Geometry through Art in preschool education

Abstract

In this paper we found that artistic expression as a teaching resource, namely the work of a painter next to students setting, allows meaningful and motivating learning of the contents of geometry in the infant stage, which also is acquired in a globalized way along to other areas of knowledge. To do this, we analyze the content of the curriculum of geometry in the infant stage, describe how children’s learning of geometry occurs and provided some general methodological lines to work it. Finally, we conduct an educational intervention in the area of geometry over a group of third year students from kindergarten using the paintings of Julio de Pablo as a resource. The main objectives of the proposal are presented in a fun and meaningful way through our author’s work contained the various geometric (topological aspects, projective and metric), encourage observation and exploration of the environment with geometric perspective and the development of creativity, memory, thinking and judgment. We initially evaluated geometric, artistic and reflective skills and acting ability, and following the intervention, we have re-evaluated to compare the data. The core of this paper is to describe the intervention, extract and analyze results. Of these we gather that the use of artistic expression, namely the paintings of a nearby student author, can present globalized, meaningful and motivating way the entire contents of geometry kindergarten with excellent use by students and a flexible and adaptable to their needs and interests so. Therefore we estimate that a proposal like that do is readily adaptable to other courses and groups of child Education and usable in broad outline by teachers. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alegre, J. R. (2002). Maestro infantil: desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Deslogmat. Descargado el día 25 de octubre de 2014. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~cepco3/competencias/mates/infantil/razonamiento%20l%F3gico-matematico.pdf.

Alsina, A. (2006). Cómo desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 a-os. Barcelona: Octaedro.

Antón, Á. y Barbado, P. (2015). Geometría en el arte: el prerrománico asturiano. uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 68, 67-74.

Antón Sancho, Á. y Duque Domingo, J. V. (2015). Intervención sobre la suma mediante el uso combinado de regletas y tic's. En C. Fernández, M. Molina y N. Planas (Eds.). Investigación en Educación Matemática, xix (p. 533). Alicante: seiem.

Beltrán Llera, J. (1998). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.

Berdonneau, C. (2008). Matemáticas activas (2-6 a-os). Barcelona: Graó.

Caballero, A.; Blanco, B. y Blanco, J. L. (2009). Matemáticas a través de los cuentos. Aula de Innovación Educativa, 188, 79-95.

Caffarena, A. (1973). Gloria Torner y Julio de Pablo, dos pintores monta-eses. Málaga: Dardo.

Canals, M. A. (1997). La geometría en las primeras edades escolares. Suma, 25, 31-44.

Cerezo, A. y De Pablo, J. (1999). Elucidario de Julio de Pablo. Santander: Calima.

Chamorro, M. C. (2005). Didáctica de las matemáticas. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Crooks, N. y Alibali, M. W. (2014). Defining and measuring conceptual knowledge in mathematics. Developmental Review, 34 (4), 344-377.
http://dx.doi.org/10.1016/j.dr.2014.10.001

Cubero, R. y Luque, A. (2001). Desarrollo, educación y educación escolar: la teoría sociocultural del desarrollo y del aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Eds.). Desarrollo psicológico y educación, 2. Psicología de la educación escolar (pp. 137-155). Madrid: Alianza.

Edo, M. (2006). Matemática y Arte, un contexto interdisciplinario. En Actas del i Congreso Internacional de Lógico-Matemática en Educación Infantil. Madrid: World Assotiation of Early Childhood Educations.

Edo, M. (2008). Matemáticas y arte en la Educación Infantil. Uno, 47, 37-53.

Edo, M. y Revelles, S. (2004). Situaciones matemáticas potencialmente significativas. En M. Antón y B. Moll (Eds.). Educación Infantil. Orientación y recursos (0-6 a-os) (pp. 103-179). Barcelona: Cisspraxis.

Edo, M. y Ribeiro, C. (2007). A Matemática na Educação Infantil: contextos criativos de aprendizagem. En Actas cianei, 2.º Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância (pp. 595-606). Porto: Gailivro.

Fernández, I. (2010). Polilóbulos y competencias básicas. Suma, 63, 21-28.

Fernández, I. y Reyes, E. (2003). Geometría con el hexágono y el octógono. Granada: Proyecto Sur.

Fernández, J. A. (2006). Didáctica de la matemática en la educación infantil. Madrid: Mayéutica.

Giménez, J. (2009). La proporción, arte y matemáticas. Barcelona: Graó.

Gútiez, P. (1995). La educación infantil: modelos de atención a la infancia. Revista Complutense de Educación Infantil, 6 (1), 101-113.

Holloway, G. E. T. (1969). Concepción del espacio en el ni-o según Piaget. Buenos Aires: Paidós.

Marín, M. (1999). El valor del cuento en la construcción de conceptos matemáticos. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 39, 27-38.

Palacios, J.; Marchesi, A. y Coll, C. (2001). Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza.

Piaget, J. (1976). El nacimiento de la inteligencia en el ni-o. Madrid: Aguilar.

Piaget, J. (1979). Seis estudios de psicología. Barcelona: Seix-Barrall.

Smole, K. C. (2000). A matemática na educação infantil. A teoría das inteligencias múltiplas na práctica escolar. Porto Alegre: Artmed.

Sullivan, P.; Clarke, D. J.; Clarke, D. M.; Farrell, M. y Gerrard, J. (2013). Processes and priorities in planning mathematics teaching. Mathematics Educational Research Journal, 25, 457-480.
http://dx.doi.org/10.1007/s13394-012-0066-z

Vallejo López, F. (2011). Las matemáticas en el arte: su didáctica. Revista Digital Ciencia y Didáctica, 50, 73-83.

Wessels, H. M. (2014). Levels of mathematical creativity in model-eliciting activities. Journal of Mathematical Modeling and Applications, 1 (9), 22-40.
Antón Sancho, Álvaro, & Gómez Alonso, M. (2016). Geometry through Art in preschool education. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 34(1), 93–117. https://doi.org/10.14201/et201634193117

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álvaro Antón Sancho

,
Universidad de Valladolid
Profesor de Matemáticas. Escuela Universitaria de Magisterio «Fray Luis de León»

Manuela Gómez Alonso

,
Maestra de Educación Infantil. ceip «Jesús del Monte». Hazas de Cesto, Cantabria
+