Didactic use of cinema in Mathematics

Abstract

The use of cinema as didactical resource in the Mathematics classroom has interested several authors and teachers during the last years, mainly because of its power to motivate students. On this point, suggestive compilations of scenes containing mathematical references, detailed analysis of movies closely related to Mathematics and even didactical materials to be used in the classroom have been developed. This article proposes a theoretical framework for designing classroom sequences based on the didactical situation which can arise from movies or fiction series scenes. In order to develop such a framework, we follow a didactical engineering process, taking into account some specific characteristics, as the one related to the didactical transposition, as it is required to consider the mathematic knowledge within the chosen scene, overall the way it appears. As well, a classroom experience is described, designed following the mentioned guidelines and implemented in the course of a collaborative project between two secondary education centers, where a significant motivation increase has been detected, due to using mathematical situations from the real world (or from fictional contexts but which can be easily assimilated by the students). There was also evidence about the fact that the designed didactical sequences allow to reduce the cognitive gap required to acquire certain mathematical concepts, because of the scenes provide additional information within an extra-mathematical context. Therefore, our proposal establishes some basic considerations in order to efficiently design didactical sequences using movie scenes as a resource, underlining its power to motivate as well as its facilitating ability when introducing new mathematical concepts to our students.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Asti, A. y Beltrán Pellicer, P. (2012). 7art Maths: un progetto vincente. XlaTangente: percorsi nella matematica, 35.

Ballesta Pagan, J. y Guardiola Jiménez, P. (2001). El profesorado ante las nuevas tecnologías y los medios de comunicación. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 19, 211-238.

Bartolomé Pina, A. y Mateo Andrés, J. (1983). Utilización del lenguaje audiovisual en la enseñanza de la Estadística. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 1, 183-192.

Billett, S. (1996). Situated learning: Bridging sociocultural and cognitive theorising. Learning and instruction, 6 (3), 263-280.
http://dx.doi.org/10.1016/0959-4752(96)00006-0

Brousseau, G. (1997). Theory of Didactical Situations in Mathematics: Didactique des mathématiques, 1970-1990 (p. 332). Springer.

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique; du savoir savant au savoir enseigné. París: La Pensée Sauvage.

Cornell Department of Mathematics. (2010). Numb3rs Math Activities. Descargado el día 12 de septiembre de 2012.
http://www.math.cornell.edu/~numb3rs/

De Pablos Pons, J. (1989). La diégesis cinematográfica y sus implicaciones didácticas. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 7, 9-16.

Devlin, K. y Lorden, G. (2007). The numbers behind Numb3rs. A Plume Book.

Fandiño Pinilla, M. I. (2007). Fractions: conceptual and didactic aspects. Acta Didactica Universitatis Comenianae, 23-45.

Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. Kluwer Academic Publishers. Godino, J. (2002). Un enfoque ontológico y semiótico de la cognición matemática. Recherches en didactique des Mathématiques, 22, 1-32.

Gómez-Chacón, I. M. (2005). Motivar a los alumnos de secundaria para hacer matemáticas. En Matemáticas: Pisa en la práctica. Curso de formación de Profesores. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Greenwald, S. J. y Nestler, A. (2010). Mathematics on The Simpsons. Descargado el día 1 de mayo de 2012.
http://mathsci2.appstate.edu/~sjg/simpsonsmath/

Kasman, A. (2012). Mathematical Fiction Homepage. Descargado el día 24 de septiembre de 2012.

http://kasmana.people.cofc.edu/MATHFICT/

Knill, O. (2013). Mathematics in Movies. Descargado el día 10 de enero de 2013.
http://www.math.harvard.edu/~knill/mathmovies

Martín, A. y Martín Sierra, M. (2012). Mathsmovies: La web de las matemáticas y el cine. Descargado el día 12 de septiembre de 2012.
http://www.mathsmovies.com

Meyer, M.; Dekker, T. y Querelle, N. (2001). Context in Mathematics Curricula. Mathematics teaching in the middle school, 6 (9), 522-527.

Mice-T. (2000). Model Instruments for a common evaluation. Descargado el día 12 de septiembre de 2012.
http://www.mice-t.net/mice.html

Palmer, L. (1994). It’s a Wonderful Life: Using Public Domain Cinema Clips To Teach Affective Objectives and Illustrate Real-World Algebra Applications. ISETA Conference.

Población Sáez, A. J. (2006a). Las matemáticas en el cine. Proyecto Sur de Ediciones S. L. Real Sociedad Matemática Española.

Población Sáez, A. J. (2006b). ¿Las matemáticas en el cine? ScTM06: sociedad, ciencia, tecnología y matemáticas (pp. 1-8).

Polster, B. y Ross, M. (2012). Math Goes to the Movies. Johns Hopkins University Press.

Raga Benedicto, M. C.; Muedra Jornet, A. y Requena Sala, J. L. (2009a). Matemáticas de cine: una propuesta innovadora. Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas (62), 19-24.

Raga Benedicto, M. C.; Muedra Jornet, A. y Requena Sala, J. L. (2009b). Matemàtiques de cine. Valencia: Generalitat Valencia.

Requena, Á. (2013). Matemáticas de cine: Recursos para el aula. Descargado el día 12 de enero de 2013.
http://matedecine.wordpress.com/

Roberts, F. y Roberts, D. (2013). Math and the Movies! Descargado el día 12 de enero de 2013.
http://mathbits.com/MathBits/MATHMOVIES/MathMovies.htm

Sorando Muzás, J. M. (2007). Gazapos matemáticos en el cine y en la televisión. Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 55, 117-125.

Sorando Muzás, J. M. (2011). De cine. Aventuras y matemáticas. Actividades. Descargado el día 12 de septiembre de 2012.
http://venxmas.fespm.es/temas/de-cine-aventuras-y-matematicas.html

Sorando Muzás, J. M. (2012). Matemáticas en tu mundo: Matemáticas en el Cine y en las series de Tv. Un recurso para el aula. Descargado el día 12 de septiembre de 2012.
http://catedu.es/matematicas_mundo/CINE/cine.htm

Spanhel, D. (2011). Un enfoque para integrar la educación en medios, en la instrucción y en el día a día de la escuela secundaria. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 29, 181-190.

Verret, M. (1975). Le temps des études. París: Librairie Honoré Champion.
Beltrán Pellicer, P. (2014). Didactic use of cinema in Mathematics. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 32(2), 123–145. https://doi.org/10.14201/et2014321123145

Downloads

Download data is not yet available.
+