Educate as a political act: back to the community

  • Pedro Perera Méndez
    Universidad de La Laguna
  • Andrés González Novoa
    Universidad de La Laguna

Abstract

Education is not neutral. Education understood as a neutral act becomes a technical, bureaucratic procedure, reduced to the methodological. Globalization and neoliberalism amplify the positivist premises that urge the installation of vacuum-packed, aseptic, sterilized education, as if it were a medicine. But medicine is not medicine, neither education is knowledge and skills. It is necessary to reflect, in this case, from pedagogy, to imagine how we can go from immunity to community. Pedagogy can shape education as a political act, not as an act in itself but as a possibility of a political act between the possible and the impossible, a political act that offers us power, that empowers us. A political act that does not depend on the intention of the subjects, is previous to them. It is urgent to imagine a political pedagogy that builds a place of responsibility for action.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Althusser, L.: Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan, Buenos Aires, Nueva Visión, 1988.

Antón Valero, J. A. y Ros, A.: «La pedagogía crítica desde la perspectiva de los movimientos sociales», Tabanque, n.º 17 (2003).

Ayuste, A.; Flecha, R.; López Palma, F. y Lleras, J.: Planteamiento de la pedagogía crítica. Comunicar y transformar, Barcelona, Graó, 1994.

Bourdieu, P.: Cuestiones de Sociología, Madrid, Istmo, 2000.

Bourdieu, P.: Lección sobre la lección, Barcelona, Anagrama, 2002.

Butler, J.: Mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la sujeción, Madrid, Cátedra, 2001.

Casado, E.: «A vueltas con el sujeto del feminismo», Política y Sociedad, 30 (1999).

Castells, M.: La era de la Información. Economía, sociedad y cultura, Madrid, Alianza, 1997.

Deleuze, G. y Guattari, F.: Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia, Valencia, Pretextos, 2000.

Deleuze, G. y Parnet, C.: Diálogos, Valencia, Pretextos, 1997.

Ema López, J. E.: «Del sujeto a la agencia (a través de lo político)», Athenea Digital, 5 (2004). Disponible en http://analya.uab.es/athenea/num5/rema.pdf

Esposito, R.: Communitas. Origen y destino de la comunidad, Buenos Aires, Amorrortu, 2003.

Esposito, R.: Immunitas. Protección y negación de la vida, Buenos Aires, Amorrortu. 2005.

Foucault, M.: Historia de la Sexualidad. La voluntad de saber, México, Siglo XXI, 1997.

Freire, P.: Pedagogía del oprimido, Madrid, Siglo XXI, 1970.

Freire, P.; Fiori, P. y Fiori, H.: Educación liberadora, Madrid, Ed. Zero, 1978.

Giddens, A.: La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración, Buenos Aires, Amorrortu, 1995.

Giddens, A.: La tercera vía. La renovación de la socialdemocracia, Madrid, Taurus, 1999.

Giroux, H.: Cultura, política y práctica educativa, Barcelona, Graó, 2001.

Giroux, H.: «Educando para el futuro: rompiendo la influencia del neoliberalismo», Revista de Educación, núm. extraordinario (2002).

Haraway, D.: Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Madrid, Cátedra, 1995.

Hernández Díaz, J. M.ª: «Degradar la universidad o elevarla», Ensino Magazine, n.º 205 (marzo, 2015).

Mcintyre, A.: «How psychology makes itself true or false», en Koch, S. y Leary, D. E. (eds.): A century of psychology as science, New York, McGraw-Hill, 1985.

Miller, G. A.: «Psychology as a means of promoting human welfare», American Psychologist, 24(12) (1969).

Negri, A.: La anomalía salvaje. Ensayo sobre poder y potencia en B. Spinoza, Barcelona, Antrophos, 1993.

Pardo, J. L.: «Las desventuras de la potencia (otras consideraciones inactuales)», LOGOS. Anales del Seminario de Metafísica, 35 (2002), pp. 55-78.

Skliar, C. y Téllez, M.: Conmover la educación. Ensayos para una pedagogía de la diferencia, Buenos Aires, Noveduc, 2008.

Touraine, A.: ¿Cómo salir del liberalismo?, Paidós. México, 1999.
Perera Méndez, P., & González Novoa, A. (2022). Educate as a political act: back to the community. Historia De La Educación, 40(1), 347–368. https://doi.org/10.14201/hedu202140347368

Downloads

Download data is not yet available.
+