Social inclusion and European adult education schools, research findings

  • Javier Fombona
    Univ. de Oviedo fombona[at]uniovi.es
  • Marta Soledad García
    Univ. de Oviedo
  • Beatriz Sierra
    Univ. Oviedo
  • Maria Angeles Pascual
    Univ. Oviedo
  • Susana Molina
    Univ. de Oviedo

Abstract

Lifelong learning has become an emerging phenomenon that influences a large part of European education policies. This European project deals how the adult education promotes the employment and the social inclusion, especially for people in their multiple situations of vulnerability. This work is developed under the leadership of the University of Oviedo and it analyzes the action of several adult schools in Spain and Italy. The project brings together synergies internationally in order to improve the work of teachers of these schools, since this is where is located one of the main public access routes to the normalization of these people in society. Our main objective is to show these methodologies and the characteristics of these systems. We use a descriptive methodology from the perspective of the teacher training. The analysis of these centers was carried out through a questionnaire to quantify each component and the educational variables of these schools. The analysis highlights their characteristics, and the results detect their tasks, their methodologies, and a large unknown action. In essence, the activity focuses on offering, those over eighteen years old, the possibility of acquiring and developing skills aimed at facilitating employment and their active participation in social dynamics. The breadth and variety of its teachings makes these centers a representation of the diversity in our society. The project discovers how are the teachers, their academic profile, and the challenges to provide each student with the answer to his/her needs, with the aim of developing their capabilities to the fullest. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bartolomé, M. (Coord.) (2003). ¿Construimos Europa? El sentimiento de pertenencia desde una pedagogía de la inclusión. Madrid: Comunidad de Madrid.

Circular de 22 de septiembre de 2016 por la que se dictan instrucciones para la organización y el funcionamiento de los Centros para Personas Adultas en el año académico 2016-2017. Descargado el 24.01.2017. https://www.educastur.es/documents/10531/40286/Circular.+Instrucciones+de+organizaci%C3%B3n+y+funcionamiento+de+CEPA+2016-17/f3997587-35dd-46df-845e-8139f7123208.

Cruz Roja Española (2014). Informe sobre la vulnerabilidad social. Madrid. Descargado el 12.02.2018. goo.gl/16Xj7E.

Datos 2016-2017 cepa de Gijón. Servicio de Inspección Educativa. Inédita. 4 pp.

Estévez, A. y López, M. (2005). La integración educativa en Portugal. Un análisis de la enseñanza obligatoria. Revista Española de Educación Comparada, 11, 315-356.

Fombona, J. y Agudo, S. (2013). «Deslocalización del contexto académico: renovación y unificación Erasmus». Enseñanza & Teaching, 31 (1), 127-146.

Fombona, J.; Pascual, M. e Iglesias, M. (2015). Movilidad estudiantil Erasmus: de la fraternidad europea a la opción migratoria. Migraciones, 38, 163-184.

ISTAT (2015). Instituto Nazionale di Statistica. Italia. https://www.istat.it/.

International Organization for Migration (2013). World Migration Report 2013. Migrant well-being and development. Ginebra: International Organization for Migration.

Jessop, B. (2014). Variegated Capitalism and the Eurozone Crisis: Modell Deutschland, Neo-Liberalism and the World Market. N. B. Polonia. Descargado el 01.03.2014. http://www.nccert.biz/badania/seminaria_files/24iv2013.pdf.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo.

Llano Ortiz, J. C. (Coord.) (2016). 6º Informe 2016. El estado de la pobreza. Seguimiento del indicador de riesgo de pobreza y exclusión social en España (2009-2015). Madrid: European Antipoverty Network-España. Descargado el 01.02.2017. http://www.eapn.es/estadodepobreza/ARCHIVO/documentos/Informe_AROPE_2016.pdf.

López-Torrijo, M. (2009). La inclusión educativa de alumnos con discapacidades graves y permanentes en la Unión Europea. Relieve, 15 (1).

Maalouf, A. (1999). Les identitats que maten. Barcelona: La Campana.

Mackenbach, J.; Karanikolos, M. y McKee, M. (2013). The unequal health of Europeans: successes and failures of policies. The Lancet, 381, 1125-1134.

Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (2016). Las cifras de la educación en España. Estadísticas e Indicadores. Estadística 2016. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Descargado el 24.01.2017. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=17777.

Programación General Anual 2016-2017. Centro de Educación de Personas Adultas de Gijón. Inédita. 101 pp.

Rodríguez Alvariño, M. (2010). Aula Mentor, herramienta para el aprendizaje a lo largo de la vida. Participación Educativa, número extraordinario, 37-48. Descargado el 30.01.2017. http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/extr2010-rodriguez-alvarino.pdf.
Fombona, J., García, M. S., Sierra, B., Pascual, M. A., & Molina, S. (2019). Social inclusion and European adult education schools, research findings. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 37(1), 7–21. https://doi.org/10.14201/et2019371721

Downloads

Download data is not yet available.
+