Infographies as innovation in scientific articles: valuation of the scientific community

Abstract

The emergence of new technologies, the universalization of internet use and the creation of increasingly intuitive software has meant a revolution whose consequences are still difficult to predict. In the case of education and science, traditional models have been displaced by new ways of teaching, learning, research and communication. One of the new tools that has gained strength in recent years has been infographics. An infographic is in its most basic concept a series of images that supported in a text intended to facilitate the transmission of information. The objective of this study is to know the degree of acceptance of infographics as a complement to the scientific article. Through the ad hoc design of a Likert scale survey, the opinion of 43 researchers who have published in the journal NAER Journal, which offers among its services the visualization of the article in its infographic format, has been collected. The main results of the investigation confirm that the respondents value this service very positively and are satisfied with the infographic they have obtained. However, the lack of technical competence and time of the subjects causes that this resource is not used. This problem makes us think about the suitability of the creation of graphic departments by the universities and scientific journals that facilitate this type of service to the researcher as those that are currently part of the newspapers. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abadal, E.; y Alcaraz, L. R. (2008). Revistas científicas de las universidades españolas: acciones básicas para aumentar su difusión e impacto. Revista Española de Documentación Científica, 31 (2), 240-260. Recuperado de http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/427. https://doi.org/10.3989/redc.2008.v31.i2.427

Cabrera-Flores, M.; Luna-Serrano, E. y Vidauri, G. (2014). Las revistas mexicanas de investigación educativa rumbo a la corriente principal de difusión de la ciencia. RELIEVE, 20 (2), art. M5. doi: http://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4405. https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4405

Canet, J. L. (2012). La evolución de las revistas digitales. Seminario de investigación llevado a cabo en la Universidad de la Coruña, Galicia, España. Recuperado de https://www.bidiso.es/sielae/upload/estaticas/file/CANET2(1).pdf.

Clarín (1997). Manual de estilo. Buenos Aires: Aguilar.

Colle, R. (1998). Estilos o tipos de infógrafos. Revista Latina de Comunicación Social, 12. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_9/nr_154/a_1917/1917.htm.

Díaz, M.; Asensio, B.; LLorente, G.; Moreno, E.; Montori, A.; Palomares, F.; Palomo, J.; Pulido, F.; Senar, J. y Tellería, J. (2001). El futuro de las revistas científicas españolas: un esfuerzo científico, social e institucional. Revista española de Documentación Científica, 24 (3), 306-314. doi:http://dx.doi.org/10.3989/redc.2001.v24.i3.61. https://doi.org/10.3989/redc.2001.v24.i3.61

Elsevier Library Connect Editorial Office (2007). Elsevier Library Connect Pamphlet: Appendix II: STM Journal Types. Recuperado de http://archive.li/5VLUM.

González, D. G. (2014). Los infográficos periodísticos como género informativo. Historia y Comunicación Social, 19, 93-107. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/hics/article/download/45013/42384. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45013

Marín Ochoa, B. E. (2009). La infografía digital, una nueva forma de comunicación. (Tesis doctoral) Universitat Autònoma de Barcelona. España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/48653.

Martín Aguado, J. A. y Armentia Vizuete, J. I. (1995). Tecnología de la información escrita. Madrid: Editorial Síntesis.

Martínez-Rizo, F. (1999). La Revista de la Educación Superior en el panorama editorial mexicano. Revista de la Educación Superior, 27 (111), 101-110. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista111_S2A2ES.pdf.

Pablos Coello, J.M. (2013). Fundamentos de una revista científica, ¿qué es? y ¿para qué? Lecciones del portal. Recuperado de http://www.portalcomunicacion.com/uploads/pdf/79.pdf.

Ramírez Martínez, D. C.; Martínez Ruiz, L. C. y Castellanos Domínguez, Ó. F. (2012). Divulgación y difusión del conocimiento: las revistas científicas. Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/8394/.

Roney Aguirre, C.; Menjívar Valencia, E. y Morales, H. (2015). Elaboración de infografías: hacia el desarrollo de competencias del siglo XXI. Diá-Logos, (15), 23-37. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i15.2207.

Shaoqiang, W. (2017). Infografía: Diseño y visualización de la información. Barcelona: Editorial Promopess.

UNESCO (2015). Informe de la UNESCO sobre la ciencia. Hacia 2030. Resumen ejecutivo. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235407_spa.
Vilaplana Camús, A. J. (2019). Infographies as innovation in scientific articles: valuation of the scientific community. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 37(1), 103–121. https://doi.org/10.14201/et2019371103121

Downloads

Download data is not yet available.
+