Ediciones Morata: Presence of a Family Publishing Project in the Spanish Academic Culture of the 20th Century

Abstract

This work studies the trajectory of Ediciones Morata and its presence in scientific culture over almost one hundred years, playing a relevant role despite its small size. Its progressive dedication to the Social Sciences in the last fifty years, the volume of originals and reissues published, the collections that have appeared and the results of external evaluations show its weight in the field of these sciences, especially in Education, in this last stage. The historical context, the functions and the editorial line, a summary of the main published subjects and the names of some authors are presented. Details of the editorial processes are also described, from the selection of originals to promotion, collaborations with other entities, and the image of the company: commercial catalogs or references that appear in texts and external evaluations.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
COLOM CAÑELLAS, A.: (2014). «La Teoría de la Educación en el tránsito entre el franquismo y la democracia», en Rabazas, T. (coord.): El conocimiento teórico de la educación en España. Evolución y consolidación, Madrid, Síntesis, 2014, pp. 47-64.

ESCOLAR SOBRINO, H.: Historia del Libro Español, Madrid, Gredos, 1998.

GÓMEZ MORATA, F.: «Mi trabajo en Ediciones Morata: un compromiso con el libro y la educación», Revista Bibliodiversidad, 32, (mayo, 2007), pp. 17-20.

KEMMIS, S. Y WALKER, R.: «Introducción de los directores de la colección», en Grundy, S.: Producto o praxis del currículum, Madrid, Morata, 1991, pp. 9-11.

MAINER BAQUÉ, J.: «Claves sociogenéticas del campo científico de la pedagogía en España», en Rabazas, T. (coord.): El conocimiento teórico de la educación en España. Evolución y consolidación, Madrid, Síntesis, 2014, pp. 19-46.

MARTÍNEZ MARTÍN, J. (dir.): Historia de la edición en España (1836-1936), Madrid, Marcial Pons, 2001.

POPKEWITZ, TH. S.: Sociología política de las reformas educativas, Madrid, Morata,1994.

POZO ANDRÉS, M. del M. del: «Desde L’Ermitage a la Escuela Rural Española: introducción, difusión y apropiación de los «centros de interés» decrolyanos (1907-1936)», Revista de Educación, número extraordinario (2007), pp. 143-166.

PRICE, D. J. Y BEAVER, D. B.: «Collaboration in an Invisible College», American Psychologist (diciembre, 1966), pp. 1011-1018.

SÁNCHEZ VIGIL, J. M. y OLIVERA ZALDÚA, M.: «La Editorial Gallach y su contribución a la industria cultural española. Recuperación y análisis de su catálogo», Investigación Bibliotecológica (online), México, 28(63) (mayo/agosto, 2013), pp. 51-83. Disponible el 19-10-2015 en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0187-358X2014000200004&lng=es&nrm=iso> ISSN 0187 -358X

SANTONJA GÓMEZ, G.: Del lápiz rojo al lápiz libre. La censura de prensa y el mundo del libro, Barcelona, Antropos, 1986.
del Rey Tapia, J. (2024). Ediciones Morata: Presence of a Family Publishing Project in the Spanish Academic Culture of the 20th Century. Historia De La Educación, 42(1), 273–306. https://doi.org/10.14201/hedu2023273306

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaime del Rey Tapia

,
Universidad Complutense de Madrid
Desde 1918 es Doctor en Historia de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid, bajo la dirección de Sara Ramos. Por razones familiares bien fundadas el tema de su investigación fue «Ediciones Morata: presencia de un proyecto editorial familiar en la cultura del siglo xx». Desde 2017 es colaborador honorífico del grupo de Historia de la Educación en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid. Una de sus principales tareas es la atención al Museo Pedagógico Manuel Bartolomé Cossío allí instalado. Correo-e: jret@telefonica.net
+