The pro-Franco purge of the primary teaching profession
Abstract The purge of primary school teaching profession, like other groups, was an instrument of political repression organized and planned in order to establish, keep and legitimise the social-political «New Order» that aroze after the victory of Franco's army. There are three points to this article. The first point establishes the state of the question on the repressive nature and conditions in Franco's Spain. The repression adopted against the school teachers has its own quality: it is more preventive than punitive, trying with it to dissuade the pedagogue action of the teaching profession, a group who never had the confidence of the new regime nor the ideological mainstays which support it, including the catolical church. The second point tries to clear this mistrust, which goes back to the times of the Spanish Second Republic; in this mistrust the purge of the schoolteachers has its arguments. The third part studies the purge of Valencian schoolteachers, and analyses its political and social characteristics, concluding that an apolitical and scantily compromised group is purged essentially due to political accusations. Though the accusations were not harsh we can confirm the hypothesis of the preventive purge of the teaching profession, a group the Franco regime needed but kept by fear. The great lozers of this repression were not only the school teachers but the Spanish society itself. A society that saw how the new pedagogy under Franco's regime cut the progress that was finally underway only a few years prior.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Fernández Soria, J. M., & Agullo Díaz, M. del C. (2013). The pro-Franco purge of the primary teaching profession. Historia De La Educación, 16, 315–350. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10541
Most read articles by the same author(s)
- María del Carmen Agulló Díaz, FERNÁNDEZ SORIA, JUAN MANUEL: «Juventud, Ideología y Educación. (El compromiso educativo de las Juventudes Socialistas Unificadas)».Valencia: Universitat de Valencia. Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación. 1992. , Historia de la Educación: Vol. 12 (1993): (Vol. 12-13) El espacio escolar en la historia
- Juan Manuel Fernández Soria, Pozo FERNÁNDEZ, María del Campo: «La depuración del Magisterio nacional en la ciudad de Málaga (1936-1942)». Málaga: Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial de Málaga (Biblioteca Popular Malagueña, n° 86), 2001. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- María del Carmen Agulló Díaz, FERRER I GUARDIA, Francisco. «La Escuela Moderna. Póstuma explicación y alcance de la enseñanza racionalista». [Estudio introductorio de Luis Miguel Lázaro, Jordi Monés y Pere Solà]. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009, 262 pp , Historia de la Educación: Vol. 29 (2010): Education and Emancipation Processes of Latin-America
- María del Carmen Agulló Díaz, HERNÁNDEZ DÍAZ, José María (coord.): «Influencias italianas en la educación española e iberoamericana», Salamanca, Ediciones FahrenHouse, Colección Studio, n.º 1, 2014, 552 pp. , Historia de la Educación: Vol. 33 (2014)
- Juan Manuel Fernández Soria, Encounters on education = Encuentros sobre educación = Recontres sur l’éducation, «Building common spaces: citizenship and education in Canada and Spain». Winnipeg, Manitoba, Canadá: Faculty of Educación, The University of Manitoba y Madrid, España, Depar , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
- María del Carmen Agulló Díaz, III JORNADES DE HISTÒRIA DE L’EDUCACIÓ VALENCIANA: VALENCIÀ A L’ESCOLA, MEMÒRIA I TESTIMONI (Gandia, 21-22 de octubre de 2005) , Historia de la Educación: Vol. 25 (2006): Nuevas tendencias en Historia de la Educación
- María del Carmen Agulló Díaz, EXPOSICIÓ VALENCIÀ A L’ESCOLA. MEMÒRIA I TESTIMONI (20 octubre-20 noviembre 2005. CASA DE LA CULTURA MARQUÉS GONZÁLEZ DE QUIRÓS. GANDIA) , Historia de la Educación: Vol. 25 (2006): Nuevas tendencias en Historia de la Educación
Downloads
Download data is not yet available.
+
−