Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes (2024): ICILS 2023. International Computer and Information Literacy Study

Abstract

The International Computer and Information Literacy Study 2023 (ICILS) aims to assess the digital competence of 8th-grade students (equivalent to the second year of lower secondary education in Spain), measuring their ability to use Information and Communication Technologies (ICT) in various contexts. Conducted across 34 countries, the study enables international and national comparisons of student performance. In Spain, the average score was 495 points, surpassing both the EU average (493) and the global average of the study (476), despite significant regional variability. Regions such as Catalonia, Madrid, and Asturias performed notably well, while Ceuta and Melilla showed the lowest results. Factors such as gender, with girls outperforming boys, and internet access, which had less impact than at the EU level, were analysed. The report offers valuable insights for the Spanish education system, providing key data to enhance teacher training, design more inclusive educational policies, and assess school ICT access. However, areas for improvement include offering more concrete and practical examples for teachers, simplifying language for greater accessibility, and deepening the qualitative analysis of factors affecting digital competence performance.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Fraillon, J. (Ed.). (2025). An International Perspective on Digital Literacy. Results from ICILS 2023 (Revised). International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Fraillon, J., & Rožman, M. (Eds.). (2025). IEA International Computer and Information Literacy Study 2023. Assessment Framework. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-61194-0.
Fundación Telefónica. (2022). Libro Blanco de la Transformación Digital del Tercer Sector. Fundación Telefónica.
INTEF. (2021). Plan Digital de Centro. Descripción y guía. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). https://d66z.short.gy/p49c0w.
INTEF. (2022). Plan de Digitalización y Competencias Digitales del Sistema Educativo (Plan #DigEdu). Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). https://d66z.short.gy/GxRrJF
Gobierno de España. (2020a). Resolución de 7 de julio de 2020, de la Subsecretaría, por la que se publica el Convenio entre el Ministerio de Educación y Formación Profesional, el Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital y la Entidad Pública Empresarial Red.es, M.P., para la ejecución del programa "Educa en Digital". (BOE-A-2020-7682). Madrid, España: Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. https://d66z.short.gy/K734Ev.
Gobierno de España. (2020b). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (BOE-A-2020-17264). Madrid, España: Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. https://d66z.short.gy/ETTLPr.
Gobierno de España. (2022). Resolución de 4 de mayo de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación, sobre la actualización del marco de referencia de la competencia digital docente. (BOE-A-2022-8042). Madrid, España: Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. https://d66z.short.gy/o0Wl7w.
Gobierno de España. (2024). Resolución de 5 de septiembre de 2024, de la Secretaría de Estado de Educación, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación de 30 de julio de 2024, por el que se aprueba la propuesta de distribución territorial y los criterios de reparto de los créditos gestionados por comunidades autónomas destinados al Programa de cooperación territorial Código Escuela 4.0, en el ejercicio presupuestario 2024. (BOE-A-2024-18091). Madrid, España: Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. https://d66z.short.gy/8Hu7yP.
Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. (2024). ICILS 2023. Estudio Internacional sobre Competencia Digital. Informe Español. Secretaria General Técnica. Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones. https://d66z.short.gy/RJRhSz
OECD. (2024). Education Policy Outlook 2024: Reshaping Teaching into a Thriving Profession from ABCs to AI. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/dd5140e4-en
Alonso-De-Castro, M. G. (2025). Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes (2024): ICILS 2023. International Computer and Information Literacy Study. Education in The Knowledge Society, 26, e32337. https://doi.org/10.14201/eks.32337

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
22%
33%
Days to publication 
180
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca
+