Teaching Practices for the Inclusion of Students with Intellectual Disabilities in Argentina during Times of COVID-19

  • María Eugenia Yadarola
    Universidad Católica de Córdoba m.eugenia.yadarola[at]gmail.com
  • Carolina del Valle Erramouspe
    Universidad Católica de Córdoba
  • Federici Tomás González
    Universidad Católica de Córdoba
  • Vanesa Nelly Lambertucci
    Universidad Católica de Córdoba
  • Karina Elizabeth Medina
    Universidad Católica de Córdoba
  • María Laura Molina
    Universidad Católica de Córdoba
  • Carolina Andrea Sesto
    Universidad Católica de Córdoba
  • Romina Soledad Valdez
    Universidad Católica de Córdoba

Abstract

The objective of the study was to investigate whether the teaching practices developed in times of compulsory preventive social isolation in Argentina favor the inclusion, learning and autonomy of students with intellectual disabilities, in the opinion of their professionals supporting inclusion and of their families. An exploratory-descriptive design was carried out, with an intentional sampling. A semi-structured questionnaire was applied to 75 inclusion support professionals and 40 families of children and adolescents with intellectual disabilities included in common schools of state and private management, in Córdoba (mainly) and other Argentine provinces. As a result, the State has not been able to guarantee access of its students with intellectual disabilities, under equal conditions, to emergency remote teachingnot only for not ensuring the necessary technology and connectivity. The teaching task focused on homogeneous planning, leaving the curricular adaptations to the external support professionals, direct attention to the student with disabilities, and counseling for families. The teacher”s relationship with the student with intellectual disability shows poor communication, listening and a positive relationship. Consequently, many students have not reached the proposed learning objectives nor the expected autonomy.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ABRAMOWSKI, A. L. (2012). Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas: tensiones entre querer y enseñar. LASA: San Francisco, Califor-nia May 23-26. Disponible en file:///C:/Users/eugey/Downloads/Los_afectos_docentes_en_las_relaciones_p.pdf
ALASUUTARI, H. (2020). Abordando la desigualdad en la educación durante y después del COVID-19. Los retos de la educación inclusiva. Edu-cation for Global Development, Banco Mundial Blogs. Disponible en https://blogs.worldbank.org/es/education/abordando-la-desigualdad-en-la-educacion-durante-y-despues-del-covid-19-los-retos-de-la
DUSSEL, I. (2020). Tu escuela en casa: tres aportes clave. Artículos y reseñas para pensar la escuela hoy. Ministerio de Educación Provincia de Córdoba. Disponible en https://tuescuelaencasa.isep-cba.edu.ar/institucional/entre-colegas-docentes/
ECHEITA, G. y AINSCOW, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12, 26-46. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3736956
GOBIERNO DE LA REPÚBLICA ARGENTINA. (2006). Ley Nacional de Educación.
GOBIERNO DE LA REPÚBLICA ARGENTINA. (2016). Resolución del Consejo Federal de Educación n.° 311/2016.
GOBIERNO DE LA REPÚBLICA ARGENTINA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. (2020). Evaluación Nacional del proceso de continuidad pedagógica: la barrera tecnológica fue la principal dificultad para la comunicación de docentes y estudiantes. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/noticias/evaluacion-nacional-del-proceso-de-continuidad-pedagogica-la-barrera-tecnologica-fue-la
HODGET, C., MOORE, S. et al. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Disponible en https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (2006). Convención Internacional de los Derechos de la Persona con Discapacidad. Disponible en https://www.un.org/esa/socdev/enable
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Disponible en https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (2016). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Observación General n.º 4. Artículo 24: Derecho a la educación inclusiva. Disponible en https://rededucacioninclusiva.org/situacion-en-la-region/informes-y-documentos/comentario-general-n-4-sobre-el-derecho-a-la-educacion-inclusiva/
UNESCO. (2020). Con uno de cada cinco alumnos privados de escuela, la UNESCO moviliza a los ministros de educación para hacer frente a la crisis por el COVID-19. Disponible en https://www.iesalc.unesco.org/2020/03/10/con-uno-de-cada-cinco-alumnos-privados-de-escuela-la-unesco-moviliza-a-los-ministros-de-educacion-para-hacer-frente-a-la-crisis-por-el-covid-19/
YADAROLA, M. E. (2016a). Diseño universal de la enseñanza para una educación inclusiva. Revista Virtual RedEs (Universidad de Cartagena), 3, 26-41. Disponible en http://ojs.udc.edu.co/index.php/redes/article/view/732
YADAROLA, M. E. (2016b). Educación inclusiva como parte de un proyecto inclusivo de vida. En Libro de Actas en CD del IV Congreso Iberoa-mericano sobre el síndrome de Down. Salamanca. Disponible en http://cddown-inico.usal.es/docs/116.pdf
Yadarola, M. E., del Valle Erramouspe, C., González, F. T., Lambertucci, V. N., Medina, K. E., Molina, M. L., Sesto, C. A., & Valdez, R. S. (2021). Teaching Practices for the Inclusion of Students with Intellectual Disabilities in Argentina during Times of COVID-19. Siglo Cero, (1), 163–182. https://doi.org/10.14201/scero202152e163182

Downloads

Download data is not yet available.
+