Problem-Based Learning through a Distance Learning Model

  • Miriam Martinez Garcia
    Universidad Politécnica de Madrid miriam.martinez[at]upm.es
  • David Romero Faz
    Universidad Politécnica de Madrid

Abstract

During the academic courses 2009-10, 2010-11, 2011-12, 2012-13 and 2013-14 Problem-Based Learning techniques have been applied together with an E-learning Model together with tutorial action with groups of volunteer students of the last courses of the School of Civil Engineering at the Technical University of Madrid, managing to increase the time of dedication and implication with the subjects. The experience has been developed with volunteer students enrolled in the subjects of Road (Grade), Roads I (old curriculum) and Roads II (old curriculum), since these are subjects that have historically obtained very low pass rates and efficiency of the environment 25%. The realized work has consisted, in the first place, of knowing the expectations that the students have on the tutorial, both at the beginning of the course as when it is finished, and later working with voluntary students applying Learning Based on Problems (LBP) for the knowledge acquisition resting on an tutorial system based on the e-learning. The use of these learning techniques have made the results obtained during the investigation much more satisfactory than those obtained without the application of these techniques as it has led to a number of nearby approved 100% better qualifications, highlighting the reduction that has occurred in dropout rates in the subjects studied, obtaining negligible levels.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Area, M. (2005). Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. RELIEVE: v. 11, n. 1, p. 3- 25.

Cabero, J. (Ed.) (2000). Uso de los medios audiovisuales, informáticos y las nuevas tecnologías en los centros andaluces. Sevilla, España: Konos.

Cope, C., & Ward, P. (2002). Integrating learning technology into classrooms: The importance of teachers’ perceptions. Educational Technology & Society, 5(1).

Cuban, L. (2001). Oversold and Underused: Computers in the Classroom. London: Harvard University

De Pablos, J., & Colás, P. (Eds.). (1998). La implantación de las nuevas tecnologías de la información y comunicación en el sistema educativo andaluz: un estudio evaluativo. Sevilla, España: Grupo de investigación evaluación y tecnología educativa, Universidad de Sevilla.

Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo. Vicerrectoría Académica, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México (2005). El aprendizaje basado en problemas como técnica didáctica. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México.

Escudero, J. M. (Ed.) (1989). Evaluación del proyecto Atenea. Informe de Progreso. Programa de Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación. Madrid, España: MEC.

Hernández de la Torre, M.E. (1998). La nueva acción tutorial en la enseñanza universitaria. Revista de Enseñanza Universitaria, Vol 13, pp 79-88.

Inda Caro, M.; Álvarez González, S. y Álvarez Rubio, R. (2008). Métodos de evaluación en la enseñanza superior, Revista de Investigación Educativa, Vol 26, nº2, pp 539-552.

Salinas, J., Darder, A., & De Benito, B. (2015). Las TIC en la enseñanza superior: e-learning, b-learning y m-learning. In J. Cabero & J. Barroso (Eds.), Nuevos retos en tecnología educativa (pp. 153-174). Madrid, España: Síntesis.

Servicio de Innovación Educativa de la Universidad Politécnica de Madrid. (2008). Aprendizaje Basado en Problemas. Madrid, España: http://innovacioneducativa.upm.es/guias/Aprendizaje_basado_en_problemas.pdf

Solmon, L., & Wiederhorn, J. (2000). Progress of Technology in the Scool: 1999. Report on 27 states. Milken Exchange on Education and Technology. Santa Monica, CA, USA: Milken Family Foundation.
Martinez Garcia, M., & Romero Faz, D. (2016). Problem-Based Learning through a Distance Learning Model. Education in The Knowledge Society, 17(3), 49–66. https://doi.org/10.14201/eks20161734966

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
22%
33%
Days to publication 
266
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca

Author Biographies

Miriam Martinez Garcia

,
Universidad Politécnica de Madrid
Departamento de Ingeniería civil: Constrcción, Infraestructura y TransporteProfesora Titular de Universidad

David Romero Faz

,
Universidad Politécnica de Madrid
Departamento de Ingeniería civil: Constrcción, Infraestructura y TransporteProfesora Asociado
+