“There isn’t Public School without Wifi”. Schooling of Students with Intellectual Disabilities in Times of Covid-19 in the Metropolitan Region of Buenos Aires

Abstract

COVID-19 exposed educational and social inequalities globally that are exacerbated in the global south more specifically when we refer to the schooling processes of students with intellectual disabilities in special education schools located in contexts of urban poverty in the Metropolitan Region of Buenos Aires. In this report, through a qualitative research work, we describe the teaching practices, through in-depth interviews with teachers of support for inclusion and teachers of special schools, deployed in time of confinement. Based on the findings, we maintain that the right to education of students with disabilities depended exclusively on what schools and teachers guaranteed by their own means. The first analyzes show the precarious material conditions in which schooling was developed and had a direct impact on the teaching and learning processes of the students.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AGAMBEN, G., ZIZEC, S. y NANCY, J. (2020). Sopa de Wuhan: pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia. ASPO. Disponible en: https://www.elextremosur.com/files/content/23/23684/sopa-de-wuhan.pdf

ARNAIZ-SÁNCHEZ, P., ESCARBAJAL FRUTOS, A., GUIRAO LAVELA, J. M. y MARTÍNEZ ABELLÁN, R. (2016). Building inclusive processes for school improve-ment: a case study. Journal of Research in Special Educational Needs, 16, 290-294. doi:10.1111/1471-3802.12291

BALUARTE-CARBAJAL, A. (2019). Factores asociados a la calidad de vida en personas con discapacidad intelectual interdisciplinaria. Centro Inter-americano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines, 36(1), 187-202. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.1.13

BRISCIOLI, B. (2016). La incidencia de las condiciones de escolarización del nivel secundario en la construcción de las trayectorias escolares. Perfiles Educativos, 38(154), 134-153.

CÁCERES-MUÑOZ, J., JIMÉNEZ HERNÁNDEZ, A. S. y MARTÍN-SÁNCHEZ, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del Co-vid-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

CASQUETE-TAMAYO, E. J. (2020). Vulnerabilidad ante el Covid-19 de la población infantil con discapacidad. Revista Científica Hallazgos21, 5(2), 171-184. Recuperado de http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/

CEPAL. (2020). Sobre la evolución y los efectos de la pandemia del Covid-19 en América Latina y el Caribe. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45491/S2000300_es.pdf,jsessionid=73A44C40E6534E74312F1B6985C6952C?sequence=1

DE SENA, A. (2015). Caminos cualitativos: aportes para la investigación en ciencias sociales. CICCUS.

DE SOUSA SANTOS, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. Akal.

DUSSEL, I., FERRANTE, P. y PULFER, D. (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE.

EMERSON, E. y HATTON, C. (2014). Health inequalities and people with intellectual disabilities. Cambridge University Press.

FERRANTE, C. (2018). ‘Machetear’: surviving disability through mendicity in the north of Chile. Alter. European Journal of Disability Research, 12(1), 26-40.

FERREIRA, M. y DÍAZ, E. (2009). Discapacidad, exclusión social y nuevas tecnologías de la información. Política y Sociedad, 46(1 y 2), 235-258.

FONDO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA INFANCIA. UNICEF. (2020). COVID-19 niños, niñas y adolescentes con discapacidad en el contexto de la pandemia. Argentina. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001858cnt-covid-19_ninies-con-discapacidad-contexto-pandemia.pdf

GARCÍA, C., HEREDIA, M., REZNIK, L. y RUSLER, V. (2015). La accesibilidad como derecho. Desafíos en torno a nuevas formas de habitar la Univer-sidad. Espacios de Crítica y Producción, 51, 41-56. Disponible en: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/espacios/article/view/1869

GEERTZ, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.

GIROUX, H. y PROASI, L. (2020). La pandemia del Covid-19 está exponiendo la plaga del neoliberalismo. Praxis Educativa, 24(2), 1-13. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240202

GLASER, B. y STRAUSS, A. (1967). The discovery of Grounded. Theory strategies for qualitative research. Aldine Publishing Comp.

GRECH, S. (2016). Disability in the Global South. The Critical Handbook. Springer.

GRINBERG, S. (2020). Etnografía, biopolítica y colonialidad. Genealogías de la precariedad urbana en la Región Metropolitana de Buenos Aires. Tabula Rasa, 34, 19-39. https://doi.org/10.25058/20112742.n34.02

HUETE, A. (2020). Pandemia y discapacidad. Lecciones a propósito del confinamiento. Revista Española de Discapacidad, 8(I), 203-207.

MAGGIO, M., LION, C. y PEROSO, M. V. (2014). Las prácticas de la enseñanza recreadas en los escenarios de alta disposición tecnológica. Polifonías, año III, 5, 101-127.

McRUER, R. (2006). Crip theory: cultural signs of queerness and disability. New York University Press.

MEANEY-DAVIS, J., LEE, H. y CORBY, N. (2020). The impacts of COVID-19 on people with disabilities. Disability Inclusion Helpdeskn, 35, 11-33.

NAVAS, P., VERDUGO, M. Á., AMOR, A. M., CRESPO, M. y MARTÍNEZ, S. (2020). COVID-19 y discapacidades intelectuales y del desarrollo: impacto del confinamiento desde la perspectiva de las personas, sus familiares y los profesionales y organizaciones que prestan apoyo. Plena in-clusión y Universidad de Salamanca.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (ONU). (2006). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Recu-perado de: https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf

PALACIOS, A. (2020). Discapacidad y derecho a la igualdad en tiempos de pandemia. Pensar, 25(4), 1-14.

ROCKWELL, E. (2018). Vivir entre escuelas: relatos y presencias (Antología Esencial). CLACSO.

YARZA, A. y VAIN, P. (2020). Discapacidad y pandemia. Viejas y nuevas normalidades bajo sospecha. CLACSO.
Schwamberger, C. (2021). “There isn’t Public School without Wifi”. Schooling of Students with Intellectual Disabilities in Times of Covid-19 in the Metropolitan Region of Buenos Aires. Siglo Cero, 52(4), 173–182. https://doi.org/10.14201/scero2021524173182

Downloads

Download data is not yet available.
+