Francisco de Frutos. Maestro de primeras letras purificado. Segovia 1823

Abstract

The importance of the city of Segovia like center of production of cloths in the 16th century opened way in the centuries later to a slow and deep decadence. Nevertheless, in the middle of the 18th century, the manufacturer of cloths and illustrated D. Diego Ochoa de Hondategui it left all his fortune, almost 4 millions of royal, destined for pious and educational works. A college for poor and orphan children and a school of the first letters, was the place where there passed the educational life of the teacher Francisco of Fruits Illanas. Forced during the constitutional triennium, to teaching the Political Catechism of the Spanish Constitution of 1812, to the return of Fernando VII in 1823, first it was had as«black» and later purified.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bartolomé Martínez, B.: «Las purificaciones de maestros de primeras letras y preceptores de Gramática en la reforma de Fernando VII», Historia de la Educación: Revista Interuniversitaria, n.º 2 (1983), pp. 249-254.

Canal, J.: «Matar negros y hacer blancos: los colores y los nombres del enemigo en las guerras civiles de la España contemporánea», UNED. Espacio, tiempo y forma. Serie V, Historia Contemporánea, t. 20 (2008), pp. 19-36.

Corchado Soriano, M.: «Desamortización frustrada en el siglo XVIII», Centro de Estudios de Castilla la Mancha, n.º 3 (1972), pp. 87-107.

De Colmenares, D.: Historia de la insigne ciudad de Segovia y compendio de las historias de Castilla. II, Segovia, Academia de Historia y Arte de San Quirce, 1984.

Faubell Zapata, V.: Acción educativa de los Escolapios en España (1733-1845), Madrid, Ed. Instituto Universitario «Domingo Lázaro», 1987.

Faubell Zapata, V.: «Los Escolapios en España», Analecta Calasanctiana. n.º 99 (2008), pp. 57-65.

García Sanz, A.: Desarrollo y crisis del Antiguo Régimen en Castilla la Vieja: economía y sociedad en tierras de Segovia de 1500 a 1814, Madrid, Ed. Akal Universitaria, 1986.

Jovellanos, G.: Memoria sobre educación pública. Su tratado teórico-práctico de enseñanza con aplicación a las escuelas y colegios de niños, Madrid, BAE, 1858.

Laspalas Pérez, J.: «Una alternativa para la educación popular en la España del siglo XVIII: el método uniforme del Padre Felipe Scio», Revista Española de Pedagogía, año lii, n.º 199, septiembre-diciembre (1994), pp. 485-500.

Martínez de Pisón, E.: Segovia: evolución de un paisaje urbano, Madrid, Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, 1976.

Resines Llorente, L.: La Catedral de papel. Historia de las Cartillas de Valladolid, Valladolid, Diputación de Valladolid, 2007.

Ruiz Berrio, J.: La educación en España. Textos y documentos, Madrid, Actas Editorial, 1996.

Scio Riaza, F.: Método uniforme para las escuelas de Cartilla, Deletrear, Leer, Escribir, Arithmética, Gramática Castellana y Exercicio de Doctrina Christiana, como se practica por los Padres de las Escuelas Pías, Madrid, Imprenta de Pedro Marín, 1780.

Valles Garrido, J. M.: «La distribución de “Sopas Económicas” del Conde Rumford en la Segovia de comienzos del siglo XIX», Estudios Segovianos, Segovia, Ed. Real Academia de H.ª y Arte de San Quirce, n.º 92-1995, pp. 143-176.

Vicente Jara, F.: La enseñanza primaria en Murcia en el siglo XIX (1800-1857), Murcia, Editora Regional de Murcia, 1989.
Manrique Sanz, J. L. (2016). Francisco de Frutos. Maestro de primeras letras purificado. Segovia 1823. Historia De La Educación, 35, 393–412. https://doi.org/10.14201/hedu201635393412

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Luis Manrique Sanz

,
Universidad de Valladolid
Universidad de Valladolid. Castilla y León, España.
+