A qualitative study on pre-service teacher didactic communicative competence

  • Mª del Mar Camus Ferri
    Facultad de Educación Universidad de Alicante
  • Marcos Jesús Iglesias Martínez
    Universidad de Alicante marcos.iglesias[at]ua.es
  • Inés Lozano Cabezas
    Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas Facultad de Educación Universidad de Alicante

Abstract

Teachers must have didactic communicative competence to interact with students and facilitate their learning process. Students’ understanding of ideas as well as the interest and emotions they may feel from new learnings largely depend on the way teachers interact using their knowledge, competence and communication as well as their communicative skills. The objective of this study was to know and analyse pre-service teachers’ levels of communicative competence and identify what strategies and skills they developed during these didactic interactions. A qualitative research methodology was chosen to approach pre-service teachers’ reflections about the object of study. Semi-structured interviews were conducted leading to reflections on their training. The qualitative AQUAD program was used and enabled the analysis of participants’ narratives based on the designed code map. Results showed that despite the relevance of communication in the teaching-learning process, pre-service teachers mostly used verbal communication skills and techniques. Their didactic communicative competence continues to be insufficient when they start to teach. Interactions with students, however, constitute one of the key factors of quality in educational processes, therefore this study proposes ways to improve didactic communicative competence that can be integrated into initial teacher training curricula. 
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Author Biography

Marcos Jesús Iglesias Martínez

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Universidad de Alicante
Marcos Jesús Iglesias Martínez, doctor en Pedagogía por la Universidad de Alicante (premio extraordinario de doctorado) y licenciado en Filosofía por la Universidad de Oviedo. Ha trabajado como educador y profesor de enseñanza secundaria. Actualmente es profesor en el área de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Alicante, miembro de la Junta de Facultad de Educación y del tribunal para la homologación de títulos extranjeros. Es miembro investigador del Grupo de Interdisciplinar en Docencia Universitaria (GIDU) y Tecnología Aplicadas a la Educación (TACE) . Sus line as de investigación se basan en el diseño de los procesos educativos, formación inicial del profesorado y desarrollo profesional docente, en los distintos niveles del sistema educativo. Asimismo, ha publicado capítulos, artículos y comunicaciones basados en diseño curricular e innovación educativa en congresos internacionales y nacionales.
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