Analysis and Conclusions around the Evaluation of Children with Autism Spectrum Disorder

  • Miguel Llorca Llinares
    Universidad de La Laguna
  • Josefina Sánchez Rodríguez
    Universidad de La Laguna
  • Talía Cristina Morillo Lesme
    Universidad de La Laguna noreply[at]usal.es
  • Beatriz González Parra
    Universidad de La Laguna
  • Raquel González Hernández
    Universidad de La Laguna
  • Japci Marrero González
    Universidad de La Laguna
  • Eduardo Peña Darias
    Universidad de La Laguna

Abstract

This research aims to deepen the most frequent warning signs of children diagnosed with ASD, taking into account their level of linguistic development. We analyze the results obtained from a sample of 142 children evaluated in the last five years in the Servicio de Psicomotricidad, Universidad de La Laguna. The instrument we use is the ADOS-2, and to perform the statistical analysis, we make use of the SPSS. The conclusions obtained refer to the absence of language during the first 3 years and an increase in the percentage of subjects with language acquired from this age; the limited use of the gaze, little use of facial expressiveness and limited gesture in social interaction; or the lack of response when called by name only in subjects lacking language, such as some of the most obvious characteristics in people with ASD. In general, variables in social interaction are more closely related to each other than in the other evaluated areas.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALONSO, J. R. y ALONSO, I. (2014). Investigaciones recientes sobre el autismo. Psylicom
Ediciones.

ARREBILLAGA, M. E. (2009). Autismo y Trastornos del Lenguaje (1.a ed.). Editorial Brujas.

BARBARO, J. y DISSANAYAKE, Ch. (2012). Indicadores de detección temprana de los trastornos del espectro del autismo en bebés y niños pequeños. Autism, 17(1), 64-68.

BÖLTE, S., FALCK-YTTER, M. T., CHARMAN, T., ROEYERS, H. y ELSABBAGH, M. (2013). Infants at risk for autism: a European perspective on current status, challenges and opportunities. European Child and Adolescent Psychiatry, 22(6), 341-348.

FERRÉ, G., SÁNCHEZ, J., LLORCA, M., VICENS, P., CAMPS, M., TORRES, M. y MORALES, F. (2019). A systematic review of instruments for early detection of autism spectrum disorders. International Journal of Psychology and Psichological Therapy, 19(1), 29-38.

FOMBONNE, E. (2005). Epidemiología de los trastornos generalizados del desarrollo. APNA.

GARCÍA-PRIMO, P., POSADA-DE LA PAZ, M., MARTÍN-CILLEROS, M. V., SANTOS, J., BUENO, G. y CANAL-BEDIA, R. (2015). La detección e intervención tempranas en menores con trastorno del espectro autista. Siglo Cero, 46(2), 31-55.

HERNÁNDEZ, J. M., ARTIGAS-PALLARÉS, J., MARTOS-PÉREZ, J., PALACIOS-ANTÓN, S., FUENTES-BIGGI, J., BELINCHÓN-CARMONA, M. y POSADA-DE LA PAZ, M. (2005). Guía de buena práctica para la detección temprana de los trastornos del espectro autista. Revista de Neurología, 41(4), 237-245.

KLIN, A., JONES, W., SCHULTZ, R., VOLKMAR, F. y COHEN, D. (2015). Visual fixation patterns during viewing of naturalistic social situations as predictors of social competence in individuals with autism. Archives of General Psychiatry, 59(9), 809-816.

LARBAN, J. (2012). Vivir con el autismo, una experiencia relacional. Octaedro.

LARBAN, J. (2018). Autismo y psicosomática en el bebé. Revista Eipea, 4, 13-18. www.eipea.cat

LLORCA, M., SÁNCHEZ, J., CAMPS, C. y MORALES, F. (2019). Detección temprana de signos de alarma en el desarrollo de personas con Trastornos del Espectro Autista. Revista Eipea, 6, 52-61. www.eipea.cat

LORD, C., LUYSTER. R. J., GOTHAM, K. y GUTHRIE, W. (2015). Escala de observación para el diagnóstico del autismo-2. MóduloT. TEA.

LORD, C., RUTTER, M., DILAVORE, P. C., RISI, S., GOTHAM, K. y BISHOP, S. L. (2015). Escala de observación para el diagnóstico del autismo-2. Módulos 1-4. TEA.

MARTÍN, P. (2004). El síndrome de Asperger. Alianza Editorial.

PÉREZ, M. I. y LORENZO, M. J. (2002). IDAT Inventario de desarrollo de atención temprana. Amarú Ediciones.

RIVIÈRE, A. (1997). Tratamiento y definición del espectro autista. Tratamiento del autismo. Nuevas perspectivas. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

TAYLOR, P. G. (2015). Trastornos del Espectro Autista. Narcea.
Llorca Llinares, M., Sánchez Rodríguez, J., Morillo Lesme, T. C., González Parra, B., González Hernández, R., Marrero González, J., & Peña Darias, E. (2022). Analysis and Conclusions around the Evaluation of Children with Autism Spectrum Disorder. Siglo Cero, 53(1), 95–113. https://doi.org/10.14201/scero202253195113

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Llorca Llinares

,
Universidad de La Laguna
Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad

Josefina Sánchez Rodríguez

,
Universidad de La Laguna
Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad

Talía Cristina Morillo Lesme

,
Universidad de La Laguna
Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad

Beatriz González Parra

,
Universidad de La Laguna
Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad

Raquel González Hernández

,
Universidad de La Laguna
Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad

Japci Marrero González

,
Universidad de La Laguna
Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad

Eduardo Peña Darias

,
Universidad de La Laguna
Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad
+