ICT and Educommunication in the Montessori Pedagogy of the Andalusian Digital Context

Abstract

This study of multiple cases directly analyses the one currently declared one of the most representative alternative proposals for educational innovation. To ascertain the role of educommunication and the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in eight Montessorian schools in the Autonomous Community of Andalusia, a mixed methodology is designed with various instruments to complement and facilitate triangulation: observation sheet, semi-open questionnaire of 11 items to be administered by sixteen active Montessori guides, field notes, and photographic record. The results show that digital resources are present in six of the eight realities studied, that ICT is integrated from the Primary Education stage to search for information on the Internet, and that teachers do not prioritize the use of screens because of digital competence, both for teachers and learners, is not considered relevant for classroom practice. The conclusions point out some of the values that share the concept of educommunication and the philosophy of Maria Montessori as a scientific method that promotes interaction, outlined away from the digital age.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez Gandolfi, F. (2021). Fanificación y conectividad en las sociedades hipermediatizadas: Un estudio de caso seleccionado de la plataforma YouTube. InMediaciones De La Comunicación, 16(2). 10.18861/ic.2021.16.2.3155
Aparici, R. (Coord.) (2011). Educomunicación: Más allá del 2.0. Gedisa.
Bermejo-Berros, J. (2021). El método dialógico-crítico en Educomunicación para fomentar el pensamiento narrativo. Comunicar, 67, 111–121. 10.3916/C67-2021-09
Bogdan. R. y Biklen, S. K. (1997). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Allyn & Bacon.
Camps, V. (2009). Media Education beyond School. Comunicar, 32, 139–145. 10.3916/c32-2009-02-012
Cardozo-Rivera, I. (2020). Educomunicación: Aportes de la pedagogía activa y la comunicación participativa para el cambio social. En Vásquez-Rizo, F. E. y Calero-Cruz, S. (Eds.), La comunicación en la construcción del mundo social (pp. 93–103). Editorial Universidad Autónoma de Occidente. 10.2307/j.ctv1c7zgd5.8
Castro Lara, E. (2016). Educomunicación. Los primeros 60 años de una historia polisémica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 1(2), 103–119. 10.33936/rehuso.v1i2.308
Castro-Rozo, S. P. (2022). Ambientes de aprendizaje enriquecidos por las tecnologías de la información. Conrado, 18(85), 363–371. https://bit.ly/3nxL0dK
Chavarría, M. (2012). ¿Está Montessori obsoleta hoy?: a la búsqueda del Montessori posible. Revista Rupturas, 2(1), 58–117. 10.22458/rr.v2i1.174
Christensen, R. (2017). The Effects of Using Computer and iPad Story-Writing Applications for Creative Writing with Kinder Year Students in a Montessori Early Childhood Program. Sophia, St. Catherine University repository. https://bit.ly/3yxeUFu
Díaz-Herrera, L., González-Fernández, N. y Salcines-Talledo, I. (2022). Pensamiento crítico en docentes de Educación Primaria ante Instagram y TikTok. Education in the Knowledge Society, 23, e27569. 10.14201/eks.27569
García-Ruiz, R., Buenestado-Fernández, M. y Ramírez-Montoya, M. S. (2023). Evaluación de la Competencia Digital Docente: instrumentos, resultados y propuestas. Revisión sistemática de la literatura. Educación XX1, 26(1), 273–301. 10.5944/educxx1.33520
García-Ruiz, R., Pérez-Escoda, A. y Aguaded-Gómez, I. (2017). La investigación en educomunicación: Indicadores de impacto y difusión. En A. Gutiérrez Martín, A. García Matilla y R. Colado Alonso (Eds.), Educación Mediática y competencia digital (pp. 2355–2385). Aportaciones. Universidad de Valladolid.
Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 74–83. 10.6018/riite/2016/257631
Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1984). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata.
Gonzálvez, V. y Contreras-Pulido, P. (2014). Empoderar a la ciudadanía mediática desde la educomunicación. Comunicar, 21(42), 129–136. 10.3916/C42-2014-12
Gros, B. y Noguera, I. (2013). Mirando el futuro: Evolución de las tendencias tecnopedagógicas en educación superior. Campus virtuales, 2(2), 130–140.
Gutiérrez, A. y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 19(38), 31–39. 10.3916/C38-2012-02-03
Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R. y Gil-Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar, 70, 21–33. 10.3916/C70-2022-02
Hernández Pino, U., Anaya Diaz, S. L., Lara Silva, E. A. y Carrascal Reyes, M. C.(2019). Las Innovaciones Educativas con TIC como generadoras de cambio en las prácticas pedagógicas de aula. Ingeniería E Innovación, 7(1), 2019. 10.21897/23460466.1709
Iglesias Rodríguez, A., Martín González, Y. y Hernández Martín, A. (2023). Evaluación de la competencia digital del alumnado de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 33–50. 10.6018/rie.520091
Jones, M. (2016). Implementing Technology in the Primary Montessori Classroom. St. Catherine University. https://bit.ly/3a2sV4u
Jones, S. J. (2017). Technology in the Montessori classroom: Teachers’ beliefs and technology Use. Journal of Montessori Research, 3(1), 16–29. 10.17161/jomr.v3i1.6458
Leonard, G. (2015). The Montessori Classroom: A Foundation for Global Citizenship. NAMTA Journal, 40(2), 91–110. https://bit.ly/48XIhRF
Lillard, A. S. (2018). Rethinking Education: Montessori’s Approach. Current Directions in Psychological Science, 27(6), 395–400. 10.1177/0963721418769878
Lillard, A. S. y Else-Quest, N. (2006). Evaluating Montessori education. Science, 313, 1893–1894. 10.1126/science.1132362
Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L. M., y Pérez-Rodríguez, A. (2019). Tendencias de las publicaciones especializadas en el campo de la educomunicación y alfabetización mediática en Latinoamérica. Interface, 23. 10.1590/Interface.180193
Love, A. y Sikorski, P. (2000). Integrating technology in a Montessori classroom. Eric Report No. ED441600. https://bit.ly/3nrrFuU
MacDonald, G. (2016). Technology in the Montessori Classroom: Benefits, Hazards and Preparation for Life. NAMTA Journal, 41(2), 99–107. https://bit.ly/3rR9yUY
Macià-Gual, A. y Domingo-Peñafiel, L. (2022). Analysing the Montessori Principles from the Perspectives of Schools, Teachers, and Families. Center for Educational Policy Studies Journal, 13(1), 163–186. 10.26529/cepsj.1232
Marquès, P. y Casals, P. (2002). La pizarra digital en el aula de clase, una de las tres bases tecnológicas de la escuela del futuro. Revista Fuentes, 4, 36–44.
McNamara, J. (2016). How the Montessori Upper Elementary and Adolescent Environment Naturally Integrates Science, Mathematics, Technology, and the Environment. NAMTA Journal, 41(2), 83–97. https://bit.ly/46NRSZg
Narváez, A. y Castellanos, A. (2018). Educomunicación hoy: un reto necesario. Rehuso, 3(2), 25–34. 10.33936/rehuso.v3i2.1372
Nupairoj, N. (2016). El ecosistema de la alfabetización mediática: Un enfoque integral y sistemático para divulgar la educomunicación. Comunicar, 24(49), 29–37. 10.3916/C49-2016-03
Ortega-Rodríguez, P. J. y Pozuelos-Estrada, F. J. (2022). Factores influyentes en la mejora escolar. Un estudio de casos en las escuelas Freinet. Revista Complutense de Educación, 33(2), 181–189. 10.5209/rced.70415
Prada, M. (2019). Educar en la felicidad: Montessori en el hogar, de la teoría a la práctica. Anaya Multimedia.
Quecedo, R. y Castaño, C. (2003). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14. https://bit.ly/3Mq8Fdl
Rubio-Gaviria, D. A. y Heredia-Duarte, M. I. (2023). Tiempo, infancia y economía. Tres cuestiones para actualizar la lectura de María Montessori. Pedagogía y Saberes, (58), 71–84. 10.17227/pys.num58-17207
Sanchidrián, C. (2023). La pedagogía de Montessori y la formación de profesores. La importancia de la teoría. Pedagogía y Saberes, (58), 9–22. 10.17227/pys.num58-17194
Sanchidrián, C. y Ortega, F. (2015). La literatura infantil ejemplarizante: Montessori a través de cuando las grandes maestras eran niñas. In Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación: Arte, literatura y educación, 2, (pp. 240–248). Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
Santos Albardía, M., Agirreazkuenaga Onaindia, I. y Peña Fernández, S. (2023). Educomunicación en la era de la hiperconectividad: Educación libertadora para fomentar la ciudadanía crítica. Comunicação Mídia E Consumo, 20(58). 10.18568/cmc.v20i58.2820
Sartori, G. (2005). Homo videns. La sociedad teledirigida. Punto de Lectura.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.
Soto-Varela, R., Boumadan, M., Ortega-Rodríguez, P. J. y Poyatos-Dorado, C. (2023). La Inclusión de Proyectos de Innovación Educativa con base TIC en los centros de Educación Primaria, y su Impacto en el Rendimiento Académico del Alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 41–53. 10.6018/reifop.545011
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
Trilla, J. (Coord.) (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Graó.
Valverde Berrocoso, J., Garrido Arroyo, M. C. y Fernández Sánchez, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías: un modelo teórico para las buenas prácticas educativas con TIC. Education in the Knowledge Society, 11(1), 203–229. 10.14201/eks.5840
Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications.
Yonezu, M. (2018). History of the Reception of Montessori Education in Japan. Espacio, Tiempo y Educación, 5(2), 77–100. 10.14516/ete.227
Prieto-Medel, C., García-Rojas, A. D., Gómez, Ángel H., & García Prieto, F. J. (2024). ICT and Educommunication in the Montessori Pedagogy of the Andalusian Digital Context. Education in The Knowledge Society, 25, e31560. https://doi.org/10.14201/eks.31560

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
22%
33%
Days to publication 
365
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca
+