The websites of primary and secondary schools in Portugal: an evaluation proposal
Abstract This article proposes an evaluation the quality in educational websites of two degrees of education, Primary School and the High school. To stablish this analysis was used a Model of Evaluation of the Quality of Educational Websites (EQEWS) divided into Functional Aspects, with five criteria: authority, update, usability, accessibility and communication; and Technical-Aesthetic Aspects, with five principles: graphic design and multimedia quality, content, navigation, speed of access and interaction. This propose model of evaluation applied to 57 websites, according to the Likert scale of 0 to 4. We conclude that Secondary School web sites achieved better results in most of the evaluated criteria, it is verified that the authors of these resources are entirely identified with the needs and with the requirement that this degree of education requires the students, with levels of focused on achieving excellent results for university entrance.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aedo, I. & Landoni, M. (2003). Digital contents for education. Educational Technology & Society, 6 (4), 6-7. Access from http://ifets.ieee.org/periodical/6_a/2.pdf.
Alves, F. & Quiroa Herrera, M. L. (2007). Análisis y evaluación de sitios web de bibliotecas nacionales: los casos de Brasil y de Portugal. Revista Española de Documentación Científica, 30 (2), 199-217. Access from http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/379/391
Area Moreira, M. (2003). De los webs educativos al material didáctico web. Comunicación y pedagogía de nuevas tecnologías y recursos didácticos, 188, 32-37. Access from http://manarea.webs.ull.es/articulos/art17_sitiosweb.pdf
Buenadicha Mateos, M., Chamorro Mera, A., Miranda González, F. J., & González López, O. R. (2002). Las universidades españolas en el World Wide web: aplicación de un nuevo índice de evaluación de sítios web. Dirección y organización: Revista de dirección y administración de empresas, 27, 104-111.
Calero de la Paz, R., Mercado Idoeta, C., & Segóvia Pérez, M. (2008). Análisis web de las compañías de telefonía móvil en España. In Comunicaciones, vol.2.
Carvalho, A. A., Simões, A., & Silva, J. P. (2005). Indicadores de qualidade e de confiança de um site. In M. P. Alves & E. A. Machado (org.), Avaliar as aprendizagens: Actas das Jornadas ADMEE (Braga) CIED, 17-28. Access from http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7774/1/05AnaAmelia.pdf
Carvalho, A. A. A. (2006). Indicadores de qualidade de sites educativos. Cadernos SACAUSEF – Sistema de avaliação, Certificação e Apoio à Utilização de Software para a Educação e a formação, 2, 55-78. Access from https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/5922/1/Indicadores%20de%20Qualidade%20de%20Sites%20-SACAUSEF%20-AAC.pdf
Codina, L. (2006). Metodología de análisis y evaluación de recursos digitales en línea. Barcelona: UPF. Access from http://www.digidocweb.net/metodos.htm.
Hinrichs, U. & Carpendale, S. (2011). Gestures in the wild: studying multi-touch gesture sequences on interactive tabletop exhibits. Annual Conference on Human factors in computing systems (CHI’11), (2011), 3023–3032. Access from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1979391
Jiménez Piano, M., & Ortiz-Repiso Jiménez, V. (2007). Evaluación y calidad de sedes web. Giijón, Ediciones Trea. ISBN 978-84-9704-318-2.
Lopéz Carreño, R. (2007). Los portales educativos: clasificación y componentes. Anales de documentación, 10, 233-244. Access from http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1171/1221
Maroco, J. (2014). Análise estatística: Com o SPSS Statistics. 6ª ed. Lisboa: Report Number. ISBN 978-989-96763-4-3.
Marquès Graells., P. (2000). Los sitios web de interés educativo: clasificación, evaluación y exploración didáctica. Access from http://dewey.uab.es/pmarques.
Nielson, J. (2004). Designing web usability. Munich, Mart-tecnik Verlag.
Olvera-Lobo, M. D., & Aguilar-Soto, M. (2011). Los sítios web académicos con información de posgrado: herramientas para su evaluación. Bibliotecológica, 25 (53), 31-57.
Olsina, L., Godoy, D., Lafuente, G. J., & Rossi, G. (2008). Specifying quality characteristics and attributes for websites. In Web Engineering: managing diversity & complexity of web application development. Heidelberg, Springer, 266-278. Access from http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F3-540-45144-7_26.
Panopoulou, E., Tambouris, E., & Tarabanis, K. (2008). A framework for evaluationg web sites of public authorities. Aslib Proceedings, 60 (5), 517-546.
Pinto Molina, M., & Gómez-Camareiro, C. (2011). Propuestas de criterios e indicadores internacionales para la evaluación de los recursos educativos electrónicos. Ibersid, 5, 81-87. Access from http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/3935.
Pinto Molina, M. (2008). Evaluación de la calidad de recursos electrónicos educativos para el aprendizaje significativo. Cadernos SACAUSEF, 2, 25-43. Access from http://docplayer.es/15797506-Evaluacion-de-la-calida-de-recursos-electronicos-educativos-para-el-aprendizaje-significativo.html.
Santos, A. M. (2015). Theoretical-Methodological proposal to evaluate the quality of educational websites to support education. In TEEM '15: Proceedings of the 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, (Porto, Portugal, 07- 09 Oct. 2015). ACM, New York, NY, 397-401). http://dx.doi.org/10.1145/2808580.2808640. ACM 978-1-4503-3442-6/15/10.
Vosylius, A. E. & Lapin, K.. (2015). Usability of Educational Websites for Tablet Computers. In MIDI 2015: Proceedings of the Mulitimedia, Interaction, Design and Innnovation Proceedings of the Mulitimedia, Interaction, Design and Innnovation, (Warsaw, Poland, 29-30 Jun. 2015). ACM, New York, NY. http://dx.doi.org/10.1145/2814464.2814467.
Alves, F. & Quiroa Herrera, M. L. (2007). Análisis y evaluación de sitios web de bibliotecas nacionales: los casos de Brasil y de Portugal. Revista Española de Documentación Científica, 30 (2), 199-217. Access from http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/379/391
Area Moreira, M. (2003). De los webs educativos al material didáctico web. Comunicación y pedagogía de nuevas tecnologías y recursos didácticos, 188, 32-37. Access from http://manarea.webs.ull.es/articulos/art17_sitiosweb.pdf
Buenadicha Mateos, M., Chamorro Mera, A., Miranda González, F. J., & González López, O. R. (2002). Las universidades españolas en el World Wide web: aplicación de un nuevo índice de evaluación de sítios web. Dirección y organización: Revista de dirección y administración de empresas, 27, 104-111.
Calero de la Paz, R., Mercado Idoeta, C., & Segóvia Pérez, M. (2008). Análisis web de las compañías de telefonía móvil en España. In Comunicaciones, vol.2.
Carvalho, A. A., Simões, A., & Silva, J. P. (2005). Indicadores de qualidade e de confiança de um site. In M. P. Alves & E. A. Machado (org.), Avaliar as aprendizagens: Actas das Jornadas ADMEE (Braga) CIED, 17-28. Access from http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7774/1/05AnaAmelia.pdf
Carvalho, A. A. A. (2006). Indicadores de qualidade de sites educativos. Cadernos SACAUSEF – Sistema de avaliação, Certificação e Apoio à Utilização de Software para a Educação e a formação, 2, 55-78. Access from https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/5922/1/Indicadores%20de%20Qualidade%20de%20Sites%20-SACAUSEF%20-AAC.pdf
Codina, L. (2006). Metodología de análisis y evaluación de recursos digitales en línea. Barcelona: UPF. Access from http://www.digidocweb.net/metodos.htm.
Hinrichs, U. & Carpendale, S. (2011). Gestures in the wild: studying multi-touch gesture sequences on interactive tabletop exhibits. Annual Conference on Human factors in computing systems (CHI’11), (2011), 3023–3032. Access from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1979391
Jiménez Piano, M., & Ortiz-Repiso Jiménez, V. (2007). Evaluación y calidad de sedes web. Giijón, Ediciones Trea. ISBN 978-84-9704-318-2.
Lopéz Carreño, R. (2007). Los portales educativos: clasificación y componentes. Anales de documentación, 10, 233-244. Access from http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1171/1221
Maroco, J. (2014). Análise estatística: Com o SPSS Statistics. 6ª ed. Lisboa: Report Number. ISBN 978-989-96763-4-3.
Marquès Graells., P. (2000). Los sitios web de interés educativo: clasificación, evaluación y exploración didáctica. Access from http://dewey.uab.es/pmarques.
Nielson, J. (2004). Designing web usability. Munich, Mart-tecnik Verlag.
Olvera-Lobo, M. D., & Aguilar-Soto, M. (2011). Los sítios web académicos con información de posgrado: herramientas para su evaluación. Bibliotecológica, 25 (53), 31-57.
Olsina, L., Godoy, D., Lafuente, G. J., & Rossi, G. (2008). Specifying quality characteristics and attributes for websites. In Web Engineering: managing diversity & complexity of web application development. Heidelberg, Springer, 266-278. Access from http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F3-540-45144-7_26.
Panopoulou, E., Tambouris, E., & Tarabanis, K. (2008). A framework for evaluationg web sites of public authorities. Aslib Proceedings, 60 (5), 517-546.
Pinto Molina, M., & Gómez-Camareiro, C. (2011). Propuestas de criterios e indicadores internacionales para la evaluación de los recursos educativos electrónicos. Ibersid, 5, 81-87. Access from http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/3935.
Pinto Molina, M. (2008). Evaluación de la calidad de recursos electrónicos educativos para el aprendizaje significativo. Cadernos SACAUSEF, 2, 25-43. Access from http://docplayer.es/15797506-Evaluacion-de-la-calida-de-recursos-electronicos-educativos-para-el-aprendizaje-significativo.html.
Santos, A. M. (2015). Theoretical-Methodological proposal to evaluate the quality of educational websites to support education. In TEEM '15: Proceedings of the 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, (Porto, Portugal, 07- 09 Oct. 2015). ACM, New York, NY, 397-401). http://dx.doi.org/10.1145/2808580.2808640. ACM 978-1-4503-3442-6/15/10.
Vosylius, A. E. & Lapin, K.. (2015). Usability of Educational Websites for Tablet Computers. In MIDI 2015: Proceedings of the Mulitimedia, Interaction, Design and Innnovation Proceedings of the Mulitimedia, Interaction, Design and Innnovation, (Warsaw, Poland, 29-30 Jun. 2015). ACM, New York, NY. http://dx.doi.org/10.1145/2814464.2814467.
Santos, A. M., Cordón García, J. A., & Gómez Díaz, R. (2017). The websites of primary and secondary schools in Portugal: an evaluation proposal. Education in The Knowledge Society, 18(3), 37–58. https://doi.org/10.14201/eks20171833758
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
22%
33%
Days to publication
212
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−