Incidence of the Augmented Reality on the teaching of history. An experience in third year class of primary education

  • Elena María Piqueras Casado
    LabinTic. Laboratorio de integración de las TIC en el aula. Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Ramón Cózar Gutiérrez
    LabinTic. Laboratorio de integración de las TIC en el aula. Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha. ramon.cozar[at]uclm.es
  • José Antonio González-calero Somoza
    LabinTic. Laboratorio de integración de las TIC en el aula. Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha.

Abstract

In the following study, the integration of Augmented Reality is valued as an emerging technology with strong possibilities of application in the educational field. In our study, a teaching unit «Time and History» of the Social Science subject in the third course of Primary Education has been implemented. Using different historic 3d image from SketchUp software, specifically the models used have been taken from Warehouse as Augmented Reality scenes and have been visualized through the pc software Aumentaty Author. The sample includes 56 students attending a school in the province of Albacete (Spain). From a quasi-experimental design with a control and an experimental group two dimensions have been analysed: the academic performance and different motivational variables. This paper includes detailed information about the teaching unit, defining contents and time of each session. Unlike other similar studies, this work does not show significant improvement in the students’ academic performance or in their motivation. However, students do believe to have participated actively and that the tool facilitates the learning process making it easy and clear. Moreover, thanks to this method, students have had the chance to work in small groups, improving the cooperation and the social integration, as well as learning the interactive and virtual possibilities that this tool could offer and which help them to improve the digital competence and the searching and information selection skills.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Antón Sancho, A. y Gómez Alonso, M. (2016). La geometría a través del arte en Educación Infantil. Enseñanza & Teaching, 34, 1-2016, 93-117.

Argos González, J.; Ezquerra Muñoz, M. P. y Castro Zubizarreta, A. (2011). Escuchando la voz de la infancia en los procesos de cambio e investigación educativos. Aproximación al estudio de las transiciones entre las etapas de Educación Infantil y Educación Primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 54 (5). Descargado el 5 de diciembre de 2016. http://rieoei.org/index.php.

Ballesta Pagán, J. (1995). Función didáctica de los materiales curriculares. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 5, 29-46.

Bardin, L. (1986). Análisis de Contenido. Madrid: Akal.

Boronat Mundina, J. (2005). Análisis de contenido. Posibilidades de aplicación en la investigación educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (2), 157-174.

Cabero Almenara, J. y Loscertales Abril, F. (2002). Elaboración de un sistema categorial de análisis de contenido para analizar la imagen del profesor y la enseñanza en la prensa. En La investigación en medios de comunicación. Descargado el 14 de abril de 2017. http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/57.pdf.

Cardona Andújar, J. (2016). Formación en competencias comunicativas de los maestros de Educación Infantil. Enseñanza & Teaching, 34, 2-2016, 109-130.

Delgado de Paiva, M. y Rodríguez Rodríguez, J. (2011). La consideración de las dificultades de aprendizaje en una muestra de libros de texto y materiales didácticos de educación primaria en Portugal. Enseñanza & Teaching, 29, 2-2011, 103-123.

Gútiez Cuevas, P. (1995). La Educación Infantil: modelos de atención a la infancia. Revista Complutense de Educación Infantil, 6 (1), 101-113.

Jaramillo, L. (2007). Concepción de infancia. Zona próxima. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación. Universidad del Norte, 8, 108-123.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Ediciones Paidós.

Lera Rodríguez, M. J. (2007). Calidad de la Educación Infantil: Instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 343, 301-323.

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (boe n.º 238, de 4 de octubre).

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (boe n.º 106, de 4 de mayo).

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (boe n.º 295, de 10 de diciembre).

Martínez Bonafé, J. (1992). Siete cuestiones y una propuesta. Cuadernos de Pedagogía, 203, 8-13.

Martínez Bonafé, J. (2001). Óxido sobre el currículum en plena era digital (Crítica a la tecnología del libro de texto). Kikiriki. Cooperación Educativa, 61, 22-29.

Martínez Redondo, M.; Pérez Ferra, M. y Sierra y Arizmendiarrieta, B. (2014). Incidencia de los hábitos educativos en el aprendizaje del alumnado de Educación Infantil. Enseñanza & Teaching, 32, 2-2014, 147-176.

Parcerisa Aran, A. (1999). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Editorial Graó.

Salgado Somoza, M. y Salinas Portugal, M. J. (2009). El número en los libros de texto de Educación Infantil. En M. J. González, M. T. González y J. Murillo (Coords.). Investigación en Educación Matemática (tomo XIII, pp. 487-497). Santander: seiem.

Vila, I. (2000). Aproximación a la educación infantil: características e implicaciones educativas. Revista Iberoamericana de Educación, 22. Descargado el 18 de diciembre de 2016. http://rieoei.org/rie22f.htm.
Piqueras Casado, E. M., Cózar Gutiérrez, R., & González-calero Somoza, J. A. (2018). Incidence of the Augmented Reality on the teaching of history. An experience in third year class of primary education. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 36(1), 23–39. https://doi.org/10.14201/et20183612339

Downloads

Download data is not yet available.
+