, T. (2016). Students’ perceptions of project based learning within the new tech school model. International Journal of Educational Reform, 25(1), 2-15. doi:https://doi.org/10.1177/105678791602500101
Ortí, J. A. e Iniesta, M. (2016). Didáctica de la Matemática a través de la Música y el Aprendizaje por Proyectos en Educación Infantil. Revista internacional de educación preescolar e infantil, 2(1), 31-40.
Rappoport, S. y Echeita, G. (2018). El docente, los profesionales de apoyo y las prácticas de enseñanza: aspectos clave en la configuración de aulas inclusivas. Perspectiva emocional. Formación de profesores, 57(3), 3-27. doi:https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.3-Art.740
Rebollo, S. (2009). Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Digital Innovación y experiencias educativas, 24, 1-5.
Robledo, P., Fidalgo, R., Arias, O. y Álvarez, M. L. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. doi:https://doi.org/10.6018/rie.33.2.201381
Rosales, B., Flores, E. y Escudero, D. I. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos: Explorando la caracterización personal del profesor de matemáticas. Zetetiké, Campinas, 26(3), 506-525. doi:https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8650908
Valero, M. (2007). L’aprenentatge basat en projectes en els ensenyaments tècnics. Perspectiva Escolar, 318, 42-50.
Velasco, V. A. M., Montiel, S. y Ramírez, S. (2018). Los videos educativos como herramienta disruptiva para apoyar el proceso de aprendizaje de algoritmos de resta y multiplicación en estudiantes de segundo grado de primaria. Revista Educación, 42(2), 1-20. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.24236
Basilotta, V., Pinto, A. M., García-Valcárcel, A. y García, M. L. (2018). La percepción de los docentes de Bachillerato sobre un proyecto de aprendizaje-servicio. Un estudio de caso. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 21(2), 65-78. doi:https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323301
Beltrán, P., Giacomone, B. y Burgos, M. (2018). Los Vídeos educativos en línea desde las didácticas específicas: el caso de las matemáticas. Cultura y Educación, 30(4), 633-662. doi https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1524651
Benjumeda, F. J., Romero, I. y López, M. (2015). Alfabetización matemática a través del aprendizaje basado en proyectos en secundaria. En C. Fernández, M. Molina y N. Planas (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 163-172). Alicante: SEIEM.
Campbell, D. y Stanley, J. (1993). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
Cascales, A. y Carrillo, Mª. E. (2018). Revista Iberoamericana de Educación, 76, 79-98. doi:https://doi.org/10.35362/rie7602861
Denegri, M. (2005). Proyectos de aula interdisciplinarios y reprofesionalización de profesores: un modelo de capacitación. Estudios pedagógicos, 31(1), 33-50. doi:https://doi.org/10.4067/S0718-07052005000100002
Driscoll, M. y Vergara, A. (1997). Nuevas tecnologías y su impacto en la educación del futuro. Revista pensamiento educativo, Revista de investigación educacional latinoamericana, 21(2), 81-99.
Esparza, D. (2018). Uso autónomo de recursos de Internet entre estudiantes de ingeniería como fuente de ayuda matemática. Educación matemática, 30(1), 73-91. doi:https://doi.org/10.24844/em3001.03
García-Valcárcel, A. (Coord.) (2015). Proyectos de trabajo colaborativo con TIC. Madrid: Síntesis.
García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. doi:https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Gillies, R. (2016). Aprendizaje cooperativo: revisión de la investigación y la práctica. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39-54. doi:https://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n3.3
Hernández, F. y Maquilón, J.J. (2010): El proceso de investigación. Del problema al informe de investigación. En F. Hernández, M. P. Colás y L. Buendía (Coords.), Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral (pp- 31-35). La Coruña: Davinci Continental.
Hunter, P. E. y Botchwey, N. D. (2017). Partnerships in Learning: A Collaborative Project between Higher Education Students and Elementary School Students. Innovative Higher Education, 42(1), 77-90. doi:https://doi.org/10.1007/s10755-016-9363-x
Iglesias, J., López, T. y Fernández, J. (2017). La enseñanza de las matemáticas a través del aprendizaje cooperativo en 2º curso de educación primaria. Contextos educativos, nº extraordinario, 47-64. doi:http://doi.org/10.18172/con.2926
Johnson, D. W. y Johnson, F. (2009). Joining together: Group theory and group skills. Boston: Allyn & Bacon.
Leiva, F. (2016). ABP como estrategia para desarrollar el pensamiento lógico matemático en alumnos de educación secundaria. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 21(2), 209-224. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n21.2016.09
León, O., Martínez, L. F. y Santos, M. L. (2018). Análisis de la investigación sobre Aprendizaje basado en Proyectos en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 27-42. doi:https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323241
López, A., Aciego, R., García-Déniz, M., García-Quintero, D. y Ramos, E. (2017). Evaluación del Proyecto Newton. “Matemáticas para la Vida” de 3º a 6º de Educación Primaria. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 95, 43-59.
Lucero, J. A. (2016) Del libro de texto a YouTube; una aproximación a las nuevas tecnologías y a las nuevas formas de aprendizaje. Revista de estudios socioeducativos, 4, 185-187.
Lynn, V. y Hwang, Y. (2016) Exploring the effects of project-based learning in secondary mathematics education. The Journal of Educational Research, 109(5), 449-463. doi:https://doi.org/10.1080/00220671.2014.979911
Martínez, E., Gewerc, A. y Vila, E. (2018). La competencia digital de niños y niñas de doce años. Un estudio mixto secuencial explicativo. En A. P. Costa, D. Neri de Souza, P. A. De Castro, R. Arellano y S. Oliveira (Eds.), Atas do 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa (pp. 233-242). Aveiro, Portugal: Ludomedia.
Medina, F. J. y Robles, A. M. (2012). Enredados: 20 propuestas de aprendizaje cooperativo basadas en la web 2.0. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Mosier, G., Levine, J. y Perkins, T. (2016). Students’ perceptions of project based learning within the new tech school model. International Journal of Educational Reform, 25(1), 2-15. doi:https://doi.org/10.1177/105678791602500101
Ortí, J. A. e Iniesta, M. (2016). Didáctica de la Matemática a través de la Música y el Aprendizaje por Proyectos en Educación Infantil. Revista internacional de educación preescolar e infantil, 2(1), 31-40.
Rappoport, S. y Echeita, G. (2018). El docente, los profesionales de apoyo y las prácticas de enseñanza: aspectos clave en la configuración de aulas inclusivas. Perspectiva emocional. Formación de profesores, 57(3), 3-27. doi:https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.3-Art.740
Rebollo, S. (2009). Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Digital Innovación y experiencias educativas, 24, 1-5.
Robledo, P., Fidalgo, R., Arias, O. y Álvarez, M. L. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. doi:https://doi.org/10.6018/rie.33.2.201381
Rosales, B., Flores, E. y Escudero, D. I. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos: Explorando la caracterización personal del profesor de matemáticas. Zetetiké, Campinas, 26(3), 506-525. doi:https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8650908
Valero, M. (2007). L’aprenentatge basat en projectes en els ensenyaments tècnics. Perspectiva Escolar, 318, 42-50.
Velasco, V. A. M., Montiel, S. y Ramírez, S. (2018). Los videos educativos como herramienta disruptiva para apoyar el proceso de aprendizaje de algoritmos de resta y multiplicación en estudiantes de segundo grado de primaria. Revista Educación, 42(2), 1-20. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.24236
Del Valle-ramón, D., García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., & Basilotta Gómez-Pablos, V. (2020). Project-Based Learning Through the YouTube Platform for Teaching Mathematics in Primary Education. Education in The Knowledge Society, 21, 9. https://doi.org/10.14201/eks.23523
Most read articles by the same author(s)
- Viviana Betancur-Chicué, Ana García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Applying the Principles of the Cognitive Theory of Multimedia Learning to the Design of Learning Situations and Training Scenarios , Education in The Knowledge Society: Vol. 24 (2023)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−