Use of Virtual Reality Environments for the Teaching of History in Primary Education

Abstract

Technology has produced a great revolution in society, including the educational field. Thanks to these technologies, one of the new methodological trends focus on integrating virtual reality (VR) within the classroom. Among its advantages, the ability to involve students in a three-dimensional world, where they are the main characters of the teaching-learning process, stands out. However, the use of VR in history teaching has been little studied so far. The main objective of this study is to evaluate the impact of the integration of virtual environments on academic performance and motivation reached by fifth primary education students compared to teaching without VR. Based on a quantitative methodological approach, the data obtained in an intervention where 38 students participated from a Primary School in the Autonomous Community of Castilla-La Mancha (Spain), divided into two groups (control and experimental), have been compared and analyzed. The curricular contents worked on are related to the didactic unit on "Spain in the Middle Ages: Al-Andalus." The teaching process has been entirely analogous in both groups. The only difference was the experimental group's use of a virtual environment through the CoSpaces Edu tool. According to the results obtained, there was a statistically significant improvement in favor of the group that worked with using VR in terms of academic performance and motivation.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Al-Amri, A., Osman, M., & Al Musawi, A. (2020). The Effectiveness of a 3D-Virtual Reality Learning Environment (3D-VRLE) on the Omani Eighth Grade Students' Achievement and Motivation towards Physics Learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(5), 12-13. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i05.11890
Al-Gindy, A., Felix, C., Ahmed, A., Matoug, A., & Alkhidir, M. (2020). Virtual reality: Development of an integrated learning environment for education. International Journal of Information and Education Technology, 10(3), 171-175. https://doi.org/10.18178/ijiet.2020.10.3.1358
Alonso-Ferreiro, A., & Zabalza-Cerdeiriña, M. A. (2021). Competencia digital del alumnado de educación primaria de Galicia. Investigación: cultura, ciencia y tecnología, (25), 18-26.
Aznar-Díaz. I., Romero-Rodríguez, J. M., & Rodríguez-García, A. M. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 256-274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139
Barahona, C. (2019). CoSpaces: Realidad Virtual en el aula. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). 3-8. https://intef.es/observatorio_tecno/cospaces/
Benítez Orea, J. K., Cano Carretero, J. A., Fernández Friera, E., & Bustos Jiménez, A. (2018). Ciencias Sociales 5º de Educación Primaria (Castilla-La Mancha). Anaya.
Bisquerra, R., & Alzina, R. B. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Brown, M., McCormack, M., Reeves, J., Brook, D. C., Grajek, S., Alexander, B., Bali, M., Bulger, S., Dark, S., Engelbert, N., Gannon, K., Gauthier, A., Gibson, D., Gibson, R., Lundin, B., Veletsianos, G., & Weber, N. (2020). EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. EDUCAUSE.
Cabero Almenara, J., & Fernández Robles, B. (2018). Las tecnologías digitales emergentes entran en la Universidad: RA y RV. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 119-138. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20094
Calderón, S., Bournissen, J. M., & Tumino, M. (2019). La Realidad Virtual y su impacto en el aprendizaje. En XXV Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (pp. 314-324). Universidad Nacional de Río Cuarto. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/90933
Cochrane, T. (2016). Mobile VR in education: From the fringe to the mainstream. International Journal of Mobile and Blended Learning, 8(4), 44-60. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2016100104
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Erlbaum.
Contreras-Colmenares, A. F., & Garcés-Díaz, L. M. (2019). Ambientes Virtuales de Aprendizaje: dificultades de uso en los estudiantes de cuarto grado de primaria. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, 27, 215-240. https://doi.org/10.25100/prts.v0i27.7273
Cózar-Gutiérrez, R., González-Calero, J. A., Villena-Taranilla, R., & Merino-Armero, J. M. (2019). Análisis de la motivación ante el uso de la realidad virtual en la enseñanza de la historia en futuros maestros. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 68, 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1315
Diario Oficial de Castilla-La Mancha. (2014). Decreto 54/2014, de 10/07/2014, por el que se establece el currículo de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha. Diario Oficial de Castilla-La Mancha, año 33, nº. 132, de 11 de julio de 2014, 18605.
Delgado-Algarra, E. J. (2020). ICTs and Innovation for Didactics of Social Sciences. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2882-2
Delightex GmbH (2021). Transforming education with CoSpaces Edu, kids learn by creating virtually anything! https://cospaces.io/edu/about.html
Di Natale, A. F., Repetto, C., Riva, G., & Villani, D. (2020). Immersive virtual reality in K‐12 and higher education: A 10‐year systematic review of empirical research. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2006-2033. https://doi.org/10.1111/bjet.13030
Duque Vanegas, M. B. (2018). Realidad virtual en la educación artística: un camino para la innovación educativa [Trabajo de Maestría, Instituto Politécnico de Leiria] IC-Online. http://hdl.handle.net/10400.8/3404
Feliu, M., & Cózar-Gutiérrez, R. (2018). Nuevos recursos TIC para la enseñanza de la Historia en educación obligatoria. En P. Miralles y C. J. Gómez (Eds.), La educación histórica ante el reto de las competencias. Métodos, recursos y enfoques de enseñanza (pp. 39-50). Octaedro.
Fernández, G. I. (2019). Realidad aumentada y realidad virtual en el aula. Las nuevas realidades tecnológicas: los docentes frente a la posibilidad de generar aprendizajes significativos en Ciencias Sociales y disciplinas afines. En A. Errobidart (Ed.), Procesos de comunicación pedagógica en la Educación Secundaria. Reflexiones sobre el uso de las TIC en el aula (pp. 168-169). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. https://rb.gy/elqqzw
Freeman, A., Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., & Hall Giesinger, C. (2017). NMC/CoSN Horizon Report: 2017 K-12 Edition. The New Media Consortium.
Gómez Carrasco, C. J., Cózar Gutiérrez, R., & Miralles Martínez, P. (2014). La enseñanza de la historia y el análisis de libros de texto. Construcción de identidades y desarrollo de competencias. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 29(1), 1-25. https://doi.org/10.18239/ensayos.v29i1.532
Gómez Carrasco, C. J., & Miralles Martínez, P. (2016). Historical Skills in Compulsory Education: Assessment, Inquiry Based Strategies and Students’ Argumentation. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(2), 130-136. https://doi.org/10.7821/naer.2016.7.172
Gómez Carrasco, C. J., Rodríguez-Medina, J., Chaparro, A., & Alonso, S. (2022). Recursos digitales y enfoques de enseñanza en la formación inicial del profesorado de Historia. Educación XXI, 25(1), 143-170 https://doi.org/10.5944/educXX1.30483
Gómez García, G., Rodríguez Jiménez, C., & Ramos Navas-Parejo, M. (2019). La realidad virtual en el área de educación física. Journal of Sport and Health Research, 11(1), 177-186.
Grence Ruiz, T. (Dir.). (2015). Ciencias Sociales 5º Primaria. Castilla-La Mancha. Santillana Educación.
INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. https://bit.ly/3Yjjhy2
Keller, J. M. (2010). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. Springer US. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1250-3
Loorbach, N., Peters, O., Karreman, J., & Steehouder, M. (2015). Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self-directed instructional setting aimed at working with technology. British Journal of Educational Technology, 46(1), 204-218. https://doi.org/10.1111/bjet.12138
Makransky, G., & Lilleholt, L. (2018). A structural equation modeling investigation of the emotional value of immersive virtual reality in education. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1141-1164. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9581-2
Miralles Martínez, P., Gómez Carrasco, C. J., & Monteagudo Fernández, J. (2019). Percepciones sobre el uso de recursos TIC y «MASS-MEDIA» para la enseñanza de la historia. Un estudio comparativo en futuros docentes de España-Inglaterra. Educación XX1, 22(2), 187-211. https://doi.org/10.5944/educxx1.21377
Moreno, N. M., Leiva, J. J., Galván, M. C., López, E., & García, F. J. (2017). Realidad aumentada y realidad virtual para la enseñanza-aprendizaje del inglés desde un enfoque comunicativo e intercultural. En Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. y Sánchez-Rivas, E. (Eds.), Innovación docente y uso de las TIC en educación (pp. 1-11). UMA Editorial.
Pellas, N., Mystakidis, S., & Kazanidis, I. (2021). Immersive Virtual Reality in K-12 and Higher Education: A systematic review of the last decade scientific literature. Virtual Reality, 25, 835–861. https://doi.org/10.1007/s10055-020-00489-9
Pelletier, K., McCormack, M., Reeves, J., Robert, J., & Arbino, N. (2022). 2022 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. Boulder, CO: EDU. http://bit.ly/3JMjcPu
Plass, J. L., & Kaplan, U. (2016). Emotional Design in Digital Media for Learning. En Emotions, Technology, Design, and Learning (pp. 131-161). Academic Press. http://doi.org/10.1016/B978-0-12-801856-9.00007-4
Prata, D. N., Barbato, S., & González, M. F. (2020). Ambientes virtuales de aprendizaje y producción de identidad en la formación inicial docente. Digital Education Review, 38, 23-41. https://doi.org/10.1344/der.2020.38.23-41
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg. https://doi.org/10.2760/178382
Slater, M., & Sanchez-Vives, M. V. (2016). Enhancing our lives with immersive virtual reality. Frontiers in Robotics and AI, 3, Article 74. https://doi.org/10.3389/frobt.2016.00074
Villena-Taranilla, R., Cózar-Gutiérrez, R., González-Calero, J. A., & López-Cirugeda, I. (2022a). Strolling through a city of the Roman Empire: an analysis of the potential of virtual reality to teach history in Primary Education, Interactive Learning Environments, 30(4), 608-618, https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1674886
Villena-Taranilla, R., Tirado-Olivares, S., Cózar-Gutiérrez, R., & González-Calero, J. A. (2022b). Effects of virtual reality on learning outcomes in K-6 education: a meta-analysis. Educational Research Review, 35, 100434. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100434
Voštinár, P., Horváthová, D., Mitter, M., & Bako, M. (2021). The look at the various uses of VR. Open Computer Science, 11(1), 241-250. https://doi.org/10.1515/comp-2020-0123
Zantua, L. S. O. (2017). Utilization of virtual reality content in grade 6 social studies using affordable virtual reality technology. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 5(2), 1-10. https://rb.gy/3ylbzb
Córcoles-Charcos, M., Tirado-Olivares, S., González-Calero Somoza, J. A., & Cózar-Gutiérrez, R. (2023). Use of Virtual Reality Environments for the Teaching of History in Primary Education. Education in The Knowledge Society, 24, e28382. https://doi.org/10.14201/eks.28382

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Córcoles-Charcos

,
Universidad de Castilla-La Mancha
LabinTic. Laboratorio de integración de la tecnología en las aulas. Facultad de Educación de Albacete – Universidad de Castilla-La Mancha Plaza de la Universidad, nº 3, 02071 – Albacete (Spain) Teléfono: 967599200

Sergio Tirado-Olivares

,
Universidad de Castilla-La Mancha
LabinTic. Laboratorio de integración de la tecnología en las aulas. Facultad de Educación de Albacete – Universidad de Castilla-La Mancha Plaza de la Universidad, nº 3, 02071 – Albacete (Spain) Teléfono: 967599200

José Antonio González-Calero Somoza

,
Universidad de Castilla-La Mancha
Responsable LabinTic. Laboratorio de integración de la tecnología en las aulas. Facultad de Educación de Albacete – Universidad de Castilla-La Mancha Plaza de la Universidad, nº 3, 02071 – Albacete (Spain) Teléfono: 967599200

Ramón Cózar-Gutiérrez

,
Universidad de Castilla-La Mancha
Responsable LabinTic. Laboratorio de integración de la tecnología en las aulas. Facultad de Educación de Albacete – Universidad de Castilla-La Mancha Plaza de la Universidad, nº 3, 02071 – Albacete (Spain) Teléfono: 967599200
+