Impact of Employment Training on the Quality of Life of Young People with Intellectual Disabilities

  • Sonia Garijo Gertrudix
    Fundación A LA PAR sonia.garijo[at]alapar.org
  • Irene Sánchez Centeno
    Fundación A LA PAR
  • Cruz González Ruiz
    Fundación A LA PAR
  • Marina Sánchez Rico
    Universidad Complutense de Madrid
  • Almudena Martorell Cafranga
    Fundación A LA PAR

Abstract

The CAMPVS program from A LA PAR Fundation is an employment-oriented training resource for young people with intellectual disabilities. This paper aims to study the influence of the training project on the quality of life of its students, as well as on each of the dimensions which make up this construct. A pre-post study has been conducted with sixty-one participants. As a main result, it is worth noting that the quality of life of the students is significantly higher after having studied at CAMPVS, both in the total quality of life index and in each of its dimensions. Changes in different variables are discussed.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
APA PUBLICATIONS AND COMMUNICATIONS BOARD WORKING GROUP ON JOURNAL ARTICLE REPORTING STANDARDS. (2008). Reporting standards for research in psychology. The American Psychologist, 63(9), 839-851. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.9.839

ARGUÍS, R., BOLSAS, A. P., HERNÁNDEZ, S. y SALVADOR, M. del M. (2011). La Psicología Positiva entra en las aulas. Aragón Educa: Revista del Museo Pedagógico de Aragón, 3, 52-57.

ASOCIACIÓN MÉDICA MUNDIAL. (2008). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 24(2), 209-212.

CABEZAS, D. y FLÓREZ, J. (2015). Educación postsecundaria en entorno universitario para alumnos con discapacidad intelectual: experiencias y resultados. Fundación Iberoamericana Down 21 y Fundación Prodis.

CASTRO, L., CERDA, G., VALLEJOS, V., ZÚÑIGA, D. y CANO, R. (2016). Calidad de vida de personas con discapacidad intelectual en centros de formación laboral. Avances en Psicología Latinoamericana, 34(1), 175-186. https://doi.org/10.12804/apl34.1.2016.12

COHEN, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Academic Press.

ECHEITA, G. y SIMÓN, C. (2014). La contribución de la educación escolar a la calidad de vida de las personas con discapacidad. Ante el desafío de su inclusión social. En R. de LORENZO y L. CAYO (Eds.), Tratado sobre Discapacidad (pp. 1103-1134). Thomson & Aranzadi.

FERNÁNDEZ ALCARAZ, C. (2013). Estudio longitudinal del perfil neuropsicológico de adultos con discapacidad intelectual con y sin Síndrome de Down. Tesis.

GARCÍA-SANJUÁN, N. y BERÁSTEGUI, A. (2017). Programa DEMOS. Formación para jóvenes con discapacidad intelectual en entorno universitario. Integra2 Revista Electrónica de Educación Especial y Familia, 1(8), 39-45.

GAVÍN-CHOCANO, Ó. y MOLERO, D. (2020). Valor predictivo de la inteligencia emocional percibida y calidad de vida sobre la satisfacción vital en personas con discapacidad intelectual. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 131-148. https://doi.org/10.6018/rie.331991

GIRÁLDEZ HAYES, A. y Van NIEUWERBURGH, C. (2016). Coaching educativo. Colección: Didáctica y Desarrollo. Ediciones Paraninfo, S. A.

GÓMEZ, M. y SABEH, E. (2000). Calidad de vida. Evolución del concepto y su influencia en la investigación y la práctica, Integra, 9, 3-4.

GONZÁLEZ AGUILAR, J. A. (2019). Intensidad de apoyos, salud mental, empleo y su relación con resultados de calidad de vida. Siglo Cero, 50(2), 73. https://doi.org/10.14201/scero20195027388

HUNTER, J. D. (2008). The death of character: moral education in an age without good or evil. Basic Books.

IZUZQUIZA GASSET, D., EGIDO GÁLVEZ, I. y CERRILLO MARTÍN, R. (2013). Diez años de formación para el empleo de personas con discapacidad intelectual en la universidad: balance y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 127-138. https://doi.org/10.35362/rie630505

JENARO, C. (1999). La transición a la vida adulta en jóvenes con discapacidad: Necesidades y demandas. En III Jornadas Científicas de Investigación sobre Personas con Discapacidad.

MORÁN, M.ª L., GÓMEZ, L. E. y ALCEDO, M.a Á. (2019). Inclusión social y autodeterminación: los retos en la calidad de vida de los jóvenes con autismo y discapacidad intelectual. Siglo Cero, 50(3), 29. https://doi.org/10.14201/scero20195032946

NAVAS, P., GÓMEZ, L. E., VERDUGO, M. Á. y SCHALOCK, R. L. (2012). Derechos de las personas con discapacidad intelectual: implicaciones de la Convención de Naciones Unidas. Siglo Cero, 43(3), 7-28.

PALACIOS, A. y BARIFFI, F. (2007). La discapacidad como una cuestión de derechos humanos: una aproximación a la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Cinca.

ROSETE, A. Á., GARCÍA, L. B., CASTILLO, A. B., DÍAZ-VEIGA, P., LANTARÓN, H. G., NAVARRO, J. A. G., … FLORES, S. L. (2014). Modelo de atención integral y centrada en la persona. Tecnos.

SAMANES, B. E. (2016). Transferencia del sistema de FP dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 295-314. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.249341

SCHALOCK, R. L. (2013). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3841

SCHALOCK, R. L. y VERDUGO, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38(4), 224, 21-36. https://gredos.usal.es/handle/10366/55873

TAPIA, M. N. (2006). Aprendizaje y servicio solidario: en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Edición literaria a cargo de: Damián Luis García. Ciudad Nueva.

TOBÓN, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo.

VELÁZQUEZ, E. D. (2018). La discapacidad en las políticas sociales. En Políticas públicas en tiempos de incertidumbre: aportes para una agenda de investigación (pp. 297-313). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6527801

VERDUGO, M. Á., AMOR, A. M., SÁNCHEZ, M., NAVAS, P. y CALVO, M.ª I. (2018). La regulación de la inclusión educativa del alumnado con discapacidad intelectual: una reforma pendiente. Siglo Cero, 49(2), 27-58.

VERDUGO, M. Á., ARIAS, B., SANTAMARÍA, M. y CLAVERO, D. (2013). Evaluación de la calidad de vida en personas con discapacidades intelectuales o del desarrollo: la escala INICO-FEAPS. Siglo Cero, 44(247), 6-20.
Garijo Gertrudix, S., Sánchez Centeno, I., González Ruiz, C., Sánchez Rico, M., & Martorell Cafranga, A. (2021). Impact of Employment Training on the Quality of Life of Young People with Intellectual Disabilities. Siglo Cero, 52(4), 51–65. https://doi.org/10.14201/scero20215245165

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+