Role Playing Games for Mathematics Education

Abstract

Schools and Universities have a lack of motivation in students when it comes to learning mathematics.The Adventure School method was created to encourage student motivation, participation and creativity in order to learn math based on role playing games.In this role playing, students choose a “profession” and form an association called “clan” that gives them great learning benefits during the school period. Further after, students work with different teams (from different clans) confronting fictitious situations that involve finding math solutions. As they resolve the situation, previously established by the teacher, they obtain “experience points”. The experience points serve to increase the benefit of their profession (reward system based on the theory of the game) until they reach the legendary level. At legendary level the students get extra perks during class.This methodology has been implemented for more than five years. The students have given a positive feedback. Also, team participation has increased and students have socialized more with their peers.The Adventure School method is focused in the areas of mathematics but it is easy to adapt to any other area of knowledge. It is only a matter of making some adjustments.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abella García, V. y Grande del Prado, M. (2010). Juegos de rol como estrategia educativa: percepciones de docentes en formación y estudiantes de secundaria. Education In The Knowledge Society (EKS), 11(3), 27–54. Recuperado de http://revistas.usal.es/tres/index.php/revistatesi/article/view/7449

Brinnitzer E., Fernández Panizza, G., Pérez, S., Gallego, M., Collado, M. y Santamaría, F. (2011). El Juego en La Enseñanza de La Matemática. Bariloche, Argentina: Novedades Educativas. ISBN: 978-987-538-433-0

Chamoso, J., Durán, J., García, J., Martín, J. y Rodriguez, M. (2004). Análisis y experimentación de juegos como instrumentos para enseñar matemáticas. Suma, 47, 47–58.

Esparza Pérez, A. R. y Asuman, O. (2014). De un videojuego a las ecuaciones del tiro parabólico: una propuesta didáctica. En Lestón, P. (Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 871-878). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.

Gairín-Sallán, J. M. (1990). Efectos de la Utilización de Juegos Educativos en la Enseñanza Aprendizaje. Educar, 17, 105–118. doi:https://doi.org/10.5565/rev/educar.520

Garrido, Z., y Velásquez, A. (2010). El Juego Como Estrategia de Enseñanza Aprendizaje de Operaciones con Conjuntos Numéricos. En Lestón, P. (Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 743-751). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.

Grande de Prado, M., y Abella García, V. (2010). Los juegos de rol en el aula. Education In The Knowledge Society (EKS), 11(3), 56 - 84.

Guzmán, M. De. (1984). Juegos matemáticos en la enseñanza. Actas de Las IV Jornadas Sobre Aprendizaje y Enseñanza de Las Matemáticas, 1–38.

Guzmán Valdivia, C. H. (2013). Reprobation and Lack of Interest in Mechatronics Engineering Students: Reprobación y Desinterés en Alumnos de Ingeniería. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 9(25), 33–46.

Lucila Mendoza, T., Ulloa Ibarra, J. T., y García de Dios, E. (2014). Actividades Lúdicas Como Estrategia al Impulso del Talento Matemático. En Lestón, P. (Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 1251-1258). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.

Ocampo Díaz, J. de D., Martínez Romero, M. Á., de las Fuentes Lara, M., y Zataraín Zataraín, J. (2010). Reprobación y Deserción en La Facultad de Ingeniería Mexicali de La Universidad Autónoma De Baja California. Décimo Congreso Internacional, Congreso llevado a cabo en el Instituto Politécnico Nacional CFIE.

Olvera, A., Martínez, A., y Villamizar, F. (2013). Fracciones y Videojuegos. ¿Una Razón Para Jugar? Revista Hispano-Americana de Sistemas, Cibernética e Informática (RISCI), 10(1), 291–298.

Pedraz, P., Sánchez Montero, M., Blasco, S., Recio Coll, O., Tomé Merchan, D., Sanz Gonzalez, M., Carame, A., Socias Pérez, X., Campos, M., Redondo, J., Fresquet, M., Maté Puig, N., Regincós, P., Gonzalo, J., Negre, C., Vilches, S., Alhambra, R., Pardos, A., Toldi, C., Menchaca, J., Roma, P., Guzmán Sanjaume, N., Cifuentes, P., y Gil, E. (2018). Educar Jugando: Un Reto Para el Siglo XXI.

Pineda Guillen, A. I. y Méndez Guevara, M. E. (2014). Fútbol?: Una Mirada Desde La Matemática Educativa. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 657-663). Ciudad de México, México: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C.

Ramajo, A. (2008). La importancia de la motivación en el proceso de adquisición de una lengua extranjera (Tesis de maestría). Universidad Antonio de Nebrija, Madrid, España.

Sevillano-Parejo, H. (2008). Estudio del sector editorial de los juegos de rol en españa: historia, tipología, perfil del lector, del autor, del traductor y del editor (Tesis de doctorado). Universidad de Salamanca, Salamanca, España.
Morales Carbajal, R., & Villa Angulo, C. (2019). Role Playing Games for Mathematics Education. Education in The Knowledge Society, 20, 13. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a7

Downloads

Download data is not yet available.
+