Video games and collaborative learning. Experiences related to Primary Education

Abstract

Video games are not only a way of entertainment, but also they can be used for learning as an educational resource. In that sense, the aim of this article is to perform a systematic review about experiences and research about the use of video games in the stage of Primary Education (that is to say, with children between 6 and 12 years old), but, in particularly, experiences with a collaborative learning approach and, also, with a pre and post achievement or learning test to show if students made learning gains. In order to fulfill the main objective, the article will be divided in five key sections showing the main aspects related to this topic: video games in education, collaborative learning, the methodology for the systematic review, results and conclusions about the results.  As a result, a total of 8 studies met the inclusion criteria and they were selected for the analysis. In that sense, we show that video games can be used in a collaborative learning approach, in contrast to the common idea that video games generate isolate persons, above all children and, furthermore, in general, students improve their learning achievement. In conclusion, video games can be a good resource for learning process and, for example, they can be used in a collaborative learning approach but it is necessary more information about that because of the limits we show at the end of the article, like, for example, more studies are required with pre and post achievement tests and using experimental and control groups.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AEVI & GFK (2012a). Estudio Videojuegos, educación y desarrollo infantil. Fase cualitativa. Recuperado el 20 de noviembre de 2014 de http://www.aevi.org.es/index.php?option=com_mtree&task=att_download&link_id=55&cf_id=30


AEVI & GFK (2012b). Estudio Videojuegos, educación y desarrollo infantil. Fase cuantitativa. Recuperado el 20 de noviembre de 2014 de http://www.aevi.org.es/index.php?option=com_mtree&task=att_download&link_id=54&cf_id=30


ARTOLA, E. L. (2014). Experiencias innovadoras en las aulas: God of War, Criminal Case como recurso didáctico y una interpelación ética al Video Juego. En F. I. Revuelta, M. R. Fernández, M. I. Pedrera, y J. Valverde. (Coords.), Actas del II Congreso Internacional de ideojuegos y Educación (pp. 595-624). España: Bubok Publishing.


ARIAS, C. y REVUELTA, F. I. (2014). Propuestas didácticas para la aplicación de videojuegos en el aprendizaje de competencias básicas. En F. I. Revuelta, M. R. Fernández, M. I. Pedrera y J. Valverde. (Coords.) Actas del II Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (pp. 503-515). España: Bubok Publishing.


Ascaron y FX Interactive (2004). Sacred [videojuego].


BARKLEY, E. F., CROSS, K. P., & MAJOR, C. H. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo: Manual para el profesorado universitario. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia y Ediciones Morata.


Big Blue Box y Microsoft (2004). Fable [videojuego].


BOLAND, A., CHERRY, M. G. y DICKSON, R. (2014). Doing a systematic review. A student’s guide. California: Sage.


BOTTINO, R. M., FERLINO, L., OTT, M. y TAVELLA, M. (2007) Developing strategic and reasoning abilities with computer games at primary school level. Computers & Education, 49(4), 1272-1286.
http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2006.02.003

Brighter Child Interactive (1996). Message in a Fossil [videojuego].


CALZADILLA, M. E. (2002). Aprendizaje colaborativo y Tecnologías de la Información y la
Comunicación. OEI-Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado el 20 de noviembre de 2014 de http://www.rieoei.org/deloslectores/322Calzadilla.pdf


CARRIÓ, M. L. (2007). Ventajas del uso de la tecnología en el aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 41. Recuperado el 1 de diciembre de 2014 de http://www.rieoei.org/deloslectores/1640Carrio.pdf


Electronic Arts (2005). Harry Potter y el Cáliz de Fuego [videojuego].


ETXEBERRÍA, F. (1998). Videojuegos y educación. Comunicar, 10, 171-180.


FELICIA, P. (2009). Videojuegos en el aula. Manual para docentes. Bruselas: European Schoolnet. Recuperado el 23 de noviembre de 2014 de http://games.eun.org/upload/GIS_HANDBOOK_ES.pdf


Game Freak y Nintendo (2007). Pokémon Diamante [videojuego].


GARCÍA GIGANTE, B. (2009). Videojuegos: medio de ocio, cultura popular y recurso didáctico para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas escolares. Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Madrid.


GARCÍA, M. F. y RAPOSO, M. (2013). Trabajando con videojuegos en el aula: Una experiencia con Wii Music. Tendencias Pedagógicas, 22, 45-58. Recuperado el 13 de abril de 2015 de http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2013_22_05.pdf


GARCÍA-VALCÁRCEL, A. y BASILOTTA, V. (2015). Evaluación de una experiencia de aprendizaje colaborativo con TIC desarrollada en un centro de Educación Primaria. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 51, http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/200/pdf_30


GARIBAY, G., VÁZQUEZ, J. R., HERNÁNDEZ, M. T., ROMO, M. E., CASTAÑEDA, M., ACEVES, M. L. y MARTÍNEZ, A. (2008). El trabajo colaborativo entre niños de tres primarias mediante foros de discusión en línea. Informe de investigación. Universidad Autónoma de Guadalajara. Recuperado el 16 de abril de 2015 de http://genesis.uag.mx/dapa/doctos/intelliga.pdf


GARZOTTO, F. (2007). Investigating the Educational Effectiveness of Multiplayer Online Games for Children. En Proceedings of the 6th international conference on Interaction design and children (pp. 29-36). Aalborg, Dinamarca.
http://dx.doi.org/10.1145/1297277.1297284

GEE, J. P. (2004). Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. Archidona, Málaga: Aljibe.


GROS, B. (2000). La dimensión socioeducativa de los videojuegos. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 12. Recuperado el 21 de noviembre de 2014 de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec12/gros.html


GRUPO F9 (2002). Snoopy. Reforzar la lectura en ciclo inicial. Revista Comunicación y Pedagogía, 181.


GUERRA, J. y REVUELTA, F. I. (2014). Minecraft como herramienta pedagógica. Propuestas metodológicas de aula. En F. I. Revuelta, M. R. Fernández, M. I. Pedrera, y J. Valverde. (Coords.), Actas del II Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (pp. 556-575). España: Bubok Publishing.


HENDERSON, L., KLEMES, J. y ESHET, Y. (2000). Just Playing a Game? Educational Simulation Software and Cognitive Outcomes. Journal of Educational Computing Research, 22(1), 105-129.
http://dx.doi.org/10.2190/EPJTAHYQ-1LAJ-U8WK

HEYMAN, D. (productor) y NEWELL, M. (director). (2005). Harry Potter y el cáliz de fuego [película]. Reino Unido: Heyday Films.


IBORRA, A., E IZQUIERDO, M. (2010). ¿Cómo afrontar la evaluación del aprendizaje colaborativo? Una propuesta valorando el proceso, el contenido y el producto de la actividad grupal. Revista General de Información y Documentación, 20, 221-241. Recuperado el 1 de diciembre de 2014 de http://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/viewFile/RGID1010110221A/9030


LACASA, P. (2011). Los videojuegos. Aprender en mundos reales y virtuales. Madrid: Morata.


LESTER, J. C., SPIRES, H. A. NIETFELD, J. L., MINOGUE, J., MOTT, B. W. y LOBENE, E. V. (2014). Designing game-based learning environments for elementary science education: A narrative-centered learning perspective. Information Sciences, 264, 4-18.
http://dx.doi.org/10.1016/j.ins.2013.09.005

LIM, C. P., NONIS, D. y HEDBERG, J. (2006). Gaming in a 3D multiuser virtual environment: engaging students in Science lessons. British Journal of Educational Technology, 37 (2), 211-231.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2006.00531.x

MACÍAS, G. y QUINTERO, R. (2011). Los videojuegos como una alternativa para el estudio y desarrollo de la orientación espacial. En M. Marín, G. Fernández, L. J. Blanco y M. M. Palarea (Coord.), Investigación en Educación Matemática XV. España: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.


MARÍN, V., RAMÍREZ, A. y CABERO, J. (2010). Los videojuegos en el aula de Primaria. Propuesta de trabajo basada en competencias básicas. Comunicación y pedagogía, 244, 13-18.


MARQUÈS GRAELLS, P. (2011) Los videojuegos. Recuperado el 22 de noviembre de 2014 de http://peremarques.pangea.org/videojue.htm


MEYER, B., y SØRENSEN, B. H. (2009). Designing serious games for computer assisted language learning – a framework for development and analysis. In M. Kankaanranta & P. Neittaanmäki (Eds.), Design and use of serious games (Vol. 37, pp. 69–82). Dordrecht: Springer Netherlands.
http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-9496-5_5

MELUSO, A., ZHENG, M., SPIRES, H. A. y LESTER, J. (2012). Enhancing 5th graders’ science content knowledge and self-efficacy through game-based learning. Computers & Education 59, 497-504.
http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.019

MOJANG (2009). Minecraft [videojuego].


NINTENDO (2006). New Super Mario Bros. [videojuego].


NINTENDO (2008). Wii Music [videojuego].


PARETO, L., HAAKE, M., LINDSTRÖM, P., SJÖDÉN, B., y GULZ, A. (2012). A teachable-agentbased game affording collaboration and competition: evaluating math comprehension and motivation. Educational Technology Research and Development, 60(5), 723–751.
http://dx.doi.org/10.1007/s11423-012-9246-5

PEDRERO, C., SÁNCHEZ, M. C. e IGLESIAS, A. (2014). Percepciones de los docentes de Educación Primaria sobre los procesos curriculares de Aprendizaje Colaborativo con el uso de las TIC. En González, L. M., García-Valcárcel, A., Martín, J., Sousa, J. S., Meirinhos, M. y Gonçalves, V. (Coords.), Aprender, colaborar e innovar a través de las TIC. Ponencias, investigaciones y experiencias educativas presentadas en el III Congreso Ibérico de Innovación en Educación con las TIC. Salamanca: Ediciones Bracamonte.


Real Academia Española (RAE) (2001). Colaborar. Recuperado el 22 de noviembre de 2014 de http://lema.rae.es/drae/?val=colaborar


RENOU, C. y LOZANO, J. (2010). Aprendizaje colaborativo para acceder a la lengua castellana con alumnado extranjero. En II Jornadas de los Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria, pp. 487-515.


REVUELTA, F. I. y GUERRA, J. (2012). ¿Qué aprendo con videojuegos? Una perspectiva de meta-aprendizaje del videojugador. RED. Revista de Educación a Distancia, 33. Recuperado el 23 de noviembre de 2014 de http://www.um.es/ead/red/33/revuelta.pdf


SANTAMARÍA, E. y GRUPO F9 (2007). Haunted House. Comunicación y pedagogía, 224, 83-86.


SÁNCHEZ-MECA, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64. Recuperado el 16 de abril de 2015 de http://www.um.es/metaanalysis/pdf/5030.pdf


SCAGNOLI, N. I. (2006). El aprendizaje colaborativo en cursos a distancia. Investigación y Ciencia, 36, 39-47.


SCE SANTA MONICA STUDIO, BLUEPOINT GAMES y SONY COMPUTER ENTERTAINMENT (2005). God of War [videojuego].


SUNG, H. Y. y HWANG, G. J. (2013). A collaborative game-based learning approach to improving students’ learning performance in science courses. Computers & Education, 63, 43-51.
http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2012.11.019

TÜZÜN, H., YILMAZ-SOYLU, M., KARAKUS, T., INAL, Y. y KIZILKAYA, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52, 68-77.
http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2008.06.008
Martín Del Pozo, M. (2015). Video games and collaborative learning. Experiences related to Primary Education. Education in The Knowledge Society, 16(2), 69–89. https://doi.org/10.14201/eks20151626989

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Martín Del Pozo

,
UNIVERSIDAD DE SALAMANCA
DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA, ORGANIZACIÓN Y MÉTODOS DE INVESTIGACIÓN.FACULTAD DE EDUCACIÓN.PASEO DE CANALEJAS, 169. 37008 SALAMANCA923 29 45 00 EXTENSIÓN 3401mmdp@usal.esPERSONAL INVESTIGADOR EN FORMACIÓN (FPU-MECD).
+