Experiences Using Tablets in Secondary School
Abstract The aim of the current work is introducing some findings about the use of tablet devices in the context of Secondary Education. This kind of devices is used in many schools, all over the Spanish country, and particularly in Primary Education. In spite of their innovation potential and their technical contributions, some difficulties can be found to implement tabletbased scenarios in an effective way. On the one hand, the work deals with some issues about the didactical deployment of such devices together with their educational requirements. On the other hand, some recommendations are provided to support an effective use of these devices. In this sense, an experience about the application of this kind of technology within an educational institution throughout several courses is reported. From this experience, the gathered results are analyzed and a new perspective in the didactical use of tablets is depicted.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Arrue, J. (2012). EDUCABE, Educar Bien y en el Bien. Valencia: Colegio Asunción de Benaguasil. Recuperado a partir de: http://asuncionbenaguasil.es/web/pluginfile.php/3416/mod_resource/content/5/Libro%20electr%C3%B3nico.pdf
CITA (2011). Proyecto Ebook y Educación. Dedos: tabletas digitales en el aula. Salamanca: Centro Internacional de Tecnologías Avanzadas (CITA) en colaboración con la Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
De la Herrán Gascón, A. (2008). Metodología didáctica en Educación Secundaria una perspectiva desde la Didáctica General Metodología didáctica en Educación Secundaria. En A. de la Herrán Gascón & J. Paredes Labra (Eds.), Didáctica general: la práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. (pp.134-148) España: McGraw Hill.
Ditendria (2015). Informe Ditendria: Mobile en España y en el Mundo. Madrid: Ditendria Digital Marketing Trends. Recuperado a partir de: http://www.ditrendia.es/wp-content/uploads/2015/07/Ditrendia-Informe-Mobile-en-Espa%C3%B1a-y-en-el-Mundo-2015.pdf
Ferrer, F., Belvís, E., & Pàmies, J. (2011). Tablet PCs, academic results and educational inequalities. Computers & Education, 56(1), 280-288. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.07.018
Johnson, L., Adams, S. & Cummins, M. (2012). The NMC Horizon Report: 2012 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado a partir de: http://redarchive.nmc.org/publications/horizon-report-2012-higher-ed-edition
Marés, L. (2012). Tablets en educación. Oportunidades y desafíos en políticas uno a uno. Buenos Aires: Instituto Iberoamericano de TIC y Educación (IBERTIC). Recuperado a partir de: http://www.oei.es/noticias/spip.php?article10460
Marqués, P. (2014). Metainvestigación sobre el uso educativo de las tabletas digitales. Barcelona: Portal de las tabletas digitales y de los libros de texto digitales. Recuperado a partir de: http://peremarques.net/tabletasportada.htm
UNIR (2013). #InformeTAB: Estudio sobre el comportamiento de los usuarios de tablet en España. Madrid: Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) y Redbility TAB innovation. Recuperado a partir de: http://boletines.prisadigital.com/informe-tab.pdf
CITA (2011). Proyecto Ebook y Educación. Dedos: tabletas digitales en el aula. Salamanca: Centro Internacional de Tecnologías Avanzadas (CITA) en colaboración con la Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
De la Herrán Gascón, A. (2008). Metodología didáctica en Educación Secundaria una perspectiva desde la Didáctica General Metodología didáctica en Educación Secundaria. En A. de la Herrán Gascón & J. Paredes Labra (Eds.), Didáctica general: la práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. (pp.134-148) España: McGraw Hill.
Ditendria (2015). Informe Ditendria: Mobile en España y en el Mundo. Madrid: Ditendria Digital Marketing Trends. Recuperado a partir de: http://www.ditrendia.es/wp-content/uploads/2015/07/Ditrendia-Informe-Mobile-en-Espa%C3%B1a-y-en-el-Mundo-2015.pdf
Ferrer, F., Belvís, E., & Pàmies, J. (2011). Tablet PCs, academic results and educational inequalities. Computers & Education, 56(1), 280-288. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.07.018
Johnson, L., Adams, S. & Cummins, M. (2012). The NMC Horizon Report: 2012 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado a partir de: http://redarchive.nmc.org/publications/horizon-report-2012-higher-ed-edition
Marés, L. (2012). Tablets en educación. Oportunidades y desafíos en políticas uno a uno. Buenos Aires: Instituto Iberoamericano de TIC y Educación (IBERTIC). Recuperado a partir de: http://www.oei.es/noticias/spip.php?article10460
Marqués, P. (2014). Metainvestigación sobre el uso educativo de las tabletas digitales. Barcelona: Portal de las tabletas digitales y de los libros de texto digitales. Recuperado a partir de: http://peremarques.net/tabletasportada.htm
UNIR (2013). #InformeTAB: Estudio sobre el comportamiento de los usuarios de tablet en España. Madrid: Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) y Redbility TAB innovation. Recuperado a partir de: http://boletines.prisadigital.com/informe-tab.pdf
Buendía García, F., Benlloch Dualde, J. V., Zahonero Viana, I., & Cubel Barea, A. (2016). Experiences Using Tablets in Secondary School. Education in The Knowledge Society, 17(4), 75–89. https://doi.org/10.14201/eks20161747589
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
22%
33%
Days to publication
290
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−