Early Attention in COVID-19: Self Perception of Professionals Regarding Teleintervention Support
Abstract The health emergency situation, SARS-Cov-19, declared by the World Health Organization, prompts Early Care Centers to transform the role of the professional in order to continue with the proper functioning of the service. Down Madrid, a non-profit organization, develops a work protocol in response to the needs generated, redefining the priority functions of application in teleintervention. This study analyzes the assessment of professionals regarding the perceived competence in the transformation of the service, describes the manifest satisfaction regarding teleintervention during confinement and points out the change in the role of the associated family. Furthermore, this research identifies, under the construct Family Centered Planning, the true empowerment of families as the main pillar of treatment. The results allow us to affirm that 100 % of the professionals consider the interaction with the family successful and 83.3 % perceive a greater empowerment in the family members as transforming agents of change. As future lines of research, it is necessary to provide more scientific evidence that allows us to affirm that the symbiosis between professionals and families, in the telematic environment, is a reality.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
BAGUR, S. y VERGER, S. (2020). Evidencias y retos de la Atención Temprana: el modelo centrado en la familia. Siglo Cero, 51(4), 69-92. https://doi.org/10.14201/scero20205146992
BAYOT, A. y HERNÁNDEZ, J. V. (2008). Evaluación de la competencia parental. CEPE.
CAMPBELL, P. y SAWYER, L. (2007). Supporting learning opportunities in natural settings through participation-based services. Journal of Early Intervention, 24(4), 287-305. https://doi.org/10.1177/105381510702900402
COHEN, S., KAMARCK, T. y MERMELSTEIN, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396. https://doi.org/10.2307/2136404
DUNST, C. J., ESPE-SHERWINDT, M. y HAMBY, D. W. (2019). Does capacity-building professional development engender practitioners’ use of capa-city-building family-centered practices? European Journal of Educational Research, 8(2), 515-526. http.//dx.doi.org/10.12973/eu-jer.8.2.513
EUROPEAN ASSOCIATION OF EARLY INTERVENTION, EURLYAID-EAECI. (2019). Recommended practices in early childhood intervention. A guidebook for professionals. EURLYAID-EAECI.
FILLER, J. y XU, Y. (2006). Including children with disabilities in early childhood education programs: individualizing developmentally appropria-te practices. Childhood Education, 83(2), 92-98. https://doi.org/10.1080/00094056.2007.10522887
FOLGUEIRAS, P., LUNA, E. y PUIG, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2011-362-157
FRIEDMAN, M., WOODS, J. y SALISBURY, C. L. (2012). Caregiver coaching strategies for early intervention provides. Infants and Young Children, 25(1), 62-82. https://doi.org/10.1097/IYC.0b013e31823d8f12
FUNDACIÓN EDE. (2009). Innovar, un reto ineludible para los servicios sociales. Boletín Documental sobre Servicios Sociales e Intervención Social, 36, 2-3. Observatorio de la Infancia. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/2363_d_Gizarte36.pdf
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A., ESCORCIA, C. T. y CASTELLANO, I. F. (2020). Reflexiones y estrategias de acompañamiento familiar en Atención Temprana. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 40(3), 118-127. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2020.02.004
INSTITUTO ARAGONÉS DE SERVICIOS SOCIALES. (2011). Encuesta de opinión a padres/tutores para conocer el grado de satisfacción de los niños y sus familias atendidos en el programa de atención temprana IASS. Gobierno de Aragón. Departamento de Sanidad, Bienestar Social y Familia. Aragon.es. https://www.aragon.es/documents/20127/674325/AT-EncuestaSatisfaccion.pdf/1b7b5740-b227-42bf-6e01-7f71e00bf9cd
JEMES, I. C., ROMERO-GALISTEO, R. P., LABAJOS, M. T. y MORENO, N. (2019). Evaluación de la calidad de servicio en Atención Temprana: revisión sistemática. Anales de Pediatría, 90(5), 301-309. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2018.04.014
LÓPEZ, M. y PANTOJA, A. (2018). Escala para valorar la percepción y grado de satisfacción del profesorado de Educación Primaria de la Comuni-dad Autónoma de Andalucía respecto a los procesos tutoriales. Revista Complutense de Educación, 29(1), 287-306. https://doi.org/10.5209/RCED.52286
McCARTHY, M. (2013). The RIDBC Telepractice Training Protocol: a model for meeting ASHA roles and responsibilities. Perspectives on Teleprac-tices, 3(2), 49-60. https://doi.org/10.1044/teles3.2.49
McWILLIAMS, R. A. (2010). Routines-Based Early Intervention. Supporting young children and their families. Paul H. Brookes.
MOSQUERA, I. (2019). Microlearning activo: los alumnos construyen su propio aprendizaje a golpe de píldoras. Revista Unir. Unir.net. https://www.unir.net/educacion/revista/noticias/microlearning-activo-los-alumnos-construyen-su-propio-aprendizaje-a-golpe-de-pildoras/549203921270/
ORCAJADAS, N. y GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. (2020). Filtros mentales, coaching y Atención Temprana centrada en la familia. Educação. Porto Alegre, 43(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.3.35474
PEDRERO-PÉREZ, E. J. y OLIVAR, Á. (2010). Estrés percibido en adictos a sustancias en tratamiento mediante la escala de Cohen: propiedades psicométricas y resultados de su aplicación. Anales de Psicología, 26(2), 302-309. APAPsycNet. https://psycnet.apa.org/record/2010-13853-014
PLENA INCLUSIÓN. (2020). Como implementar la teleintervención en la atención temprana. PlenaInclusion.org. https://www.plenainclusion.org/informate/publicaciones/como-implementar-la-teleintervencion-en-la-atencion-temprana
Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasio-nada por el COVID-19. BOE núm. 67, de 14 de marzo de 2020, 25390 a 25400 (11 pp.). https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463
RODRÍGUEZ-MUÑOZ, A., ANTINO, M., RUIZ-ZORRILLA, P. y SANZ-VERGEL, A. (2020). Los efectos psicológicos de la cuarentena por el COVID-19: Un estudio longitudinal. [Proyecto de investigación en ejecución]. Universidad Complutense de Madrid. UCM.es https://www.ucm.es/depresion,-estres,-insomnio,-ansiedad%E2%80%A6los-problemas-psicologicos-derivados-del-confinamiento-podrian-perduran-meses-o-anos
SCHALOCK, R. L. (2015). Las mejores prácticas de las organizaciones y los profesionales. Siglo Cero, 46(1), 253, 7-23. http://dx.doi.org/10.14201/scero2015461723
VEGA-ANGARITA, O. M. y GONZÁLEZ, D. S. (2013). Soporte social mediante intervención telefónica en cuidadores de enfermos crónicos discapa-citados en Cúcuta, Colombia. Respuestas, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.22463/0122820X.384
BAYOT, A. y HERNÁNDEZ, J. V. (2008). Evaluación de la competencia parental. CEPE.
CAMPBELL, P. y SAWYER, L. (2007). Supporting learning opportunities in natural settings through participation-based services. Journal of Early Intervention, 24(4), 287-305. https://doi.org/10.1177/105381510702900402
COHEN, S., KAMARCK, T. y MERMELSTEIN, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396. https://doi.org/10.2307/2136404
DUNST, C. J., ESPE-SHERWINDT, M. y HAMBY, D. W. (2019). Does capacity-building professional development engender practitioners’ use of capa-city-building family-centered practices? European Journal of Educational Research, 8(2), 515-526. http.//dx.doi.org/10.12973/eu-jer.8.2.513
EUROPEAN ASSOCIATION OF EARLY INTERVENTION, EURLYAID-EAECI. (2019). Recommended practices in early childhood intervention. A guidebook for professionals. EURLYAID-EAECI.
FILLER, J. y XU, Y. (2006). Including children with disabilities in early childhood education programs: individualizing developmentally appropria-te practices. Childhood Education, 83(2), 92-98. https://doi.org/10.1080/00094056.2007.10522887
FOLGUEIRAS, P., LUNA, E. y PUIG, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2011-362-157
FRIEDMAN, M., WOODS, J. y SALISBURY, C. L. (2012). Caregiver coaching strategies for early intervention provides. Infants and Young Children, 25(1), 62-82. https://doi.org/10.1097/IYC.0b013e31823d8f12
FUNDACIÓN EDE. (2009). Innovar, un reto ineludible para los servicios sociales. Boletín Documental sobre Servicios Sociales e Intervención Social, 36, 2-3. Observatorio de la Infancia. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/2363_d_Gizarte36.pdf
GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A., ESCORCIA, C. T. y CASTELLANO, I. F. (2020). Reflexiones y estrategias de acompañamiento familiar en Atención Temprana. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 40(3), 118-127. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2020.02.004
INSTITUTO ARAGONÉS DE SERVICIOS SOCIALES. (2011). Encuesta de opinión a padres/tutores para conocer el grado de satisfacción de los niños y sus familias atendidos en el programa de atención temprana IASS. Gobierno de Aragón. Departamento de Sanidad, Bienestar Social y Familia. Aragon.es. https://www.aragon.es/documents/20127/674325/AT-EncuestaSatisfaccion.pdf/1b7b5740-b227-42bf-6e01-7f71e00bf9cd
JEMES, I. C., ROMERO-GALISTEO, R. P., LABAJOS, M. T. y MORENO, N. (2019). Evaluación de la calidad de servicio en Atención Temprana: revisión sistemática. Anales de Pediatría, 90(5), 301-309. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2018.04.014
LÓPEZ, M. y PANTOJA, A. (2018). Escala para valorar la percepción y grado de satisfacción del profesorado de Educación Primaria de la Comuni-dad Autónoma de Andalucía respecto a los procesos tutoriales. Revista Complutense de Educación, 29(1), 287-306. https://doi.org/10.5209/RCED.52286
McCARTHY, M. (2013). The RIDBC Telepractice Training Protocol: a model for meeting ASHA roles and responsibilities. Perspectives on Teleprac-tices, 3(2), 49-60. https://doi.org/10.1044/teles3.2.49
McWILLIAMS, R. A. (2010). Routines-Based Early Intervention. Supporting young children and their families. Paul H. Brookes.
MOSQUERA, I. (2019). Microlearning activo: los alumnos construyen su propio aprendizaje a golpe de píldoras. Revista Unir. Unir.net. https://www.unir.net/educacion/revista/noticias/microlearning-activo-los-alumnos-construyen-su-propio-aprendizaje-a-golpe-de-pildoras/549203921270/
ORCAJADAS, N. y GARCÍA-SÁNCHEZ, F. A. (2020). Filtros mentales, coaching y Atención Temprana centrada en la familia. Educação. Porto Alegre, 43(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.3.35474
PEDRERO-PÉREZ, E. J. y OLIVAR, Á. (2010). Estrés percibido en adictos a sustancias en tratamiento mediante la escala de Cohen: propiedades psicométricas y resultados de su aplicación. Anales de Psicología, 26(2), 302-309. APAPsycNet. https://psycnet.apa.org/record/2010-13853-014
PLENA INCLUSIÓN. (2020). Como implementar la teleintervención en la atención temprana. PlenaInclusion.org. https://www.plenainclusion.org/informate/publicaciones/como-implementar-la-teleintervencion-en-la-atencion-temprana
Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasio-nada por el COVID-19. BOE núm. 67, de 14 de marzo de 2020, 25390 a 25400 (11 pp.). https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463
RODRÍGUEZ-MUÑOZ, A., ANTINO, M., RUIZ-ZORRILLA, P. y SANZ-VERGEL, A. (2020). Los efectos psicológicos de la cuarentena por el COVID-19: Un estudio longitudinal. [Proyecto de investigación en ejecución]. Universidad Complutense de Madrid. UCM.es https://www.ucm.es/depresion,-estres,-insomnio,-ansiedad%E2%80%A6los-problemas-psicologicos-derivados-del-confinamiento-podrian-perduran-meses-o-anos
SCHALOCK, R. L. (2015). Las mejores prácticas de las organizaciones y los profesionales. Siglo Cero, 46(1), 253, 7-23. http://dx.doi.org/10.14201/scero2015461723
VEGA-ANGARITA, O. M. y GONZÁLEZ, D. S. (2013). Soporte social mediante intervención telefónica en cuidadores de enfermos crónicos discapa-citados en Cúcuta, Colombia. Respuestas, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.22463/0122820X.384
López-Riobóo Moreno, E., Páramo Rodriguez, P., & Mampaso Desbrow, J. (2021). Early Attention in COVID-19: Self Perception of Professionals Regarding Teleintervention Support. Siglo Cero, 52(4), 183–194. https://doi.org/10.14201/scero2021524183194
Downloads
Download data is not yet available.
+
−