The Francoist purge of the teaching staff: ideological control of secondary school teachers
Abstract The main purpose of this article is to analyse purges of secondary teachers from a qualitative point of view: ideological basis, legislative control and the stages of the teaching staff purge, and that is the reason why we have divided our work into different sections. We tried the teachers to be who put us in touch with the truth from the analysis of the 2.445 files related to secondary teacher’s purge which are kept in the AGA. goals which lie behind repressive politics and the way they decided to sanction or to exonerate people. In order to contribute to a better understanding of the purging process, we make a global approach to the lists of accusations, the evidences, reports, etc. Finally, we show some quantitative data related to the sanctioned teachers and their classification according to several factors.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Martín Zúñiga, F., Grana Gil, I., & Sanchidrián Blanco, C. (2011). The Francoist purge of the teaching staff: ideological control of secondary school teachers. Historia De La Educación, 29, 241–258. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/8168
Most read articles by the same author(s)
- Ramón Aguadero Miguel, Carmen Sanchidrián Blanco, Native teaching in Mozambique: educative reports of Sebastião Soares de Resende, a catholic bishop before Portuguese (1950-1966) , Historia de la Educación: Vol. 30 (2011): Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures.
- Carmen Sanchidrián Blanco, Las escuelas de párvulos de la Fábrica Nacional de Tabacos de Madrid (1841-1859) , Historia de la Educación: Vol. 2 (1983): Innovaciones educativas en la España del siglo XIX
- Carmen Sanchidrián Blanco, El «Centro pedagógico gratuito» de Málaga: una institución para mejorar la formación de las maestras a finales del siglo XIX , Historia de la Educación: Vol. 6 (1987): Historia de la infancia
- Carmen Sanchidrián Blanco, MARTÍN ZÚÑIGA, Francisco. «La enseñanza primaria en Málaga durante el reinado de Alfonso XIII (1902-1931). Historia de un atraso endémico». Málaga: Diputación Provincial, 1993. «Origen, desarrollo y consecuencias del analfabetismo en el primer tercio del , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- Carmen Sanchidrián Blanco, BANDRÉS REY Luis Mª., ALONSO MARAÑÓN, Pedro M. y JIMÉNEZ EGUIZÁBAL, Alfredo (coords): «400 años de escuela para todos». Madrid: Publicaciones Calasancias, Roma y Publicaciones ICCE, 1998. , Historia de la Educación: Vol. 17 (1998): Historia de la educación secundaria
- Francisco Martín Zuñiga, El colegio de teólogos y juristas «San Dionisio Aeropagita del Sacro-Monte de Granada» (1752-1800) , Historia de la Educación: Vol. 3 (1984): Historia de las universidades y de la educación superior en España
- Isabel Grana Gil, VV.AA.: «Enseñanza media y sociedad malagueña. 150 aniversario del inicio de la enseñanza media en Málaga (1846-1996)». Málaga: Cámara Oficial de Comercio, Industria y Navegación de la provincia de Málaga, 1998. , Historia de la Educación: Vol. 17 (1998): Historia de la educación secundaria
- Francisco Martín Zúñiga, MÍNGUEZ ALVAREZ, Constancio. «El Colegio de sordos-mudos y ciegos de Burgos». Madrid: ONCE, 1995. , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- Isabel Grana Gil, FERNÁNDEZ SORIA, J. M. : «Cultura y libertad. La educación en las Juventudes Libertarias (1936-1939)». Valencia: Universität de Valencia, 1996. , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
Downloads
Download data is not yet available.
+
−