Effects of innovative teaching methods on students’ academic performance: An empirical study on financial accounting

  • Francisca Tejedo Romero
    UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA Francisca.Tejedo[at]uclm.es
  • Carolina Pontones Rosa
    UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA
  • Yolanda Ramírez Corcoles
    UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA
  • Ángel Tejada Ponce
    UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA

Abstract

The implementation in Spain of the European Higher Education Area has involved a substantial change in traditional practices of university education, introducing important modifications both to the teaching methodology and the evaluation criteria.The objective of this work is to determine whether there is a relationship between the methodology and the evaluation scheme used and the results obtained by the students, differentiating academic years in which different methodologies were applied within the framework of the ECTS philosophy. To this aim this work focuses on the results achieved for the Financial Accounting subject, located in the first course of the Management and Business Administration degree. Firstly, a depiction of its electronic guide is undertaken, showing the teaching methodology followed for the subject. Afterwards, the results of the research are displayed, analyzing the relationships between the applied methodology and the marks achieved by the use of contingency tables and Pearson’s chi-square tests.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALBRECHT, E. S. & SACK, R. J. (2000). Accounting education: Charting the course through a perilous future. American Accounting Association, Education Series 16, Florida.


ARCHER, L., & HUTCHINGS, M. (2000). ‘Bettering yourself’? Discourses of risk, cost and benefit in ethnically diverse, young working-class non-participants’ constructions of higher education. British Journal of Sociology of Education, 21(4), 555-574.
http://dx.doi.org/10.1080/713655373

ARQUERO, J. L. (2000). Capacidades no técnicas en el perfil profesional en Contabilidad: las opiniones de docentes y profesionales. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 29(103), 149-172.


BARNET, R. & DI NAPOLI, R. (2008). Changing identities in Higher Education. Voicing Perspective. Routledge.


BERNABÉ, M. M., SÁNCHEZ, J. P. & VIDA, J. A. (2011). Nuevos criterios de valoración en las asignaturas de Contabilidad Financiera ¿Mejora de los resultados y de los conocimientos? Paper presented at the VIII Jornadas de Docencia en Contabilidad. Palma de Mallorca, Spain.


BIGGS, J. (1999). Teaching for Quality Learning at University. Buckingham: SRHE and Open University Press.


BROAD, M., MCDONALD, A. & MATTHEWS, M. (2000). Acceptability of accounting learning and teaching through the world wide web. Discussion Papers in Accounting and Management Science, Number 00-159, University of Southampton, Reino Unido.


BURNETT, S. (2003). The future of accounting education: a regional perspective. Journal of Education for Business, 78(3), 129-134.
http://dx.doi.org/10.1080/08832320309599709

CABRERA, A. (2003). Evaluación de la formación. Madrid: Síntesis.


CAMACHO, M. M. (2012). El uso de mandos interactivos: una innovación docente para aumentar la motivación y mejorar el aprendizaje del alumnado universitario. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 13(1), 412-436.


CAMILLONI, A. (1998). La Evaluación De Los Aprendizajes En El Debate Didáctico Contemporáneo. México: Paidos.


CAÑIBANO, L. (2008). Higher education in “Business Administration” in Spain: Adapting to the European Area of Higher Education. Paper presented at the I Convegno Nazionale of SIDREA: La Ragioneria e l’economia aziendale: dinamiche evolutive e prospective di Cambiamento. Siena, Italy.


CARRASCO, A., DONOSO, J. A., DUARTE, T., HERNÁNDEZ, J. J., LÓPEZ, R. & NÚÑEZ, C. (2010). La utilización de metodologías activas de aprendizaje en la enseñanza de la contabilidad. Paper presented at the XIV Encuentro de la Asociación Española de Profesores Universitarios de Contabilidad. A Coruña, Spain.


COLEN, M. T., GINÉ, N. & IMBERNÓN, F. (2006). La carpeta de aprendizaje del alumnado universitario. Barcelona: Octaedro.


COLL, C., ROCHERA-VILLACH, M. J., MAYORDOMO SAÍZ, R. M. & NARANJO, M. (2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las TIC. Electronic Journal of Research in Educational Phychology, 5, 783-804.


COUNCIL OF EUROPE (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment. Cambridge: Cambridge University Press. Retrieved August 21, 2010 from http://www.coe.int.


CUADRADO, I. & FERNÁNDEZ, I. (2008). Nuevas competencias del profesor en el EEES: una experiencia de innovación docente. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y cultura de la sociedad de la información, 9(1).
DAVIDSON, R. (2002). Relationship of study approach and exam performance. Journal of Accounting Education, 20(1), 29-44.
http://dx.doi.org/10.1016/S0748-5751(01)00025-2

DELGADO, A. M. & OLIVIER, R. (2006). La evaluación continua en un nuevo escenario docente. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1). Retrieved March 21, 2009 from http://www.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v3n1-delgado-oliver.


DELGADO, A. M. & OLIVIER, R. (2009). Interacción entre la evaluación continua y la autoevaluación formativa: la potenciación del aprendizaje autónomo. Red U: Revista de Docencia Universitaria, 4.


DEMSKI, J. S. & ZIMMERMAN, J. L. (2000). On research versus teaching: a long perspective. Accounting Horizons, 14(3), 343-352.
http://dx.doi.org/10.2308/acch.2000.14.3.343

DÍAZ, F. (2002): Didáctica y curriculo: un enfoque constructivista. Universidad de Castilla La Mancha. Cuenca.


DOWLING, C., GODFREY, J. M. & GYLE, N. (2003). Do hybrid flexible delivery teaching methods improve accounting students’ learning outcomes? Accounting Education: An International Journal, 12(4), 373-391.
http://dx.doi.org/10.1080/0963928032000154512

DRENNAN, L. G. & ROHDE, F. H. (2002). Determinants of performance in advanced undergraduate management accounting: An empirical investigation. Accounting and Finance, 42, 27-40.
http://dx.doi.org/10.1111/1467-629X.00065

EUROPEAN COMMISSION (2011). Informe del progreso sobre educación y formación. Bruselas: European Commission.


FARLEY, A. A. & RAMSEY, F. L. (1988). Student performance in first year tertiary accounting courses and its relationship to secondary accounting education. Accounting and Finance, 28(1), 29-44.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-629X.1988.tb00091.x

FERNÁNDEZ-BARBERÍS, G., ESCRIBANO-RÓDENAS, M. C. & BOSCH-FRIGOLA, I. (2006). Evaluación continua en matemáticas en la universidad. Minutes from the XIV Jornadas ASEPUMA - II Encuentro Internacional de Profesores de Matemáticas (pp. 1-11). Badajoz: Ediciones de la Universidad de Extremadura.


FREEMAN, M. A. & CAPPER, J. M. (1999). Exploiting the web for education: an anonymous asynchronous role simulation. Australian Journal of Educational Technology, 15(1), 95-116.


GANDÍA, J. L. & MONTAGUD, M. D. (2011). Innovación docente y resultados del aprendizaje: un estudio empírico en la enseñanza de la contabilidad de costes. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 152, 677-698.
http://dx.doi.org/10.1080/02102412.2011.10779716

GONZÁLEZ, J. & WAGENAAR, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Proyecto Piloto-Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.


HEALY, M. & MCCUTCHEON, M. (2010). Teaching with Case Studies: An Empirical Investigation of Accounting Lecturers’ Experiences. Accounting Education: An International Journal, 19(6), 555–567.
http://dx.doi.org/10.1080/09639284.2010.501577

IMBERNÓN, F. (1998). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Biblioteca de Aula. Grao.


LEI, J. (2010). Quantity versus quality: A new approach to examine the relationship between technology use and student outcomes. British Journal of Educational Technology, 41(3), 455-472.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2009.00961.x

LÓPEZ, M. (2001). La evaluación del aprendizaje en el aula. Madrid: Edelvives.


LÓPEZ, M. V., PÉREZ, M. C. & RODRÍGUEZ, L. (2011). La incidencia del uso de actividades online en la tasa de éxito en la asignatura de Contabilidad General. Paper presented at the VIII Jornadas de Docencia en Contabilidad. Palma de Mallorca, Spain.


LÓPEZ-PASTOR, V. M. (Coord.) (2009). Evaluación formativa y compartida en Educación Superior. Madrid: Narcea Ediciones.


MATEOS, A. & MARÍN, M. M. (2009). Aplicación de las nuevas tecnologías en la docencia universitaria de Contabilidad. Paper presented at the XV Congreso de la Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas. Valladolid, Spain.


MARTÍ, C. P. (2012). Determinants of students’ performance in financial accounting. Paper presented at the 35th Annual Congress of European Accounting Association. Ljubljana, Slovenia.


MARTINELLO, M. & COOK, G. (2000). Interdisciplinary Inquiry in Teaching and Learning, 2nd ed., Pearson Education, NJ: Upper Saddle River.


MITCHEL, N., CATER, J. J. & VARELA, O. (2009). Active versus passive teaching styles: an empirical study of student learning outcomes. Human Resource Development Quarterly, 20(4), 397-418.
http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.20025

MONEREO, C. & POZO, J. L. (2003). La Universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía. Barcelona: Síntesis.

PASCUAL, D., CAMACHO, M., URQUÍA, E. & MULLER, A. (2011). ¿Son los nuevos criterios de evaluación en el marco EEES adecuados para valorar el rendimiento académico de los alumnos? Experiencia en Contabilidad Financiera. Educade, 2, 67-83.

PASEK, J., KENSKI, K., ROMER, D. & JAMIESON, K. H. (2006). America’s youth and community engagement: How use of mass media is related to civic activity and political awareness among 14 to 22 years old. Communication Research, 33(3), 115-135.
http://dx.doi.org/10.1177/0093650206287073

PERERA, L. & RICHARDSON, P. (2010). Students’ Use of Online Academic Resources within a Course Web Site and Its Relationship with Their Course Performance: An Exploratory Study. Accounting Education: An International Journal, 19(6), 587-600.
http://dx.doi.org/10.1080/09639284.2010.529639

PÉREZ, P. J. & VILA, L. E. (2012). Efectos de las prácticas y métodos docentes sobre diferentes medidas del output educativo: el caso de la universidad española. Paper presented at the XXI Jornadas de la Asociación de la Economía de la Educación. Oporto, Portugal.


PÉREZ-PAREDES, P. & RUBIO, F. (2005). Testing and assessment. En D. Madrid, Mclaren, N. y Bueno, A. (eds.) TEFL in Secondary Education. (pp. 605-639). Granada: Universidad de Granada.


PLAZA, F., GÓMEZ, E., LÓPEZ, A., & FERNÁNDEZ-FUENTES, A. (2010). Reflexiones en torno a una experiencia de Evaluación Continua en el EEES. Revista Docencia e Investigación, 20, 11-32.


PONS, D. & MAULEÓN, E. (2010). Análisis de la aplicación de la metodología docente derivada del Plan Bolonia en la asignatura Contabilidad Financiera I. Paper presented at the XIV Encuentro de la Asociación Española de Profesores Universitarios de Contabilidad. A Coruña, Spain.


PORTER, B. A. & CARR, S. A. (1999). From strategic plan to practical realities: Developing and implementation a zero-based accounting curriculum. Issues in Accounting Education, 14(4), 565-588.
http://dx.doi.org/10.2308/iace.1999.14.4.565

RICO VERCHER, M. & RICO PÉREZ, C. (2004). El Portfolio Discente. Alcoy: Marfil.


ZABALZA, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.


ZAFRA, J. L., ROMÁN, I. & GÓMEZ, M. E. (2011). Influencia del uso de metodologías docentes combinadas en Análisis Contable sobre el rendimiento académico del alumno. Paper presented at the VIII Jornadas de Docencia en Contabilidad. Palma de Mallorca, Spain
Tejedo Romero, F., Pontones Rosa, C., Ramírez Corcoles, Y., & Tejada Ponce, Ángel. (2015). Effects of innovative teaching methods on students’ academic performance: An empirical study on financial accounting. Education in The Knowledge Society, 16(2), 109–128. https://doi.org/10.14201/eks2015162109128

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Tejedo Romero

,
UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA
Profesora de Contabilidad. Departamento de Administración de Empresas. Universidad de Castilla-La Mancha, Albacete-EspañaPlaza de la Universidad, 1, 02071 - ALBACETE

Carolina Pontones Rosa

,
UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA
Profesora de Contabilidad. Departamento de Administración de Empresas. Universidad de Castilla-La Mancha, Albacete-EspañaPlaza de la Universidad, 1, 02071 - ALBACETE

Yolanda Ramírez Corcoles

,
UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA
Profesora de Contabilidad. Departamento de Administración de Empresas. Universidad de Castilla-La Mancha, Albacete-EspañaPlaza de la Universidad, 1, 02071 - ALBACETE

Ángel Tejada Ponce

,
UNIVERSIDAD DE CASTILLA-LA MANCHA
Profesor de Contabilidad. Departamento de Administración de Empresas. Universidad de Castilla-La Mancha, Albacete-EspañaPlaza de la Universidad, 1, 02071 - ALBACETE
+