The Didactic Unit (integrated): Programming Document for Educational Innovation-inquiry (s) in / from an Inclusive Perspective. A Case Study

Abstract

Through this work, we carry out a theoretical and procedural tour (researcher) of the need (to update and regenerate) the teaching programmer exercise, in its process of curricular contextualization, especially in compulsory secondary education (hereinafter, eso), as a experience carried out in a secondary school (as a single case study); all this, to respond to the demands of the teachers of said center, in addition to a progressive qualification of the educational processes to be carried out in said school. The research process, with a qualitative methodology, using the open and closed questionnaire as a base technique, and, above all, the discussion groups (based on six categories), has been carried out in two successive phases, going from the necessity of the general programmer exercise, to a more particular and integrating one –interdisciplinarity–. Through the conclusions and discussions, the transfer of said programming exercise to the teaching level has been evidenced, both in the improvement of teaching methods and in the improvement of the student’s school results, in general. Finally, and as a base model, a programming design has been established by didactic units for all the teachers of said center, without undermining its transfer to other centers and teachers in said zone or other educational zones. On the other hand, it is necessary to highlight the richness of this experience in all its fields, activating the need to investigate (from the action) all school actions and, in particular, those that have as their object the curricular design of the teaching processes.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AA. VV. (1997). Indicadores educativos: Cinco opiniones. Cuadernos de Pedagogía (256), 70-75.
Aguaded, J. I. (2009). Nuevas formas de comunicación: cibermedios y medios móviles. Comunicar, 33, 10-13.
Arco, J. L., y Fernández, A. (Coords.). (2004). Necesidades Educativas Especiales. Manual de Evaluación e Intervención Psicológica. Madrid: McGraw-Hill.
Bronfenbrenner, (1985). Contextos de crianza del niño, problemas y perspectivas. Revista Infancia y Aprendizaje, 29, 51-52.
Cabrerizo, J. y Rubio, M. J. (2007). Atención a la diversidad. Teoría y práctica. Madrid: Pearson Educación.
Cardona, J. (2001). Elementos de Teoría Organizativa del Centro Escolar. Madrid: Sanz y Torres.
Casanova, M. A. (1992). La evaluación, garantía de calidad para el centro educativo. Zaragoza: Edelvives.
Escamilla, A. (1993). Unidades didácticas: una propuesta de trabajo en el aula. Zaragoza: Edelvives.
España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, Texto Consolidado. Boletín Oficial del Estado, Legislación Consolidada, núm. 295, 10 de diciembre de 2013.
España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, modificada por la Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre [loe–Texto Consolidado]. Boletín Oficial del Estado, 4 de mayo de 2006, núm. 106. Referencia: boe-A-2006-7899.
España. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, de 10 de diciembre de 2013.
García, J. A. (2019). Psicología del Desarrollo i. Madrid: uned.
Gimeno, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
González, M. A. y Jiménez, C. (2011). Pedagogía diferencial y atención a la diversidad. Madrid: Ramón Areces.
Gutiérrez, F. y Vila, J. O. (2011). Psicología del Desarrollo ii. Madrid: uned.
Jiménez, C. y González, M. A. (Coords.) (2011). Pedagogía diferencial y atención a la diversidad. Madrid: uned.
Martínez, C. (2017). Evaluación de programas. Madrid: uned.
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 3, de 3 de enero de 2015.
Salvador, F.; Rodríguez, J. L. y Bolívar, A. (2004). Diccionario Enciclopédico de Didáctica. Vol. ii. Málaga: Aljibe.
Soler, E. (1995). Control de calidad e innovación. En xi Congreso Nacional de Pedagogía. Madrid: Bordón. Sociedad Española de Pedagogía.
Woolfolk, A. (2014). Psicología educativa. Madrid: Pearson.
Campos Barrionuevo, B. (2020). The Didactic Unit (integrated): Programming Document for Educational Innovation-inquiry (s) in / from an Inclusive Perspective. A Case Study. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 38(1), 147–175. https://doi.org/10.14201/et2020381147175

Downloads

Download data is not yet available.
+