Early Childhood Intervention in Times of COVID-19: Exploring the Reality/ies of Tele-intervention in Family-Centred Practices (FCP)

  • Lidia Rodríguez García
    Universidad de Castilla-La Mancha Lidia.Rodriguez[at]uclm.es
  • Iván Herrán García
    Plena inclusión Castilla-La Mancha
  • Paola de la Mano Rodero
    Plena inclusión Castilla-La Mancha
  • Cristina Díaz Sánchez
    ASPRONA Albacete
  • Juan Martínez Carrillo
    ASPRONA Albacete

Abstract

TRASCIENDE, as a research team, arose from the need to articulate a collaborative project between Full Inclusion-CLM and the UCLM for social, scientific, academic, and professional transformation in the field of disability, inclusion, and citizenship. As a result of the socio-health situation provoked by COVID-19, the TRASCIENDE team has been involved in the social change produced by confinement, necessarily developing a role of observer of the change. This global situation leads us to ask ourselves questions that aim to initiate research processes in practice: how has this confinement affected practices in early care? To answer this question we decided to adopt a qualitative research perspective to explore the perceptions of families and professionals (speech therapists, physiotherapists, stimulators and coordinators) of Early Care teams, their difficulties and their strengths in this situation of change. The work describes a process of exploring practices during the first months of confinement, practices that have been directed, in many cases, towards tele-intervention. Data has been collected through ethnographic interviews (families) and focus groups (professionals) and has been processed through thematic analysis (Attride-Stirling, 2001). The results show the perception of families and professionals articulated in three thematic network focuses: the personal and collective reaction to the new situation, what can remain of the tele-intervention (with its nuances) and what underlies the practices in this modality. The study also opens new lines of future research which evidence the difficulty of the process of transformation towards actual family-centred models.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ACEBES, B. y MONTANERA, R. (2020). Estudio de Redes Sociales 2020. IAB.SPAIN/ELOGIA. Recuperado de https://iabspain.es/estudio/estudio-redes-sociales-2020/
CASTELLANOS, P., GARCÍA SÁNCHEZ, F. A. y MENDIETA, P. (2000). La estimulación sensoriomotriz desde el Modelo Integral de Intervención en Aten-ción Temprana. Siglo Cero, 31(4), 5-13.
CASTELLANOS, P., GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A., MENDIETA, P., GÓMEZ, L. y RICO, M. D. (2003). Intervención sobre la familia desde la figura del terapeuta-tutor del niño con necesidades de Atención Temprana. Siglo Cero, 34(3), 5-18.
DEC-DIVISION FOR EARLY CHILDHOOD. (2014). DEC recommended practices in early intervention/early childhood special education 2014. Council for Exceptional Children. Recuperado de http://www.dec-sped.org/recommendedpracticesDEC
EGGBEER, L., MANN, T. y SEIBEL, N. (2008). Reflective supervision: past, present, and future. Zero to Three, 28, 5-9.
ESCORCIA, C. T., GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A., ORCAJADA, N. y SÁNCHEZ-LÓPEZ, M. C. (2016). Perspectiva de las prácticas de atención temprana centradas en la familia desde la logopedia. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 36(4), 170-177. https://doi: 10.1016/j.rlfa.2016.07.002
GARCÍA-GRAU, P., MARTÍNEZ-RICO, G., MCWILLIAM, R. A. y CAÑADAS, M. (2019). Typical and ideal practices in Early Intervention in Spain during a transformation process of professional practices. Journal of Early Intervention, 42(1), 3-19. https://doi.org/10.1177/1053815119859046
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. (2002a). Reflexiones acerca del futuro de la Atención Temprana desde un modelo integral de intervención. Siglo Cero, 32(2), 5-14.
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. (2002b). Atención Temprana: elementos para el desarrollo de un Modelo Integral de Intervención. Bordón, 54(1), 39-52.
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. (2003). Objetivos de futuro de la Atención Temprana. Revista de Atención Temprana, 4, 32-37.
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. (2017, 7 de junio). ASTRAPACE. Atención Temprana y Universidad: una colaboración para una intervención centrada en la familia. Comunicación presentada al Encuentro Autonómico de Buenas Prácticas. Plena inclusión Región de Murcia.
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A., ESCORCIA, C. T., SÁNCHEZ-LÓPEZ, M. C., ORCAJADA, N. y HERNÁNDEZ-PÉREZ, E. (2014). Atención Temprana centrada en la familia. Siglo Cero, 45(3), 6-27. Recuperado de https://sid.usal.es/20896/8-2-6
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. y MENDIETA, P. (1998). Análisis del tratamiento integral de atención temprana. Revista de Atención Temprana, 1(1), 37-43.
GAT (2000). Libro Blanco de la Atención Temprana. Real Patronato sobre Discapacidad.
GAT (2011). La realidad actual de la AT en España. Real Patronato sobre Discapacidad.
GINÉ, C., GARCÍA-DIÉ, M. T., GRÀCIA, M. y VILASECA, R. (2005). Early intervention in Spain: an overview of current practices. En M. GURALNICK (Ed.), The developmental systems approach to Early Intervention (pp. 543-570). Paul Brookes publishing.
GINÉ, C., GRÀCIA, M., VILASECA, R. y BALCELLS, A. (2009). Trabajar con las familias en Atención Temprana. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 65(23,2), 95-113.
GINÉ, C., GRÀCIA, M., VILASECA, R. y GARCÍA-DÍE, M. T. (2006). Repensar la atención temprana: propuestas para un desarrollo futuro. Infancia y Aprendizaje, 29(3), 297-313.
GINÉ, C., VILASECA, R., GRÀCIA, M. y GARCÍA-DÍE, M. T. (2004). Early Intervention in Spain. Infants and Young Children, 17(3), 247-257.
GRACIA, M., SIMÓN, C., SALVADOR-BELTRÁN, F., ALCOCER, A. L. A., MAS, J. M., GINÉ, C. y DALMAU, M. (2019). The transition process from center-based programmes to family-centered practices in Spain: a multiple case study. Early Child Development and Care, 0(0), 1-13. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1564916
GÚTIEZ, P. (2010). Early Childhood intervention in Spain: standard needs and changes. International Journal of Early Childhood Special Edu-cation (INT-JECSE), 2(2), 136-148.
HAVENGA, E., SWANEPOEL, D. W., LE ROUX, T. y SCHMID, B. (2016). Tele-intervention for children with hearing loss: a comparative pilot study. Jour-nal of Telemedicine and Telecare, 23(1), 116-125. https://doi.org/10.1177/1357633X15617886
MACKIN-BROWN, M. (2016). Reflective supervision. HIPPY USA National Leadership Conference.
MARTÍN-TARRASCÓN, S. y SEGARRA, S. (2020). Experiencia de confinamiento en familias atendidas en el CDIAP del Maresme. Desenvolopa. La Revista d’Atenció Precoç, julio, 1-21. Recuperado de http://www.desenvolupa.net/Jornades-i-presentacions/Experiencia-de-confinamiento-en-familias-atendidas-en-el-CDIAP-del-Maresme-Sergio-Martin-Tarrason-Sabina-Segarra-Mateu-07-2020
MCCARTHY, M., MUÑOZ, K. y WHITE, K. R. (2010). Teleintervention for infants and young children who are deaf or hard-of-hearing. Pediatrics, 126(Supplement 1), S52-S58. https://doi.org/10.1542/peds.2010-0354J
MEADAN, H., MEYER, L. E., SNODGRASS, M. R. y HALLE, J. W. (2017). Coaching parents of young children with autism in rural areas using internet-based technologies: a pilot program. Rural Special Education Quarterly, 32(3), 3-10. https://doi.org/10.1177/875687051303200302
MENDIETA, P. y GARCÍA SÁNCHEZ, F. A. (1998). Modelo integral de intervención en atención temprana: organización y coordinación de servicios. Siglo Cero, 29(4), 11-22.
NEECE, C., MCINTYRE, L. L. y FENNING, R. (2020). Examining the impact of COVID-19 in ethnically diverse families with young children with intelle-ctual and developmental disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 6, 1-11. https://doi.org/10.1111/jir.12769
OLSEN, S., FIECHTL, B. y RULE, S. (2012). An evaluation of virtual home visits in Early Intervention: feasibility of “virtual intervention’”. The Volta Review, 112(3), 267-281.
PARLAKIAN, R. (2001). Look, listen, and learn: reflective supervision and relationship-based work. ZERO TO THREE.
PLENA INCLUSIÓN (2020). Cómo implementar la teleintervención en Atención Temprana. Plena inclusión. Recuperado de https://www.plenainclusion.org/informate/publicaciones/como-implementar-la-teleintervencion-en-la-atencion-temprana
POOLE, M. E., FETTIG, A., MCKEE, R. A. y GAUVREAU, A. N. (2020). Inside the virtual visit: using tele-intervention to support families in Early Inter-vention. Young Exceptional Children, 24(1), 109625062094806-12. https://doi.org/10.1177/1096250620948061
Real Decreto por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. (Real Decreto 463/2020, 14 de marzo). Boletín Oficial del Estado, n.º 67, 2020, 14 de marzo. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463/con
SÁNCHEZ, J. M. (2020, 2 de abril). El uso de redes sociales en España aumenta un 55 % en la pandemia de coronavirus. ABC. Recuperado de https://www.abc.es/tecnologia/redes/
TUDELA, V., RICO, M. D. y GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. (2017, 5 de septiembre). Apoyo y consulta reflexiva para el desarrollo de prácticas centradas en la familia. Contribución presentada al 2.º Encuentro de Transformación de la Atención Temprana que queremos. Plena Inclusión, Ma-drid.
UCCAP y ACAP (2020). Informe i resultats: enquesta d’atenció als CDIAP durant el confinament. Recuperado de http://uccap.com/shared/uploads/pdf/cb4e1-informe-atencio-precoc-covid-v4.pdf
WILLNER, P., ROSE, J., STENFERT KROESE, B., MURPHY, G., LANGDON, P., CLIFFORD, C., HUTCHINGS, H., WATKINS, A., HILES, S. y COOPER, V. (2020). Effect of the covid-19 pandemic on the mental health of carers of people with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, jar.12811-26. https://doi.org/10.1111/jar.12811
Rodríguez García, L., Herrán García, I., de la Mano Rodero, P., Díaz Sánchez, C., & Martínez Carrillo, J. (2021). Early Childhood Intervention in Times of COVID-19: Exploring the Reality/ies of Tele-intervention in Family-Centred Practices (FCP). Siglo Cero, (1), 75–117. https://doi.org/10.14201/scero202152e75117

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+